Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies. Zamknij

Czym jest SII?

Przychody spółek odzieżowych w lipcu. Zakaz handlu w niedzielę niestraszny?

Kalim - fotolia.com

Patrząc na dane sprzedażowe spółek odzieżowych za lipiec 2017 i 2018 roku widać, że mimo wprowadzonego zakazu handlu w niektóre niedziele, przychody firm z tej branży nie były niższe rok do roku. Wśród przeanalizowanych spółek, tylko jedna odnotowała spadek skonsolidowanych przychodów w ujęciu rocznym.

 

Zgodnie z ustawą o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni, sklepy mogą być otwarte tylko w pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca. Wśród spółek odzieżowych, których wartość przychodów wzrosła w lipcu rok do roku jest Vistula, Bytom, Wojas, CCC oraz Wittchen. Spadek przychodów w ujęciu rocznym zaliczyła firma Gino Rossi. W przypadku takiego giganta jak LPP, który w swoim portfolio ma takie marki jak Reserved, Cropp czy House, wartość miesięcznych przychodów nie jest znana, gdyż od stycznia tego roku firma zrezygnowała z publikacji tych danych. W jednym z raportów spółka tłumaczyła krok ten następująco: “Sprzedaż w okresach miesięcznych może podlegać szeregu zaburzeniom o nieoczekiwanym oraz niepowtarzalnym charakterze, spowodowanym np. zmiennymi warunkami pogodowymi i tym samym w ocenie spółki zdecydowanie bardziej wiarygodna oraz użyteczna jest sprawozdawczość wyników sprzedaży w dłuższym horyzoncie czasowym”. Oprócz tego, LPP uzasadniła swoją decyzję praktykami stosowanymi przez inne duże spółki z branży takie jak Inditex, H&M czy Adidas. Danych dotyczących lipcowej sprzedaży nie opublikowały jak na razie TXM, Redan, Monnari Trade i CDRL.

 

Przedstawione poniżej dane sprzedażowe spółek odzieżowych pokazują, że w przypadku miesiąca lipca, zakaz handlu w niedziele nie spowodował w większości przypadku obniżenia poziomu przychodów firm w ujęciu rocznym. Warto mieć na uwadzę, że w lipcu tego roku, sklepy nie były otwarte w trzy niedziele (drugą, trzecią i czwartą niedzielę).

 

Przychody spółek odzieżowych w lipcu 2018 roku oraz ich zmiana w ujęciu rocznym

Spółka Wartość przychodów (w mln zł) Zmiana procentowa r/r
CCC 402,7 30
Vistula 62,3 18,1
Wittchen 19,5 14,7
Bytom 16,5 14,3
Wojas 16,3 5,7
Gino Rossi 12,2 -8,3

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych finansowych spółek

CCC liderem wzrostów

Największym wzrostem sprzedaży w lipcu w ujęciu rocznym może się pochwalić CCC. Producent i dystrybutor obuwia wypracował skonsolidowane przychody na poziomie 402 mln zł. To o 30 procent więcej w stosunku do analogicznego miesiąca roku poprzedniego. Przychody ze sprzedaży detalicznej w sklepach stacjonarnych wyniosły 310,3 mln zł i były wyższe rok do roku o 23 procent. Sporo na wartości zyskiwała sprzedaż internetowa prowadzona przez spółkę. Przychody w kanale internetowym sięgnęły 88 mln zł, to aż o 104 procent więcej w stosunku do lipca 2017 roku. Oprócz sklepów stacjonarnych sygnowanych logiem CCC, spółka posiada również sieć sklepów Karl Vögele AG. Przychody w sklepach stacjonarnych tej marki wyniosły 45,4 mln zł, a jej sklep online wygenerował 2,8 mln zł przychodu.

Mocny wzrost Vistuli w segmencie jubilerskim

Spory, 18-procentowy wzrost zaliczyła Vistula. Należące do grupy sklepy wypracowały w lipcu 62,3 mln zł skonsolidowanych przychodów. Sprzedaż detaliczna spółki w segmencie odzieżowym wyniosła 31,9 mln zł i była wyższa rok do roku o 8,4 procent. Składa się na nią sprzedaż w sklepach takich marek jak Vistula, Wólczanka oraz Deni Cler.  Vistula Group prowadzi również działalność na obszarze jubilerskim. Przychody ze sprzedaży w salonach W.Kruk wyniosły 26,6 mln zł i były wyższe rok do roku o 30,4 procent.

 

Oprócz tego Vistula podała, że w lipcu skonsolidowana marża na sprzedaży wyniosła około 48,2 procent, co jest wynikiem gorszym o 1,2 punktu procentowego w porównaniu do tego samego miesiąca rok wcześniej. Na koniec lipca łączna powierzchnia sprzedaży grupy Vistula wyniosła 34 tys. metrów kwadratowych (+8,2 procent r/r).

Wittchen i Bytom na prawie 15-procentowym plusie

O niespełna 15 procent wzrosła w lipcu sprzedaży firm Wittchen oraz Bytom. Ich przychody w tym okresie sięgnęły odpowiednio 19,5 oraz 16,5 mln zł. Wittchen w segmencie detalicznym obejmującym również sprzedaż internetową wypracował 17,4 mln zł, wobec 14,9 mln zł rok wcześniej, co daje wzrost 16 procent rok do roku. To właśnie ten element w największej części odpowiada za ogólny wzrost przychodów w lipcu. W przypadku firmy Bytom, sprzedaż detaliczna wyniosła 16,3 mln zł (+15 procent rok do roku), co stanowi prawie 100 procent wartości przychodów firmy. Sprzedaż hurtowa w lipcu 2018 roku wyniosła 235 tys. zł i była o niespełna 20 procent niższa rok do roku.

 

Znacznie mniejszy wzrost odnotował Wojas. Obuwnicza spółka wypracowała 16,335 mln zł, czyli zaledwie o 5,7 procent więcej rok do roku. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży detalicznej wzrosły o 8,1 procent rok do roku.

Przychody Gino Rossi w dół

W przypadku Gino Rossi wartość sprzedanych produktów w lipcu była niższa w ujęciu rocznym. Spadek skonsolidowanych przychodów sięgnął 8,3 procent. Wyniosły one 12,2 mln zł, wobec 13,3 mln zł w tym samym okresie rok wcześniej. Znacznie lepiej wygląda sytuacja spółki w segmencie sprzedaży e-commerce. Lipcowy wzrost wyniósł 12,9 procent rok do roku. W sklepach stacjonarnych Gino Rossi osiągnął przychody na poziomie 9,4 mln zł (+6 procent rok do roku).

 

Spadek ogólnego poziomu przychodów spółka tłumaczy niższą sprzedażą w segmencie B2B, co jest związane z przerwą urlopową w produkcji (połączoną z przerwą technologiczną) przypadającą w tym roku w całości na miesiąc lipiec. Przełożyło się to na niższy poziom obsługi zamówień w segmencie B2B.

 

Zobacz również:

28.11.2018, Aktualności

SII Poleca: Konferencja Nowoczesne Rady Nadzorcze

28.11.2018, Aktualności

SII Poleca: Konferencja Nowoczesne Rady Nadzorcze

Zapraszamy na konferencję „Nowoczesne Rady Nadzorcze” poświęconą zagadnieniom ładu korporacyjnego i nadzoru nad spółkami publicznymi w Polsce.

Zobacz więcej

10.12.2018, Czat inwestorski

Czat inwestorski: Perspektywy rozwoju GPW oraz rynku kapitałowego w Polsce

10.12.2018, Czat inwestorski

Czat inwestorski: Perspektywy rozwoju GPW oraz rynku kapitałowego w Polsce

Serdecznie zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie SA, na pytania inwestorów odpowie Jacek Fotek, Wiceprezes Zarządu. Czat odbędzie się 17 grudnia (poniedziałek) o godzinie 12:30.

Zobacz więcej

Przychody spółek odzieżowych w lipcu. Zakaz handlu w niedzielę niestraszny?
Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie