Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej na ten temat. Zamknij

Czym jest SII?

Inwestorzy indywidualni oczekują zmiany złych przepisów

 

Przejęcia pośrednie i wehikuły stają się standardem, a Ministerstwo czeka. Pytanie na co?

 

Przejęcia pośrednie z pominięciem praw akcjonariuszy mniejszościowych, czy też unikanie w ramach przejęć wezwań na wszystkie walory pozostające w obrocie, to niewątpliwie jedne z kluczowych problemów ustawodawczych, które powodują, że ryzyko inwestycyjne po stronie inwestorów, obok oczywistego ryzyka rynkowego, istotnie wzrasta. Tymczasem nowelizacji Ustawy o ofercie publicznej wciąż brak, a przejęcia pośrednie i wehikuły stają się standardem, niestety zagrażającym interesom akcjonariuszy mniejszościowych.

 

Wezwania na 66% i przejęcia pośrednie

 

Zapewne nietrudno zauważyć, że przejmowanie kontroli na poziomie ok. 65,9%, a następnie wezwania na 66%, zamiast na 100% akcji już dawno stały się regułą rynkową, co wynika jednak z błędnie zaimplementowanej przez polskiego ustawodawcę dyrektywy unijnej w zakresie ofert przejęcia. Efekt? Inwestorzy mniejszościowi nie mają możliwości wyjścia z inwestycji po cenie z wezwania w sytuacji, jeśli nie zgadzają się ze strategią nowego właściciela. Dodatkowo standardem stają się przejęcia pośrednie z wykorzystaniem wehikułów inwestycyjnych, które niosą spore zagrożenie. Przede wszystkim dlatego, że przy ich wykorzystaniu, podmioty przejmujące kontrolę nad spółkami giełdowymi mogą próbować unikać wbrew obowiązującym przepisom płacenia w wezwaniu w określonym terminie takiej samej ceny wszystkim akcjonariuszom. Znamiennym tego dowodem były przejęcia spółek ZEG, Prosper, czy też Banku BPH., gdzie na przejęciu skorzystali tylko akcjonariusze większościowi.

 

Jawne mówienie o wehikułach

 

Choć przejęcie pośrednie nie oznacza z automatu, że taka operacja zakończy się ze szkodą dla akcjonariuszy mniejszościowych, to jednak każda taka transakcja istotnie zwiększa ryzyko inwestycyjne po stronie mniejszości. Tymczasem już nikogo nie dziwi, że spółki coraz śmielej nazywają „rzeczy po imieniu”. Choć jeszcze kilka lat temu tego typu przejęcia tłumaczono na różne enigmatyczne sposoby, o tyle obecnie częściej mówi się o tym w sposób otwarty, jak chociażby w przypadku przejęcia spółki Rafako, gdzie komunikat wprost głosił, że: „nabycie udziałów w Multaros stanowi wehikuł inwestycyjny prowadzący do nabycia przez PBG pośrednio, posiadanych przez Multaros, 34.8 mln akcji Rafako” Warto nadmienić, że akcje spółki Rafako wniesione zostały do cypryjskiej spółki Multaros tuż przed transakcją.

 

SII od dawna zwraca uwagę na problem

 

Choć do nowelizacji Ustawy o ofercie wciąż nie doszło, to warto przypomnieć, że SII już od kilku lat podnosi publicznie problem pośrednich przejęć, czy też błędnie zaimplementowanej dyrektywy unijnej. SII czynnie uczestniczyło m.in. w pracach nad zmianami, przedstawiając konkretne propozycje zmian i uwagi do założeń. SII kierowało też do KNF zawiadomienia w związku z  próbami obejścia przepisów dotyczących wezwań. W tym wszystkim na dziś pozytywne jest tylko to, że kierunek planowanych zmian jest co do zasady pozytywny.

 

Kiedy dojdzie do zmian w przepisach?

 

Niestety mimo, że problem znany jest Ministerstwu Finansów od lat, to końca procedury legislacyjnej nie widać. Pojawia się pytanie ile można czekać na zmiany, które są niezwykle ważkie dla bezpieczeństwa obrotu rynku kapitałowego? Pojawia się też pytanie po co promuje się ideę akcjonariatu obywatelskiego, skoro w tym samym czasie zwleka się z wdrożeniem w życie przepisów, które mogłyby chronić tę grupę akcjonariuszy? SII w ostatnich dniach próbowało pozyskać informacje na temat stanu prac nad ustawą. Niestety choć w wykazie prac legislacyjnych czytamy, że planuje się przyjęcie projektu w 1 kwartale br., to w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nikt nie potrafił udzielić odpowiedzi na temat stanu prac, a w Ministerstwie Finansów przekazano wyjaśnienie, że brak jest informacji na temat terminu skierowania projektu pod obrady Komitetu Rady Ministrów. Tak więc od wielu miesięcy sprawa tkwi w martwym punkcie. SII w najbliższych dniach ponownie zaapeluje do Ministerstwa o przyśpieszenie prac nad Ustawą, a także skieruje pytania dotyczące stanu prac i jego harmonogramu.

Zobacz również:

19.06.2018, Aktualności

Okres próbny w Legimi tylko dla członków SII wydłużony do miesiąca

19.06.2018, Aktualności

Okres próbny w Legimi tylko dla członków SII wydłużony do miesiąca

Dla członków Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych udało się nam uzyskać wydłużony okres próbny w Legimi.

Zobacz więcej

21.06.2018, Newsroom

Ropa naftowa tanieje na rynkach przed posiedzeniem OPEC

21.06.2018, Newsroom

Ropa naftowa tanieje na rynkach przed posiedzeniem OPEC

Ceny ropy naftowej na światowych rynkach zaczęły mocno spadać.

Zobacz więcej

Inwestorzy indywidualni oczekują zmiany złych przepisów
Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie