Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej na ten temat. Zamknij

Czym jest SII?

Prześwietlamy jednego z liderów segmentu odzieżowo-jubilerskiego - raport o spółce Vistula

Zapraszamy do zapoznania się z niezależnym raportem na temat spółki Vistula przygotowanym przez analityków Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych.

 

Spis treści:

 

  1. Profil spółki
  2. Akcjonariat
  3. Ocena jakości komunikacji spółki z rynkiem
  4. Analiza i perspektywy sektora/branży - pozycja spółki
  5. Analiza wyników finansowych
  6. Ocena przyszłych wyników
  7. Analiza porównawcza
  8. Analiza techniczna
  9. Podsumowanie raportu i wnioski

 

 

1.   Profil spółki

 

Historia Vistula Group S.A. sięga lat powojennych, kiedy to utworzone zostały Krakowskie Zakłady Przemysłu Odzieżowego. W ciągu dziesięcioleci firma powiększyła się o nowe zakłady produkcyjne i w 1993 r. jako jedna z pierwszych spółek odzieżowych zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod nazwą Zakłady Przemysłu Odzieżowego „Vistula” S.A. W 2006 r. doszło do połączenia z czołowym producentem i dystrybutorem koszul męskich w Polsce – Wólczanką S.A., a rok później nastąpiło przejęcie 100% udziałów w Galerii Centrum Sp. z o.o. W 2008 r. grupa w drodze wezwania zakupiła 66% akcji jubilerskiej firmy W.Kruk. Dwa ostatnie posunięcia decydentów doprowadziły grupę na skraj bankructwa a skutki, choć w mniejszym stopniu, są odczuwalne do dziś. Galeria Centrum po dwóch latach od jej przejęcia bankrutuje, a tylko w 2008 r. spółka matka zmuszona była do utworzenia odpisów aktualizacyjnych w wysokości ponad 154 mln zł. Natomiast przejęcie W.Kruka zostało sfinansowane kredytem z Fortis Banku na kwotę 250 mln zł, którego duży ciężar obsługi ciąży grupie do dziś.

 

Obecny kształt grupy kapitałowej prezentuje poniższy diagram:

Źródło: Vistula Group S.A.

 

Od grudnia 2008 r. kiedy to nastąpiło oficjalnie przejęcie majątku spółki W.Kruk przez ówczesną Vistule&Wólczankę powstał podmiot pod obecną nazwą.

 

Koncentruje się on na zarządzaniu markami, projektowaniu odzieży oraz biżuterii, a także rozwoju sieci sprzedaży w segmencie odzieżowym i jubilerskim. Sprzedaż realizowana jest w salonach pod brandami znanymi w całej Polsce.

 

Struktura sprzedaży wg grup asortymentowych (dane w tys. PLN)

 

1q 2011 r.

1q 2012 r.

2010 r.

2011 r.

Odzież męska

29 508

32 814

133 602

146 036

Odzież damska

11 154

11 386

45 055

46 017

Akcesoria i buty

3 323

3 982

16 195

19 355

Biżuteria

25 002

27 552

122 242

127 738

Zegarki

4 112

6 018

22 147

25 435

Usługi szycia / Przerobu

4 172

4 363

11 219

15 034

Pozostałe

1 742

1 921

3 461

8 088

Razem

79 013

88 036

353 921

387 703

Źródło: Vistula Group S.A.

 

Odzież męska ma największe znaczenie w strukturze przychodów osiąganych przez grupę kapitałową. Udział sprzedaży wartościowej garniturów w sklepach pod marką Vistula jeszcze w 2009 r. wynosił 49% jednak systematycznie spada (obecnie 43%) na korzyść innego asortymentu. Produkty tej marki oferowane są w trzech liniach. Lantier i Vistula dedykowane są dla mężczyzn zobowiązanych do eleganckiego, formalnego dress code-u natomiast linia Vistula Red kierowana jest dla uczestników nieoficjalnych spotkań, niebojących się nowych trendów i mniej klasycznych kolorów. Ciekawostką jest to, że wszystkie garnitury produkowane są w Polsce. Sklepy Wólczanki znane od wielu ze sprzedaży przede wszystkim koszul męskich utrzymują tą tendencje. Obecnie klienci mogą wybierać spośród dwóch marek własnych – Wólczanka oraz Lambert.

 

Istotną grupą asortymentową jest również biżuteria. W salonach W.Kruk oferowana jest szeroka gama biżuterii (również własnego projektu) ze złota, platyny, srebra a także z brylantami i innymi kamieniami szlachetnymi. Dostępne są też luksusowe zegarki takich marek jak Rolex, Omega, Tag Heuer czy Zenith.

 

Do grupy kapitałowej należą również dwie spółki córki – DCG S.A. oraz Wólczanka Production 3 S.p. z o.o. Pierwsza z nich zarządza siecią salonów własnych pod marką Deni Cler i oferuje ekskluzywną odzież damską. Druga spółka zajmuje się konfekcjonowaniem wyrobów odzieżowych na zlecenie podmiotu dominującego.

 

Stale trwa optymalizacja efektywności posiadanych salonów. Te nierentowne są zamykane, a pozyskiwane są lokalizacje w perspektywicznych miejscach. Na dzień 24 maja 2012 r. grupa prowadziła 253 salony i stoiska firmowe o łącznej powierzchni ponad 23 tys. m2, w tym: Vistula – 70 punktów, Wólczanka – 72, W.Kruk – 78, Deni Cler – 33.

 

Źródło: Vistula Group S.A.

 

W ostatnich okresach zarząd kładł nacisk na zwiększenie efektywności wykorzystania salonów sprzedażowych, których wysokość czynszów uzależniona jest od lokalizacji i powierzchni. Jak widać na wykresie ostatnie kwartały przynoszą poprawę tego wskaźnika w trzech głównych markach. Niestety tendencją spadkową wykazują się sklepy Deni Cler, w których z kwartału na kwartał sprzedaż przypadająca na m2 powierzchni jest coraz niższa, co z pewnością negatywnie wpływa na wyniki finansowe spółki córki.

 

W 2011 r. zarząd kontynuował obraną strategię przekształcenia Vistuli Group S.A. w tzw. spółkę detaliczną. Poprzez stopniową wyprzedaż majątku produkcyjnego firma koncentrować się będzie przede wszystkim na rozwoju sieci sprzedaży oraz zarządzaniu markami własnymi. W lutym sprzedano udziały w spółce produkcyjnej Fashion Trend oraz nieruchomości i aktywa wchodzące w skład zakładu produkcyjnego w Myślenicach. Równocześnie z nabywcą została podpisana umowa gwarantująca na stałe dostawy produkowanych dotychczas tam towarów. Na rok 2013 planowana jest sprzedaż kolejnego zakładu znajdującego się w Ostrowcu Świętokrzyskim.

 

Pełna treść artykułu dostępna za darmo po zalogowaniu się.

Zaloguj się Zarejestruj się

Zobacz również:

09.11.2017, Aktualności

Agnieszka Gontarek Człowiekiem Corporate Governance 2017

09.11.2017, Aktualności

Agnieszka Gontarek Człowiekiem Corporate Governance 2017

Człowiekiem Corporate Governance 2017 została Agnieszka Gontarek – Prezes Zarządu BONDSpot SA, która swoją pracą zawodową przyczyniła się do budowy i rozwoju ładu korporacyjnego w Polsce.

Zobacz więcej

17.11.2017, Newsroom

Grupa Azoty osiągnęła w III kw. historyczny zysk EBITDA na poziomie 255 mln zł

17.11.2017, Newsroom

Grupa Azoty osiągnęła w III kw. historyczny zysk EBITDA na poziomie 255 mln zł

Spółka pochwaliła się poprawą wyników finansowych w III kw. 2017 roku. Na poziomie zysku EBITDA wszystkie segmenty działalności wykazały dodatnią kontrybucję.

Zobacz więcej

Prześwietlamy jednego z liderów segmentu odzieżowo-jubilerskiego - raport o spółce Vistula