Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej na ten temat. Zamknij

Czym jest SII?

Czat inwestorski ze spółką Eurotel S.A., 22 marca 2012r.

Czat inwestorski  

Czat inwestorski

ze spółką Eurotel S.A.,

22 marca 2012r.

godz. 10:00

  Eurotel S.A.

 

Tytuł czata: „Omówienie inwestycji Grupy Eurotel, wyników rocznych i polityki dywidendowej Eurotel SA, oraz jej planów na 2012 rok. ”


 

Eurotel S.A.

 

Grupa telekomunikacyjna Eurotel SA jest od 6 lat notowana na głównym parkiecie Giełdy Papierów Wartościowych. Posiada znaczącą pozycję na rynku telekomunikacyjnym obsługując łącznie około 300 salonów sprzedaży, w tym T-Mobile (ok. 200 punktów) i PLAY (ponad 110 punktów). Sieć sprzedaży tworzona jest w oparciu o własne placówki jak i partnerów handlowych na podstawie podpisywanych z nimi umów dealerskich. Eurotel SA buduje również sieć punktów franczyzowych w oparciu o współpracę bezpośrednio z operatorami. Jest również jednym z dystrybutorów produktów pre-paid takich jak "Tak-Tak T-Mobile" oraz "Heyah". Kilka lat temu znalazła się w gronie firm wprowadzających markę "Heyah" na rynek, współuczestnicząc w jej spektakularnym sukcesie.

 

Eurotel był  jedną z pierwszych firm wprowadzających technologię GSM w Polsce, rozpoczynając 16 września 1996 roku nowy etap w telekomunikacji. Spółka posiada ponadto sieć ok. 400 terminali (w punktach sprzedaży prasy i sklepach) umożliwiających uzupełnianie stanu kont telefonów komórkowych, realizację płatności za rachunki oraz operacje kartami płatniczymi. Do obsługi rynku biznesowego posiada łącznie ponad 150 Autoryzowanych Doradców Biznesowych, potrafiących znaleźć rozwiązanie w oparciu o technologię mobilną praktycznie dla każdego klienta. Spółka jest również autoryzowanym przedstawicielem ITI Neovision, operatora telewizji “n”, dystrybuując usługi tej platformy w sieci punktów sprzedaży niezależnej od innych operatorów telekomunikacyjnych.

 

W ciągu ostatnich kilkunastu tygodni spółka dokonała dwóch ważnych inwestycji,

 które w znaczącym stopniu wpłyną na dywersyfikację źródeł przychodów Grupy, zarówno w perspektywie krótkoterminowej, jak i długoterminowej. W dniu 22 lutego br. dokonała akwizycji w ramach sieci sprzedaży operatora telekomunikacyjnego PLAY (umowa pomiędzy stronami weszła w życie 1 marca). Viamind Sp. z o.o. - spółka zależna od Eurotel SA, kupiła za 1,8 mln zł prawa do prowadzenia działalności w 24 lokalizacjach sieci sprzedaży PLAY - dzięki temu Viamind stał się wiodącym dilerem w ramach operatora PLAY, zarządzając siecią 110 punktów sprzedaży PLAY. Przychody Viamind po transakcji powinny sięgnąć poziomu 30 proc. przychodów Eurotel SA.

 

Wcześniej, na przełomie listopada i grudnia br., Eurotel SA nabył 33 proc. udziałów w spółce MEDIA System, działającej w segmencie telesprzedaży („call-center”), co dla Grupy oznacza wejście w nowy obszar działalności (choć komplementarny względem działalności podstawowej) i w perspektywie 2 lat także wiązać się będzie ze zbudowaniem „trzeciego filaru”, znacząco wpływającego na dywersyfikację przychodów Grupy .

Spółka od lat wypłaca dywidendę, z roku na rok wyższą. Za rok 2008 było to 1,05 zł/akcję, rok później - 1,20 zł/akcję,  a za rok 2010  - 1,40 zł/akcję.

 

Tomasz BasińskiTomasz Basiński  – Wiceprezes Zarządu Eurotel SA. Współzałożyciel i udziałowiec spółki.

 

Jest absolwentem Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Organizacja i Zarządzanie.  Doświadczenie w zarządzaniu zdobywał od 1992 roku. Był współorganizatorem biura Fundacji Centrum Informacji Gospodarczej przy Gdańskiej Izbie Gospodarczej, w latach 1993 – 1994 pracował jako konsultant Polsko-Amerykańskiego Funduszu Przedsiębiorczości, od 1994 roku przez 2 lata był wspólnikiem w MAW Telecom Gdańsk S.C., która była autoryzowanym przedstawicielem operatora analogowej telefonii komórkowej PTK Centertel oraz dystrybutorem sprzętu telekomunikacyjnego Panasonic i Motorola.

Pan Tomasz Basiński był w 1996 r. założycielem Eurotel Sp. z o.o. Zasiada w Zarządzie Spółki od momentu jej powstania. Jest akcjonariuszem posiadającym ponad 3,5% akcji Spółki. W Zarządzie koordynuje działania PR i marketingowe Spółki oraz jest odpowiedzialny za relacje inwestorskie. Zajmuje się organizacją pracy biura centrali oraz najważniejszymi sprawami formalno-prawnymi.

Jest żonaty, ma dwie córki. Wolny czas spędza podróżując, uprawia narciarstwo i sporty wodne.

 

Czat inwestorski będzie również dostępny na FACEBOOKU SII 

 


Zapis czatu:

 

Tomasz Basiński: Witam Państwa na czacie z Eurotel SA. Mam nadzieję, że nasze spotkanie pozwoli Państwu lepiej poznać naszą Spółkę, a nam przybliżyć Państwa oczekiwania w stosunku do nas. Zapraszamy do zadawania pytań. V-ce Prezes Zarządu Tomasz Basiński

 

Kornelia: Jaki telefon komórkowy Pan używa ?

Tomasz Basiński: Jestem chyba najlepszym przykładem zmian jakie zachodzą na rynku w tym zakresie. Przez dłuższy czas opierałem się, aby używać telefonu z ekranem dotykowym zwykle nazywanym smartfonem, ale w końcu sie przemogłem i dziś sobie chwalę korzystanie z telefonu Nokia E-6. Ten aparat to połączenie nowoczesnego ekranu dotykowego i klasycznej klawiatury QWERTY

 

Agnieszka: Czy planują Państwo poszerzać asortyment sprzedawany w salonach np.: dostęp do Internetu?

Tomasz Basiński: W części naszych salonów posiadamy łączność Wi-Fi, a w formie usługi zewnętrznej dla naszych klientów mamy różne rozwiązania dotyczące łączności z Internetem. Posiadamy w ofercie usługi internetu mobilnego jak i stacjonarnego, a dodatkowo oferujemy różnego rodzaju sprzęt pozwalający na korzystanie z tych możliwości - modemy, routery. Zapraszamy do naszych salonów w celu zapoznania sie z tą ofertą.

 

weri: Jak ocenia Pan rok 2011, czego można się spodziewać w bieżącym ?

Tomasz Basiński: Miniony rok oceniamy bardzo dobrze. Wzrost skonsolidowanego zysku netto wyniósł 10% w stosunku do ubiegłego roku, a trzeba pamiętać, że wynik ten nie był osiągnięty wydarzeniami jednorazowymi jakie miały miejsce w 2010 roku, a dodatkowy był obciążony odpisami dotyczącymi sieci terminali. Potwierdza to potencjał jaki jeszcze istnieje w Spółce. To daje podstawy do optymizmu w zakresie rezultatów za 2012 rok, zwłaszcza w kontekście wzrostu skali działania spółek w których Eurotel posiada udziały.

 

remek: Czy spółka planuje ogłosić prognozę na 2012?

Tomasz Basiński: Zgodnie z podawanymi w raportach informacjami na ten temat, nie podajemy prognoz. Wynika to ze specyfiki działania rynku na jakim funkcjonujemy. Możliwe jest jednak podanie takiej prognozy w przypadku, kiedy wystąpią przesłanki umożliwiające bardziej precyzyjne jego oszacowanie.

 

merkant: Czy mógłby Pan w kilku zdaniach podać jak spółka zarabia na obsłudze klientów T-Mobile i Play ?

Tomasz Basiński: Przede wszystkim zarabiamy oferując usługi i sprzęt operatorów telefonii komórkowej. W praktyce wynagrodzenie to prowizje, które otrzymujemy za podpisanie umowy, bądź aneksu przedłużającego taką umowę z klientem. Dodatkowe wynagrodzenie otrzymujemy za realizacje planów operatora oraz nakładanych celów sprzedażowych na każdy kwartał. Dodatkowe źródła przychodów to oferta pre-paid z której mamy marżę na sprzedaży. Sprzedajemy też akcesoria i telefony bez abonamentu.

 

Władysław: Jakich zmian spodziewa się Pan Prezes po połączeniu platformy n z Canal + ? Jaki to może mieć wpływ na dotychczasową współpracę z n-ką. ?

Tomasz Basiński: Nie znamy jeszcze dokładnego terminu rzeczywistego połączenia obu platform, a tym bardziej formy jaką ona przybierze. Czy zostanie jeden brand, czy będą dwa równolegle, tego dziś jeszcze nie wiemy. W zależności od tego taki będzie wpływ na tą część naszej działalności. Nie jest wykluczone, że wpłynie to na zmianę ilości salonów sprzedaży, ale skala tego procesu jest ciągle niewiadomą.

 

gemini: Czy jest możliwa współpraca Spółki z innymi operatorami telefonicznymi jak Netia, Polkomtel czy Orange ?

Tomasz Basiński: Obecnie nie planujemy ekspansji w tych wskazanych obszarach ze względu po pierwsze na prowadzony rozwój w już posiadanych biznesach - ostatnia akwizycja w PLAY oraz rozwój MediaSystem - spółki w której mamy udziały i która zajmuje się telesprzedażą. Po drugie nie mamy obecnie żadnej interesującej oferty w tym zakresie. Nie wykluczamy jednak możliwości rozwoju z tymi operatorami, co będzie zależało przede wszystkim od ewentualnej oferty. W strategii rozwoju Eurotel, staramy się tak dobierać inwestycje, aby były w branżach zbliżonych do naszej, co pozwala na osiąganie synergii w działaniu.

 

fallamido2005@yahoo.com: Czy obecna wielkość zarządzanych przez Eurotel sieci sprzedaży T-Mobile i Play jest już mniej więcej docelowa? Czy też w 2012 r. można się spodziewać tu jeszcze jakichś znaczących ruchów?

Tomasz Basiński: W ramach sieci T-Mobile osiągnęliśmy jakiś czas temu znaczący udział w rynku tego operatora i nie wydaje się aby miało sens jego zwiększanie. Wynika to m.in. z naszej strategii dywersyfikacji przychodów i zmniejszania uzależnienia od jednego dostawcy. W ramach operatora PLAY od marca tego roku przekroczyliśmy poziom 110 salonów, który sobie wcześniej wyznaczyliśmy. Dzięki przeprowadzonej akwizycji staliśmy się również u tego operatora wiodącą siecią sprzedaży. Należy jednak podkreślić, że nadal jesteśmy zainteresowani rozwojem w ramach tego operatora i poszukujemy takich możliwości.

 

dystrykt: Czy mogą Państwo w takim razie współpracować z każdym operatorem komórkowym ?

Tomasz Basiński: Praktyka rynkowa operatorów telefonii komórkowej w Polsce nie pozwala na bezpośrednie prowadzenie działalności przez jeden podmiot z kilkoma operatorami. Zastrzegają to stosowne zapisy umów agencyjnych. Istnieje jednak możliwość prowadzenie takiej działalności przez spółki zależne i z tego zapisu m.in. my sami korzystamy.

 

sobiech: Jakie firmy z GPW są Państwa bezpośrednią konkurencją ?

Tomasz Basiński: Na GPW trudno mówić o bezpośredniej konkurencji, ale w branży w której najmocniej działamy jest jeszcze notowana spółka z Poznania Tell SA. Konkurujemy ze sobą na rynku właściwie tylko w zakresie współpracy z operatorem T-Mobile, bo w swojej grupie, Tell nie posiada spółki obsługującej operatora PLAY.

 

regujar@wp.pl: Jakie były główne czynniki składające się na wynik spółki w 2011?

Tomasz Basiński: Na kolejny dobry wynik Spółki miało wpływ kilka czynników. Na pewno należy wymienić tu zmianę zasad rozliczeń prowizyjnych z operatorem sieci T-Mobile. Dzięki wprowadzeniu tych zmian od stycznia 2011 roku, możliwe było realizowanie przez naszą sieć sprzedaży nakładanych na nas celów. Kolejny czynnik, to przeprowadzana wewnątrz naszej sieci sprzedaży jej optymalizacja. Polegała ona na zamykaniu punktów o słabych wynikach , zmianie ich lokalizacji lub podmiotu prowadzącego. Przyniosło to wzrost efektywności działania jak i obniżyło koszty. Ostatni czynnik, to wzrost znaczenia spółki zależnej Viamind zajmującej się prowadzeniem sieci w ramach operatora PLAY. Spółka ta stanowi obecnie 25% udziału w Grupie Eurotel i udział ten będzie prawdopodobnie wzrastał.

 

Akcjonariusz: Jakie są różnice w prowizjach u obu operatorów ? Czy handlują Państwo bazami danych klientów ?

Tomasz Basiński: Systemy prowizji obu operatorów różnią się między sobą, więc trudno mówić o tym, jaki system jest lepszy. Poza tym systemy te dopasowane są do specyfiki rynku i strategii działania danego operatora. Czynnikiem utrudniającym takie porównanie jest również fakt, że nasi dwaj najwięksi operatorzy mają znacząco różny staż na rynku, przez co struktura ich klientów też jest inna. Reasumując nie jest tu istotne porównywanie ofert prowizyjnych, ale bardziej możliwość osiągnięcia pewnego poziomu rentowności w poszczególnych obszarach współpracy. Co do handlowania bazami danych, to jest to prawnie zakazane i nie prowadzimy tego rodzaju działań. Jeśli wykorzystujemy bazy danych (obecnie przez spółkę w której mamy znaczące udziały - MediaSystem), to są to bazy danych kupowane w sposób oficjalny, komercyjny i dopuszczalny przez prawo.

 

Janusz Radek: Czy są w planach jakieś akwizycje ?

Tomasz Basiński: Na razie nie prowadzimy takich rozmów, ale jak zwykle nie wykluczamy takiej możliwości. Warunkiem zainteresowania daną ofertą jest dla nas jej atrakcyjność oraz charakter zbliżony do prowadzonej działalności.

 

Kaliwoda: Czy zyski wypracowywane przez spółkę w znacznej mierze pochodzą z działalności operacyjnej czy są inne źródła przychodowe ?

Tomasz Basiński: Poprawa wyniku związana była ze zwiększeniem efektywności operacyjnej i nie miały na to wpływu żadne wydarzenia jednorazowe jak w ubiegłym roku. Dodatkowo wynik w tym roku był nawet obciążony odliczeniami sieci terminali. Co do innych czynników, to wzrosły przychody finansowe, co związane było z prowadzoną polityką inwestycyjną wolnych środków obrotowych jakie Spółka posiada.

 

Kaliwoda: Czy jest w planach uruchomienie programu skupu akcji własnych w celu podniesienia wyceny spółki?

Tomasz Basiński: Na razie Zarząd Spółki nie widzi takiej potrzeby. Skup akcji bez działań wspierających jest krótkotrwałym działaniem, a dodatkowo pozbawia Spółkę środków, które można przeznaczyć np. na inwestycje lub dywidendę. Obecny kurs może nie jest tak wysoki jak byśmy pewnie chcieli, ale mamy nadzieję, że budowanie fundamentów, czytelna polityka dywidendowa czy plany dalszego rozwoju będą znacznie lepszą strategią do jego ewentualnego wzrostu.

 

gruby: Czy można mówić o sezonowości w branży ? Jeśli tak to które kwartały zawsze są najlepsze, z czego to wynika ?

Tomasz Basiński: Specyfika rynku na jakim działamy jest taka, że głównie cena i oferta usługowa operatorów, które są przez nich określane, mają bezpośredni wpływ na reakcje rynku. Oznacza to, że czasami w słabszym rynkowo okresie może wystąpić lepsza sprzedaż, zwłaszcza jeśli inni operatorzy w tym czasie nie będą mieli kontroferty. Niezależnie od tego na pewno IV kwartał jest zawsze dla wszystkich firm handlowych, a taką przecież jesteśmy, najlepszym okresem w roku.

 

gruby: Czy można mówić o sezonowości w branży ? Jeśli tak to które kwartały zawsze są najlepsze, z czego to wynika ?

Tomasz Basiński: Specyfika rynku na jakim działamy jest taka, że głównie cena i oferta usługowa operatorów, które są przez nich określane, mają bezpośredni wpływ na reakcje rynku. Oznacza to, że czasami w słabszym rynkowo okresie może wystąpić lepsza sprzedaż, zwłaszcza jeśli inni operatorzy w tym czasie nie będą mieli kontroferty. Niezależnie od tego na pewno IV kwartał jest zawsze dla wszystkich firm handlowych, a taką przecież jesteśmy, najlepszym okresem w roku.

 

redrot: Czy spółka planuje jakieś zakrojone działania promocyjne eksponujące walory stabilnej sytuacji finansowej ? Przyznam się, że do czasu przeczytania artykułu w Akcjonariuszu nie zwracałem uwagi na firmę ze względu na niską płynność.

Tomasz Basiński: Staramy sie informować rynek o naszych dokonaniach jak i planach nie tylko poprzez obowiązkowe komunikaty. Mamy swoją stronę internetową poświęconą relacjom inwestorskim, uczestniczymy w programie wspierania płynności GPW, spotykamy się regularnie z instytucjami finansowymi, jesteśmy obecni w mediach, uczestniczymy w spotkaniach z inwestorami indywidualnymi. Wyrazem naszych działań jest również niniejszy czat. Będziemy tego rodzaju aktywność kontynuować i nawet rozwijać.

 

tomi: Czy Spółka planuje udział na Konferencji WallStreet ?

Tomasz Basiński: Możliwe że jak w ubiegłym roku również w czerwcu 2012 spotkamy się z Państwem w Zakopanem.

 

kode: Z czego wynikają przesunięte terminy w sprawozdawczości ?

Tomasz Basiński: Publikacja raportu rocznego wcześniej niż do tej pory, zamiast publikacji najpierw raportu za IV kwartał, a następnie raportu rocznego, miała na celu przyśpieszenie zamknięcia roku, co wiąże się potem z możliwością wcześniejszego odbycia WZA i podjęcia uchwały dotyczącej podziału zysku. Reasumując - jest to ze strony Spółki dążenie, aby umożliwić dzielenie się zyskiem z inwestorami wcześniej niż do tej pory.

 

spekulant: Czy ma Pan Prezes pomysł na zwiększenie płynności akcji ? Czy nie warto pomyśleć o splicie ?

Tomasz Basiński: Stosunkowo mała płynność akcji Spółki, jest naszą troską, ale wynika z kilku czynników. Jesteśmy postrzegani jako spółka dywidendowa i chyba taka jest też rzeczywistość. Oznacza to, że kurs akcji nie wykazuje tendencji do dużych zmian. Jedynie w okolicach nabywania praw do dywidendy zaczyna się większy ruch. Dodatkowo mamy dosyć mały free float, gdyż znaczna część akcji jest w posiadaniu założycieli, a kilka funduszy przekroczyło już próg 5% udziałów, co jeszcze bardziej ogranicza nam płynność. Kurs akcji ma tendencje do systematycznego wzrostu, ale w dłuższym horyzoncie czasowym, bez szczególnie znaczących zmian. W sytuacji niestabilnego rynku, może to czasami być nawet zaletą.

 

regujar@wp.pl: Właśnie podjęliście Państwo decyzję o wypłacie dywidendy kolejny rok z rzędu. Czy można przyjąć, że taka jest długoterminowa strategia spółki i na wypłatę dywidendy można liczyć także w kolejnych latach?

Tomasz Basiński: Przez 5 lat obecności na GPW wypłacaliśmy co roku dywidendę, która dodatkowo co roku była coraz wyższa. Mamy zamiar utrzymać również w przyszłości ten sposób podziału zysku. Nasze działania prowadzą do tego, aby Grupa Eurotel się rozwijała i dzięki temu wykazywała również w następnych latach dalsze wzrosty. Temu celowi służą m.in. ostatnie dwie inwestycje Grupy.

 

gemini: Jaka część przychodów jest generowana dzięki uruchomionemu sklepowi internetowemu ? Czy sklep internetowy jest już rentowny ?

Tomasz Basiński: Sklep mobile2.pl jest już rentowny od ubiegłego roku, ale dalej rozwijamy jego skalę działania.

 

Tomasz Basiński: Szanowni Państwo, dziękuję za liczne uczestnictwo w naszym czacie. Mam nadzieję, że udało nam się odpowiedzieć na większość Państwa pytań. Dla tych z Państwa którzy chcieliby się jeszcze czegoś o nas dowiedzieć jesteśmy jak zawsze do dyspozycji. Dziękujemy za zaufanie i poświęcony czas! V-ce Prezes Zarządu Tomasz Basiński

 

Pytania na które nie zostały udzielone odpowiedzi:


tatar: Panie Tomaszu, można zauważyć bardzo niewielką płynność waszych akcji czy mają Państwo zaplanowane stosowne kroki aby temu przeciwdziałać?

Podejmujemy różne działania w tym zakresie o których zresztą już wspominaliśmy podczas naszego czatu. To jednak nie tylko nasza rola, ale też inwestorów na których liczymy we wspieraniu naszych kroków w tym zakresie. Przekazujemy wiele informacji na rynek, które powinny skutkować zwiększonym zainteresowaniem Spółką i wzrostem kursu jej akcji, a prowadzenie konsekwentnej i przewidywalnej polityki dywidendowej, powinno skłaniać do inwestowania w dłuższej perspektywie czasu.

 

obserwator: Jakie są zdefiniowane czynniki ryzyka Państwa biznesu ?

Ryzyko zewnętrzne to konkurencja z innymi operatorami telefonii komórkowej. Radzimy tu sobie dosyć dobrze, gdyż współpracujemy z operatorem T-Mobile, który będzie się starał odzyskać pozycję lidera w Polsce, a jego ostanie działania potwierdzają, że cel ten chce zrealizować. Operator PLAY jest z kolei dynamicznie rozwijającym się operatorem i współpraca z nim pozwala na wzrosty części działalności naszej Grupy, która z nim współpracuje. Mamy też konkurencję wewnętrzną, czyli rywalizację między salonami sprzedaży w ramach tego samego operatora. Staramy się być bardziej konkurencyjni i profesjonalni podejmując działania zmierzające do restrukturyzacji naszej sieci sprzedaży, prowadzenie różnego rodzaju szkoleń dla pracowników, optymalizację zaopatrzenia salonów w telefony oraz różnego rodzaju działania wspierające sprzedaż (konkursy, promocje).

 

regujar@wp.pl: Czy podsumowując cały rok może już Pan wskazać czy rebranding T-Mobile wpłynął w jakiś sposób na biznes Eurotela? Pozytywnie? Negatywnie? A zmiany w sposobach rozliczeń z operatorami?

Zmiana nazwy operatora z Era na T-Mobile która miała miejsce na początku czerwca 2011 roku nie wiązała się dla nas z koniecznością ponoszenia kosztów. Rebranding na początku nie spowodował zauważalnych dla nas zmian zwłaszcza w sferze warunków współpracy, ale dziś już widzimy pozytywne tego efekty, co przejawia się m.in. w lepszej ofercie dla klientów, zmianie sposobu komunikacji i przekazu reklamowego, czy wprowadzaniu nowych projektów (ofert dla klientów). To wszystko byłoby niemożliwe bez tej zmiany nazwy, która była konsekwencją ostatecznego wyjaśnienia się kształtu struktury właścicielskiej w PTC SA.

 

Fallamido2005@yahoo.pl: Czy można sobie wyobrazić Waszą współpracę, przez kolejne spółki zależne, także z innymi operatorami?

Nie wykluczamy współpracy w przyszłości również z innymi operatorami niż T-Mobile i PLAY. Obecnie jednak nie prowadzimy tego rodzaju rozmów.

 

regujar@wp.pl: Koniec roku 2011 przyniósł news o wejściu w nowy obszar działań – zakup udziałów MediaSystem. W jakiej perspektywie czasowej to będzie znaczący nowy filar biznesu, czy i jakie są obszary synergii z core businessem spółki i czy w 2012 roku możliwe jest, że spółka zaskoczy rynek w podobny sposób?

Wejście w obszar telesprzedaży jest kontynuacją polityki dywersyfikowania przychodów, ale nie tylko. Telesprzedaż, to inny kanał dotarcia do klientów. Podobnie zresztą jak Internet, gdzie również próbujemy zaistnieć. Jesteśmy leaderem jeśli chodzi o dystrybucję w klasycznej formie w salonach, ale nie chcemy się do tego ograniczać, stąd rozwój komplementarnych kanałów dystrybucji.

 

Fallamido2005@yahoo.pl: -- Mniej więcej rok temu spółka informowała o uruchomieniu sklepu internetowego www.mobile2.pl – jak się rozwija ta część biznesu? I czy raczej traktujecie ją jako swego rodzaju „test”, czy też jest to raczej długoterminowa inwestycja w kanał sprzedaży, który „trzeba mieć”?

Podobnie jak w przypadku telesprzedaży to ma być uzupełnienie dotychczas prowadzonych form sprzedaży w salonach. Myślimy tu o przyszłości i konieczności budowania rynku również w tych obszarach w których dotychczas nas nie było obecnych.

 

Kurczak:  Jaką rolę w Grupie ma pełnić MediaSystem – czy będzie sprzedawać produkty obecnych klientów czy być dodatkowo callcenter usługowym dla wielu zleceniodawców? Jaki może być wpływ tej spółki na przyszłe wyniki Grupy?

MediaSystem dziś zajmuje się sprzedażą usług z oferty operatora T-Mobile, ale w przyszłości nie wykluczamy, że będą to również usługi finansowe, ubezpieczeniowe czy prowadzenie call center. Wyniki tej działalności na Grupę Eurotel będą naszym zdaniem widoczne od 2013 roku, gdyż do końca tego roku nastawiamy się raczej na budowanie skali działania tej spółki i jej rozwój, co nie wyklucza jednak możliwości pozytywnego wpływu tej spółki na wyniki Grupy jeszcze w 2012 roku.

 

Kurczak: Jak Państwo oceniacie początek 2012r. oraz perspektywy na 2012r.? czy EURO2012 będzie miało wpływ na wyniki Eurotela?

Bieżący rok zaczęliśmy od dwóch transakcji. Jedna to zakup udziałów w MediaSystem pod koniec 2011 roku , a druga to zakup w lutym tego roku w spółce zależnej obsługującej operatora PLAY sieci 24 salonów sprzedaży. Dokonanie tych transakcji powinno przełożyć się na wzrost wyników za 2012 rok niezależnie od równolegle podejmowanych innych działań.  EURO nie będzie bezpośrednio wiązało się dla nas ze zmianą sprzedaży, ale nie wykluczamy organizowania przez operatorów akcji związanych z tym wydarzeniem, które mogą wpływać na wzrost popytu na usługi mobilne, zwłaszcza w obszarze Internetu i usług pre-paid.

 

Rozalia: Jak ocenia Pan te 6 lat na GPW?

To pytanie bardziej do inwestorów – jak oceniają nas jako swoją inwestycję. Z naszej perspektywy wejście na giełdę pozwoliło nam stać się wiodącą siecią sprzedaży i wielokrotnie zwiększyć osiągane wyniki. Staraliśmy się być przewidywalni i corocznie generować lepsze rezultaty, którymi dzielimy się z inwestorami w formie dywidendy. W czasach niepewności to chyba dobra cecha.

 

Katepilar: Czy potencjalne działania akwizycyjne będą konsekwentnie realizowane w segmencie telesprzedaży i telekomunikacji?

Nie wykluczamy tego kierunku rozwoju, ale na razie rozwijamy ten biznes organicznie.

 

Biurokrata: Jaka jest struktura udziału w rynku waszych spółek zależnych i jakie są możliwości ich wykorzystania oraz umocnienia pozycji?

Największe znaczenie ma obecnie Viamind spółka zajmująca się prowadzeniem sieci sprzedaży w ramach operatora PLAY. Jej znaczenie wynosi obecnie 25% w Grupie i możliwy jej jego dalszy wzrost na koniec tego roku w związku m.in. z dokonaną niedawno akwizycją innej sieci sprzedaży.

 

Borowska: Przez kupno 33% udziałów w spółce Media System wchodzicie Państwo w nowy obszar biznesowy. Czy zwiększenie zaangażowania kapitałowego w działalność Media System może nastąpić w najbliższej przyszłości?

Nie wykluczamy tego scenariusza. Zależy to od dalszego rozwoju tej spółki i osiąganych przez nią rezultatów.

 

Kode: Czy zamierzają Państwo wpływać na politykę sprzedażową P4?

Nie mamy nie tylko takich możliwości, ale i też oczekiwań. Realizujemy natomiast politykę  sprzedażową tego operatora poprzez pozyskiwanie klientów dla tej sieci sprzedaży.

 

Technik: Czy planuje Pan zwiększyć swoje zaangażowanie finansowe w spółkę?

Nie wykluczam tego wariantu, ale większość środków jakie miałem na ten cel już wykorzystałem. Ilość akcji jaką posiadam jest większa niż wynika to z proporcji w czasie przekształcenia Eurotel w spółkę akcyjną.

 

Wiesławzk: Czy w najbliższych latach przewiduje Pan jakieś znaczące nakłady inwestycyjne w spółce? Jeśli tak, to czy spółka zamierza korzystać w tym celu z zewnętrznych źródeł finansowania, utrzymując obecną politykę dywidendową?

Na razie nie przewidujemy większych inwestycji. Należy również pamiętać, że posiadamy pewne wolne środki obrotowe, niewykorzystany kredyt w rachunku bieżącym oraz zdolność kredytową.

 

Mfrka: Czy zakładają, bądź planują, Państwo kolejny wzrost dywidend?

Dywidenda jest obecnie na bardzo wysokim poziomie powyżej 90% zysku Spółki i przy stopie dywidendy wynoszącej 9%. Naszym zdaniem to dosyć wysoki poziom dywidendy zwłaszcza w porównaniu do innych spółek na parkiecie.

 

Mfrka: Czy w dalszej perspektywie planowana jest jakaś szczególna/ryzykowna forma inwestycji (np. związana z nowymi mediami bądź najnowszą technologią)?

Nie planujemy szczególnie „ryzykownych” transakcji, choć każde przedsięwzięcie niesie za sobą pewne ryzyko.

 

Łoren: Jaki przewiduje Pan generalnie trend na GPW w 2012r.? Czy w Pana ocenie Eurotel ma duże szanse być sporo powyżej benchmarków?

Tego byśmy chcieli i temu pośrednio służą nasze działania. Trudno jednak postawić diagnozę konkretnie w naszym przypadku. Robimy swoje jak najlepiej potrafimy, zakładając, że rynek nas doceni.

 

Matt: Dzień dobry, mam pytanie dotyczące segmentu telesprzedaży. Rynek call center jest bardzo konkurencyjny – czy Media System prezentuje solidne wyniki czy jest to spółka która dopiero teraz ma przejść reorganizacje. Jaki  wpływ na wyniki grupy Eurotel ma mieć ta spółka w kolejnych latach?

MediaSystem to nowy projekt w fazie rozwoju. W 2012 oczekujemy jednak pierwszych pozytywnych rezultatów tej działalności. Marże w telesprzedaży są wysokie, więc nawet posiadając tylko pakiet udziałów  jaki obecnie mamy, można liczyć na jego stosunkowo duże znaczenie w ramach Grupy w przyszłości.

 

Fallamido2005: Właśnie poinformowaliście rynek o wypłacie dywidendy, kolejny rok z rzędu. Czy zatem prawdopodobieństwo, że także za rok wypłacicie dywidendę można określić jako zbliżone do 100% :-)

Będziemy się starali wypłacać jak co roku możliwie duży procent zysku, jeśli nie będzie to w sprzeczności z funkcjonowaniem Spółki.

 

Akcjonariusz: Jak ocenia Pan bieżącą wycenę spółki, czy jest satysfakcjonująca dla Zarządu?

Oczywiście zależało by nam, aby ta wycena była jeszcze wyższa, ale zależy ona nie tylko od nas, ale i rynku w jakim funkcjonujemy. Obecnie nie ma szczególnego entuzjazmu na rynkach, więc i nasza wycena nie może być znacząco wyższa, niezależnie od podejmowanych w celu jej podniesienia działań. Ważną rolę do spełnienia mają tu inwestorzy, których staramy się zachęcić naszą historią osiągnięć do długofalowych inwestycji w naszą Spółkę.

 

Kolo:  Czy trudno jest skopiować biznes, który Państwo rozwijają? Czy nie jest to czynnik ryzyka dla rozwoju spółki?

Biznes w jakim działamy jest ograniczony dla wejścia nowych podmiotów zarówno w skali bezpośredniej – małe szanse pojawienia się nowych partnerów u operatorów, jak i pośredniej poprzez salony sprzedaży – jest ich już odpowiednia ilość na rynku. Nie ma takiej potrzeby również ze strony operatorów.

 

Lechista: Dzień dobry, poproszę o więcej informacji nt. działalności kupionej przez Państwa spółki Media System, czy jest to również kanał sprzedaży Eurotel (telefonia, platforma n) czy jest rentowna, jaki może mieć wpływ na wyniki Eurotel 2012 r?

MediaSystem zajmuje się telesprzedażą. To dla nas nowy i perspektywiczny kanał dotarcia do klientów. Zakładamy, że spółka ta będzie miała rzeczywisty wpływ na wynik Grupy od 2013 roku, zaś w bieżącym roku nastawiamy się na jej rozwój.

 

Koalicjant: Czy zmiana brandu Ery na T-Mobile wpłynęła na sprzedaż? Czy ma to przełożenie na osiągane rezultaty w postaci wzrostu przychodów?

Bezpośrednio zmiana nazwy nie wpłynęła na naszą sprzedaż. Obecnie jednak widzimy już chyba wszyscy nowe oferty i odsłony kampanii reklamowych, które przekładają się na wzrost zainteresowania propozycjami tego operatora.

 

Gosia_k:  Czy Eurotel jest jedynym pośrednikiem w sprzedaży usług obu telekomów?

Nie jesteśmy niestety jedyni. W sieci T-Mobile jest dla przykładu takich podmiotów dziesięć.

 

Grzegorz:  Jaka część całej sprzedaży T-Mobile i Play odbywa się w salonach prowadzonych przez Eurotel?

W sieci T-Mobile mamy ok. 30% udział w rynku sprzedaży dealerskiej.

 

Mechu: Jaki jest stan w kasie spółki? Czy nadwyżki wykorzystują Państwo pod inwestycje kapitałowe?

Mamy obecnie pewne środki obrotowe w kasie. Są one ulokowane na lokatach terminowych w bankach.

 

Inwest: Witam, jak wygląda aktualne zadłużenie spółki?

Spółka dominująca jak i spółki zależne nie posiadają zadłużenia w formie kredytów bankowych na koniec 2011 roku.

 

Rogal: Czy planowane jest w przeciągu 2-3 lat emisja akcji w celu zwiększenia wartości firmy poprzez konsolidację rynku?

Na razie nie przewidujemy tego scenariusza, ale nie jest on jednak wykluczony. Posiadane środki jak i kredyt w rachunku bieżącym, pozwalają na obsłużenie stosunkowo znaczących projektów samodzielnie.

 

Technik: Czy planują Państwo wydatki inwestycyjne, jeżeli tak na jakim poziomie?

Na razie nie mamy takich planów.

 

Geko: W jaki sposób Państwo zagospodarowują nadwyżki finansowe generowanie rokrocznie?

Głównie przeznaczamy na wypłaty dywidendy oraz zwiększenie środków towarowych w obrocie.

 



Zobacz również:

13.02.2018, Aktualności

SII Poleca: Świece japońskie i analiza wykresów cenowych – Steve Nison

13.02.2018, Aktualności

SII Poleca: Świece japońskie i analiza wykresów cenowych – Steve Nison

Biblia wykresów świecowych Steve'a Nisona 5 lutego 2018 powróciła na półki księgarni maklerska.pl! Odświeżona, zaktualizowana i w nowej oprawie graficznej, a co najważniejsze – w języku polskim.

Zobacz więcej

21.02.2018, Newsroom

Rekordowy rok Orbisu – spółka osiągnęła 232,4 mln zł zysku netto

21.02.2018, Newsroom

Rekordowy rok Orbisu – spółka osiągnęła 232,4 mln zł zysku netto

W 2017 roku Orbis poprawił wyniki finansowe oraz wskaźniki operacyjne. Przychód na 1 dostępny pokój, tak zwany wskaźnik RevPAR, wyniósł 184,8 zł i był o 9,2% wyższy niż przed rokiem.

Zobacz więcej

Czat inwestorski ze spółką Eurotel S.A., 22 marca 2012r.