Chat with us, powered by LiveChat

AmRest przejmie sieć Sushi Shop. Inwestorzy sceptyczni

Skomentuj artykuł
Grafvision - fotolia.com

Operator sieci lokali gastronomicznych takich marek jak Burger King, Starbucks, KFC, Pizza Hut czy blue frog poszerzy swoje portfolio. Spółka AmRest podpisała bowiem umowę na zakup 100 procent udziałów w sieci lokali Sushi Shop. Informacja ta nie ucieszyła inwestorów, którzy zareagowali intensywną sprzedażą akcji spółki. Mimo tego wartość firmy urosła od początku roku o ponad 10 procent.

 

Porozumienie zostało zawarte pomiędzy AmRest Holding SE oraz Gregorym Marciano, Naxicap Partners SA. Wartość umowy nieodwołalnego zobowiązania do zakupu 100 procent udziałów w Sushi Shop Group to 240 mln euro. Dzięki niej spółka notowana w indeksie mWIG40 stanie się właścicielem sieci lokali Sushi Shop. Oprócz tego, firma informuje również, że kwota ta zostanie skorygowana o saldo gotówki i zadłużenia posiadanego przez spółkę.

 

Jak czytamy w komunikacie, równowartość 13 mln euro ma być wypłacone Panom Grégory Marciano oraz Adrien de Schompré w formie akcji spółki. Z kolei dodatkowa kwota nieprzekraczająca 10 mln euro trafi do sprzedających pod warunkiem osiągnięcia przez Sushi Shop w 2018 roku wyników finansowych określonych w umowie.

 

AmRest - wykres kursu akcji
AmRest - wykres kursu akcji
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl

 

Według przyjętych przez obie strony założeń, transakcji ma zostać sfinalizowana w ciągu najbliższych tygodni. Aby to nastąpiło potrzebna jest jeszcze zgoda odpowiedniego urzędu antymonopolowego.

 

Sieć Sushi Shop liczy 165 lokali specjalizujących się w kuchni japońskiej. Około jedna trzecia z nich jest prowadzona przez franczyzobiorców. Jak podaje AmRest, 72 procent całego biznesu Sushi Shop działa we Francji, a pozostałe 28 procent jest zlokalizowane w 11 innych krajach, m.in. takich jak Hiszpania, Belgia, Niemcy, Wielka Brytania oraz Szwajcaria. Model biznesowy firmy opiera się na dwóch kanałach sprzedały: “dostawa” oraz “na wynos”. Generują one odpowiednio 55 i 32 procent sprzedaży. Szacowane skonsolidowane przychody Sushi Shop wyniosły 130 mln euro.

Inne przejęcia

AmRest zamierza dokonać również jakiego przejęcia. Na podstawie zawartych umów, spółka zakupi transzę nowych akcji firmy Glovo, która jest czołowym graczem na rynku platform online do zamawiania jedzenia w Hiszpanii. Usługa jest dostępna w sumie w 61 miastach na terenie 11 krajów, z czego 21 lokalizacji dotyczy Hiszpanii. Wartość transakcji to 25 mln euro.

 

W ostatnich dniach AmRest poinformował również o umowie dotyczącej przejęcia sieci burgerowni Bacoa w Hiszpanii, jaką podpisała należąca do niego spółka zależna. Wartość oferty to około 3,7 mln euro.

Reakcja rynku

Na opublikowaną przed rozpoczęciem środowej sesji informację dotyczącą przejęcia sieci restauracji Sushi Shop, inwestorzy nie zareagowali z entuzjazmem. Po wzrostowym otwarciu sesji w wykonaniu akcji AmRestu, kurs akcji zaczął spadać. Po niespełna godzinie sesji, znajdowały się one poniżej poziomu wtorkowego zamknięcia, a na półmetku handlu traciły 3,5 procent.

 

Nie licząc dzisiejszych spadków, obecny kurs spółki jest wyższy o niespełna 7 procent w stosunku do notowań z początku lipca. Tegoroczny szczyt spółka osiągnęła w maju. W połowie tego miesiąca akcje firmy były wyceniane na 515 zł za sztukę. Uwzględniając środowe spadki, od początku roku wartość firmy urosła o 11 procent. Dla porównania, w tym samym okresie, indeks mWIG40, w którym notowana jest spółka, stracił na wartości ponad 10 procent.

Autor artykułu

 

Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych Przemysław Ławrowski, Redaktor, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu na kierunku Finanse i Rachunkowość. Dyrektor finansowy, analityk i redaktor ekonomiczny. Wieloletni współpracownik Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz ekspert tematyki giełdowej i gospodarczej Forbes'a. Wcześniej szlify analityczno-dziennikarskie zbierał w redakcji money.pl tworząc dział giełdowy. W czasie wolnym zapalony muzyk.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie