Chat with us, powered by LiveChat

Prześwietlamy jednego z liderów segmentu odzieżowo-jubilerskiego - raport o spółce Vistula

Skomentuj artykuł

Zapraszamy do zapoznania się z niezależnym raportem na temat spółki Vistula przygotowanym przez analityków Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych.

 

Spis treści:

 

  1. Profil spółki
  2. Akcjonariat
  3. Ocena jakości komunikacji spółki z rynkiem
  4. Analiza i perspektywy sektora/branży - pozycja spółki
  5. Analiza wyników finansowych
  6. Ocena przyszłych wyników
  7. Analiza porównawcza
  8. Analiza techniczna
  9. Podsumowanie raportu i wnioski

 

 

1.   Profil spółki

 

Historia Vistula Group S.A. sięga lat powojennych, kiedy to utworzone zostały Krakowskie Zakłady Przemysłu Odzieżowego. W ciągu dziesięcioleci firma powiększyła się o nowe zakłady produkcyjne i w 1993 r. jako jedna z pierwszych spółek odzieżowych zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod nazwą Zakłady Przemysłu Odzieżowego „Vistula” S.A. W 2006 r. doszło do połączenia z czołowym producentem i dystrybutorem koszul męskich w Polsce – Wólczanką S.A., a rok później nastąpiło przejęcie 100% udziałów w Galerii Centrum Sp. z o.o. W 2008 r. grupa w drodze wezwania zakupiła 66% akcji jubilerskiej firmy W.Kruk. Dwa ostatnie posunięcia decydentów doprowadziły grupę na skraj bankructwa a skutki, choć w mniejszym stopniu, są odczuwalne do dziś. Galeria Centrum po dwóch latach od jej przejęcia bankrutuje, a tylko w 2008 r. spółka matka zmuszona była do utworzenia odpisów aktualizacyjnych w wysokości ponad 154 mln zł. Natomiast przejęcie W.Kruka zostało sfinansowane kredytem z Fortis Banku na kwotę 250 mln zł, którego duży ciężar obsługi ciąży grupie do dziś.

 

Obecny kształt grupy kapitałowej prezentuje poniższy diagram:

Źródło: Vistula Group S.A.

 

Od grudnia 2008 r. kiedy to nastąpiło oficjalnie przejęcie majątku spółki W.Kruk przez ówczesną Vistule&Wólczankę powstał podmiot pod obecną nazwą.

 

Koncentruje się on na zarządzaniu markami, projektowaniu odzieży oraz biżuterii, a także rozwoju sieci sprzedaży w segmencie odzieżowym i jubilerskim. Sprzedaż realizowana jest w salonach pod brandami znanymi w całej Polsce.

 

Struktura sprzedaży wg grup asortymentowych (dane w tys. PLN)

 

1q 2011 r.

1q 2012 r.

2010 r.

2011 r.

Odzież męska

29 508

32 814

133 602

146 036

Odzież damska

11 154

11 386

45 055

46 017

Akcesoria i buty

3 323

3 982

16 195

19 355

Biżuteria

25 002

27 552

122 242

127 738

Zegarki

4 112

6 018

22 147

25 435

Usługi szycia / Przerobu

4 172

4 363

11 219

15 034

Pozostałe

1 742

1 921

3 461

8 088

Razem

79 013

88 036

353 921

387 703

Źródło: Vistula Group S.A.

 

Odzież męska ma największe znaczenie w strukturze przychodów osiąganych przez grupę kapitałową. Udział sprzedaży wartościowej garniturów w sklepach pod marką Vistula jeszcze w 2009 r. wynosił 49% jednak systematycznie spada (obecnie 43%) na korzyść innego asortymentu. Produkty tej marki oferowane są w trzech liniach. Lantier i Vistula dedykowane są dla mężczyzn zobowiązanych do eleganckiego, formalnego dress code-u natomiast linia Vistula Red kierowana jest dla uczestników nieoficjalnych spotkań, niebojących się nowych trendów i mniej klasycznych kolorów. Ciekawostką jest to, że wszystkie garnitury produkowane są w Polsce. Sklepy Wólczanki znane od wielu ze sprzedaży przede wszystkim koszul męskich utrzymują tą tendencje. Obecnie klienci mogą wybierać spośród dwóch marek własnych – Wólczanka oraz Lambert.

 

Istotną grupą asortymentową jest również biżuteria. W salonach W.Kruk oferowana jest szeroka gama biżuterii (również własnego projektu) ze złota, platyny, srebra a także z brylantami i innymi kamieniami szlachetnymi. Dostępne są też luksusowe zegarki takich marek jak Rolex, Omega, Tag Heuer czy Zenith.

 

Do grupy kapitałowej należą również dwie spółki córki – DCG S.A. oraz Wólczanka Production 3 S.p. z o.o. Pierwsza z nich zarządza siecią salonów własnych pod marką Deni Cler i oferuje ekskluzywną odzież damską. Druga spółka zajmuje się konfekcjonowaniem wyrobów odzieżowych na zlecenie podmiotu dominującego.

 

Stale trwa optymalizacja efektywności posiadanych salonów. Te nierentowne są zamykane, a pozyskiwane są lokalizacje w perspektywicznych miejscach. Na dzień 24 maja 2012 r. grupa prowadziła 253 salony i stoiska firmowe o łącznej powierzchni ponad 23 tys. m2, w tym: Vistula – 70 punktów, Wólczanka – 72, W.Kruk – 78, Deni Cler – 33.

 

Źródło: Vistula Group S.A.

 

W ostatnich okresach zarząd kładł nacisk na zwiększenie efektywności wykorzystania salonów sprzedażowych, których wysokość czynszów uzależniona jest od lokalizacji i powierzchni. Jak widać na wykresie ostatnie kwartały przynoszą poprawę tego wskaźnika w trzech głównych markach. Niestety tendencją spadkową wykazują się sklepy Deni Cler, w których z kwartału na kwartał sprzedaż przypadająca na m2 powierzchni jest coraz niższa, co z pewnością negatywnie wpływa na wyniki finansowe spółki córki.

 

W 2011 r. zarząd kontynuował obraną strategię przekształcenia Vistuli Group S.A. w tzw. spółkę detaliczną. Poprzez stopniową wyprzedaż majątku produkcyjnego firma koncentrować się będzie przede wszystkim na rozwoju sieci sprzedaży oraz zarządzaniu markami własnymi. W lutym sprzedano udziały w spółce produkcyjnej Fashion Trend oraz nieruchomości i aktywa wchodzące w skład zakładu produkcyjnego w Myślenicach. Równocześnie z nabywcą została podpisana umowa gwarantująca na stałe dostawy produkowanych dotychczas tam towarów. Na rok 2013 planowana jest sprzedaż kolejnego zakładu znajdującego się w Ostrowcu Świętokrzyskim.

 

Dalsza część artykułu jest dostępna za darmo po zalogowaniu tylko dla członków SII z rozszerzoną składką.

Dla członków SII dostęp jest bezpłatny.

Zostań członkiem SII
Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie