Chat with us, powered by LiveChat

SII: Sprawa transakcji na akcjach Swarzędza trafia do prokuratury. Do Zarządu spółki skierowano prośbę o wyjaśnienia w sprawie planów likwidacji

Skomentuj artykuł

 

SII: Sprawa transakcji na akcjach Swarzędza trafia do prokuratury. Do Zarządu spółki skierowano prośbę o wyjaśnienia w sprawie planów likwidacji

 

30 stycznia 2009 r. Zarząd spółki Swarzędz Meble SA przekazał do wiadomości publicznej informację o zwołaniu na 10 marca 2009 r. Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia, którego przedmiotem będzie rozpatrzenie uchwały dotyczącej rozwiązania spółki po przeprowadzeniu jej wcześniejszej likwidacji. W raporcie bieżącym nie znalazły się żadne szczegółowe informacje, które przedstawiały by wszystkie argumenty stojące za tak radykalną decyzją Zarządu poza ogólnymi czynnikami wewnętrznymi i zewnętrznymi. Uważamy, że podjęcie tak istotnej decyzji jak decyzja o rozwiązaniu spółki wymaga szczegółowego opisania, które przede wszystkim umożliwi dokonanie przez akcjonariuszy szerokiej analizy zasadności uchwały oraz  umożliwi przygotowanie się do obrad Walnego Zgromadzenia . Dlatego też Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych zwróciło się, w przesłanym w dniu 11.02.2009 r. do Zarządu Spółki piśmie, o przekazanie w drodze raportu bieżącego wyczerpującej informacji o tym jakie dokładnie czynniki zadecydowały o podjęciu decyzji o zwołaniu NWZA w celu likwidacji Spółki. We wspomnianym piśmie załączyliśmy także pytania, w przypadku których odpowiedzi mogą być kluczowe dla podjęcia przez inwestorów decyzji w sprawie poparcia, bądź odrzucenia wniosku Zarządu. Uważamy, że ze względu na wagę i istotę sprawy akcjonariusze mniejszościowi nie mogą być narażeni na konieczność decydowania o losach spółki „na ostatnią chwilę”, czyli dopiero podczas NWZA Swarzędza. Stąd też oczekujemy, że Zarząd Spółki, a także przewodniczący Rady Nadzorczej ustosunkują się zarówno do poruszonych kwestii, jak i pytań zadanych przez Stowarzyszenie. W naszej opinii wymaga tego przejrzystość, jaką powinny cechować się spółki o charakterze publicznym.


Poza powyższymi Stowarzyszenie podjęło także działania prawne związane z dokonywanymi przez osoby powiązane ze spółką transakcjami sprzedaży akcji spółki Swarzędz Meble S.A, które mogły być dokonane z wykorzystaniem informacji poufnych.

 

W raporcie bieżącym nr 3/2009 z dnia 9 stycznia 2009 r. Zarząd Swarzędz Meble S.A. informował, iż osoba będąca członkiem Rady Nadzorczej Spółki dokonała w dniu 5 stycznia 2009 r. sprzedaży 300.000 akcji Spółki po cenach z przedziału 0,13-0,14 gr. za akcję.

 

W raporcie bieżącym nr 4/2009 z dnia 9 stycznia 2009 r. znalazła się informacja o sprzedaży w dniach 06-07 stycznia 2009 r. akcji Spółki przez innego członka Rady Nadzorczej. Łącznie osoba ta sprzedała 1.000.000 akcji, w tym 200.000 sztuk po cenie 0,13 za akcję oraz 800.000 sztuk po cenie 0,14 za akcję.

 

W raporcie bieżącym nr 5/2009 z dnia 21 stycznia 2009 r. Zarząd Spółki informował o kolejnej transakcji na akcjach spółki zawartych przez osobę powiązaną. Tym razem prokurent Spółki w dniach 16,20 oraz 21 stycznia 2009 r. sprzedał łącznie 47.900 akcji po jednostkowej cenie 0,12 gr.

 

Kolejną osobą, o której transakcjach Zarząd był zobowiązany poinformować była osoba pełniąca funkcje kierownicze w strukturze organizacyjnej Spółki Swarzędz Meble S.A. Raport bieżący nr 6/2009 z dnia 22 stycznia 2009 r. zawierał informacje, iż osoba ta w dniu 21 stycznia 2009 r. sprzedała 23.600 akcji spółki Swarzędz Meble S.A. po cenie 0,12 gr. za akcje.

Wszystkie wskazane w raportach bieżących osoby to osoby znajdujące się w grupie osób mających dostęp do informacji poufnej z racji pełnienia określonych funkcji w organach spółki lub z racji zatrudnienia. Zgodnie z art. 156 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi każdy kto posiada informacje poufną w związku z pełnieniem funkcji w organach spółki, a w szczególności m.in. członkowie rady nadzorczej, prokurenci lub inne osoby, które posiadają dostęp do informacji poufnych w związku z łączącym ich ze spółką stosunkiem zatrudnienia nie mogą wykorzystywać tych informacji przy dokonywaniu transakcji nabycia lub zbycia akcji danej spółki. W związku z powyższym podjęliśmy następujące działania.

 

Jeżeli chodzi o członków Rady Nadzorczej oraz prokurenta Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych złożyło zawiadomienia do prokuratury w przedmiocie podejrzenia popełnienia przestępstwa wskazanego z art. 181 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi w związku z art. 156 ust. 1 pkt. 1 lit a) tejże ustawy.

Jeżeli chodzi o czwartą osobę tj. osobę pełniącą funkcje kierownicze w strukturze organizacyjnej Spółki (wskazanej w raporcie bieżącym nr 6/2009) zwróciliśmy się do Komisji Nadzoru Finansowego o podjęcie niezbędnych działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności dokonanych przez tą osobę transakcji. Odmienne w stosunku do pozostałych osób działania Stowarzyszenia (brak zawiadomienia do prokuratury) spowodowane są niemożliwością ustalenia danych osobowych akcjonariusza.


Uważamy, iż bardzo prawdopodobnym jest, że wszystkie osoby, o których wspominają raporty bieżące mogły wejść w posiadanie informacji poufnej  mówiącej o potencjalnych planach działań zmierzających do likwidacji Spółki oraz planowanym zwołaniu Walnego Zgromadzenia, jeszcze przed podaniem ich do wiadomości publicznej. Mając na względzie krótki odstęp czasu pomiędzy raportem bieżącym o zwołaniu Walnego Zgromadzenia (30 stycznia 2009 r.) a dokonywanymi przez powyższe osoby transakcjami oraz fakt, iż decyzja  Zarządu o podjęciu działań zmierzających do rozwiązania spółki poprzedzona była zapewne dłuższymi analizami uważamy, iż zachodzić może uzasadnione podejrzenia naruszenia przepisów ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

 

Informujemy również, że Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych będzie obecne na najbliższym NWZA Swarzędza zwołanym w celu podjęcia decyzji o likwidacji Spółki. Zachęcamy do udziału także wszystkich akcjonariuszy mniejszościowych. Jeśli ktoś z Państwa nie może osobiście wziąć udziału w NWZA, to zachęcamy do przekazywania Stowarzyszeniu swoich pełnomocnictw wraz z instrukcją głosowania podczas obrad.


 

Poniżej znajduje się treść pytań zadanych Prezesowi Zarządu oraz Przewodniczącemu Radny Nadzorczej spółki Swarzędz Meble SA:

 

1. Czy Zarząd spółki mógłby szczegółowo wyjaśnić jakie przesłanki stały za decyzją o zwołaniu Zgromadzenia Akcjonariuszy w celu likwidacji Spółki?


2. Czy Zarząd spółki decydując się na zwołanie NWZA w celu likwidacji Spółki dokonał wyceny godziwej wartości majątku Spółki, w tym znaku firmowego Swarzędz?

 

3. Czy Zarząd spółki decydując się na zwołanie NWZA w celu likwidacji Spółki dokonał oceny realnej kwoty, jaka mogłaby do spółki wpłynąć w przypadku sprzedaży majątku spółki, w tym znaku firmowego Swarzędz (chodzi o realne warunki, uwzględniające bieżącą sytuację rynkową i makroekonomiczną)?

 

4. Czy zarząd zna już orientacyjny harmonogram ewentualnej likwidacji Spółki (gdyby uchwalono decyzję o likwidacji)? Na jaki okres wstępnie szacowany jest moment wygaszenia działalności operacyjnej?

5. Kiedy w opinii zarządu ewentualne środki ze sprzedaży majątku mogłyby trafić do akcjonariuszy Spółki?

6.  W jak dużym stopniu w opinii zarządu uszczuplony może zostać majątek spółki, do czasu likwidacji spółki? Jak duże jest w opinii Zarządu ryzyko, że do czasu ewentualnej likwidacji, Spółka może „przejeść” większość posiadanego majątku?

 

7.  Decyzja o zwołaniu NWZA w celu likwidacji powinna wynikać z wnikliwej analizy różnych wariantów dalszego funkcjonowania Spółki. Czy Zarząd dokonał wielowariantowej analizy dalszego rozwoju Spółki? Jeśli tak, to jakie były wnioski z tych analiz?

 

8.  Czy decyzja o zwołaniu Walnego Zgromadzenia w celu likwidacji spółki podjęta była w konsultacji z przedstawicielami głównego udziałowca BZ WBK AIB Asset Managemant S.A.?

 

9.  Czy decyzja o zwołaniu Walnego Zgromadzenia w celu likwidacji spółki podjęta była w za sprawą sugestii ze strony głównego udziałowca BZ WBK AIB Asset Managemant S.A.?

 

10. Czy wypowiedź Prezesa Łukasz Stelmaszyka „Uważamy, że likwidacja jest to najlepsze rozwiązanie dla akcjonariuszy i wierzycieli” jest prawdziwa? Jeśli tak, to prosilibyśmy o argumentacje dlaczego to rozwiązanie jest w opinii Prezesa dla akcjonariuszy mniejszościowych najlepsze?

 

11. Na jakiej zasadzie Spółka dokonała wyboru lokalizacji salonu w centrum handlowym Blue City? Czy zarząd przeprowadził dogłębną analizę słuszności doboru tej lokalizacji?

12. Jak ocenia Zarząd dobór lokalizacji dla salonów na przestrzeni ostatnich kilkunastu miesięcy?

 

13. Z zasady nowo otwierane salony uzyskują zdolność do generowania dodatniego wyniku po 14-24 miesiącach od daty ich uruchomienia. Czy w opinii Zarządu nowo otwarte sklepy nie mają szans na uzyskanie dodatniego wyniku w tym okresie?

14. Jaki procent salonów stanowią obecnie salony rentowne, bądź balansujące na granicy progu rentowności?

15.  Czy Zarząd prowadził już rozmowy z ewentualnymi potencjalnymi inwestorami zainteresowanymi zakupem aktywów należących do spółki w tym praw do znaku firmowego? Jeśli tak, to jakie są wnioski z tych rozmów?

 

16.   W połowie października 2008 roku Swarzędz opublikował komunikat bieżący mówiący o realizacji strategii i podjętych do tego czasu działaniach. W komunikacie pojawiają się następujące stwierdzenia i tezy: 

 

„Oczywiście wiele efektów zmian pojawi się dopiero w kolejnych okresach, niemniej jednak proces zmian musi być kontynuowany.”
„Koncentracja produkcji pozwoli w niedługim czasie na uruchomienie dwóch zmian w zakładzie w Kościanie, znaczenie lepsze wykorzystanie parku maszynowego, obniżenie kosztów produkcji i ograniczenie zapotrzebowania na inwestycje. Nieruchomość po zakładzie w Swarzędzu przeznaczona jest na sprzedaż. Zmniejszą się także koszty stałe w grupie, których redukcja jest niezbędna żeby osiągnąć pozytywny wynik finansowy.”
„Spółce nie pomagają uwarunkowania makroekonomiczne. Postępujący kryzys ekonomiczny oraz kursy walutowe spowodowały znaczące pogorszenie opłacalności eksportu w branży, co zmusiło wielu producentów do koncentracji aktywności na polskim rynku i znacząco zwiększyło konkurencję.”
„Ta trudna sytuacja niewątpliwie wpłynie negatywnie na realizację celów i wyjście Spółki z kryzysu.”
„Spółka będzie dążyła do utrzymania wysokiego tempa rozwoju sprzedaży salonowej i zwiększenia sprzedaży kontraktowej, jednakże rozważamy, czy dla utrzymania dynamiki wzrostu nie będzie konieczna korekta strategii rynkowej.”

 

Z wyróżnionych cytatów wynika, że spółka liczyła się z perturbacjami makroekonomicznymi, a także z koniecznością korekty strategii rynkowej. Zarówno całość raportu, jak i wybrane cytaty nie wskazują jednak by Zarząd spółki, aż tak negatywnie zapatrywał się na sytuację firmy, by decydować o jej likwidacji. Wręcz przeciwnie. Czy należy rozumieć więc, że w kontekście tak wielu wdrożonych działań, zapowiadaną w raporcie korektą strategii jest likwidacja spółki??

 

 

Stowarzenie Inwestorów Indywidualnych zachęca wsyzstkich akcjonariuszy do wzięcia udziału w planowanym na 10 marca 2009 r. Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu spółki Swarzędz Meble S.A., które odbędzie się w "Hotelu 3" w Swarzędzu przy ul. Święty Marcin 1. Akcjonariusze, którzy chcą wziąć udział w walnym zgormadzeniu, a z różnych przyczyn nie jest to możliwe mogą przesłać do Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych odpowiednie pełnomocnictwo wraz z instrukcją głosowania. Wszelkie szczegóły związane z udzielaniem pełnomocnictwa znajdują sie na stronie internetowej SII w zakładce INTERWENCJE/Dokumenty prawne.

 

Wzór pełnomocnitwa do pobrania

 

Wzór instrukcji głosowania do pobrania


Osoba kontaktowa:

Piotr Pochmara

Specjalista ds. Interwencji Prawnych i Analiz

e-mail: ppochmara@sii.org.pl

tel. 071-332-95-66



 

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie