Chat with us, powered by LiveChat

Analiza Auto Partner: dalszy dynamiczny rozwój spółki może być kontynuowany

Skomentuj artykuł
scharfsinn86 - fotolia.com

Auto Partner to spółka, która weszła na giełdę w czerwcu 2016 roku. Od debiutu kurs akcji wzrósł o prawie 80%. Jednak przez ostatni rok jej akcje spadły na wartości o ponad 24%. Śląska spółka jest głównym konkurentem firmy Inter Cars, największego na polskim rynku dystrybutora części zamiennych do samochodów. Dziś przyjrzymy się nieco bliżej spółce z branży motoryzacyjnej.


Grupa Auto Partner zajmuje się importem i dystrybucją części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i motocyklowych bezpośrednio od producentów do odbiorców końcowych. Grupa stanowi platformę sprzedaży – głównie kanałami elektronicznymi – oraz logistyki dostaw części zamiennych w trybie just-in-time do rozproszonych klientów (warsztatów, sklepów).

 

Wyniki finansowe

Wybrane dane finansowe (tys. zł)

I Q 2018r.

I Q 2017r.

Zmiana

2017r.

2016r.

Zmiana

Przychody ze sprzedaży

253 930

201 467

26,0%

915 438

705 385

29,8%

Wynik brutto na sprzedaży

67 356

55 935

20,4%

242 266

181 311

33,6%

Marża brutto ze sprzedaży

26,5%

27,8%

-1,3p.p.

26,5%

25,7%

0,8p.p.

Wynik na działalności operacyjnej

18 988

16 410

15,7%

55 269

44 104

25,3%

Marża operacyjna

7,5%

8,1%

-0,6p.p.

4,8%

6,3%

-1,5p.p.

Wynik netto

12 895

10 791

19,5%

34 884

34 489

1,1%

Marża netto

5,1%

5,4%

-0,3p.p.

3,8%

4,9%

-1,1p.p.

Źródło: opracowanie własne na podstawie raportów okresowych Auto Partner SA


Przychody ze sprzedaży w pierwszym kwartale 2018 roku wyniosły 253,9 mln zł, w porównaniu z 201,5 mln zł w analogicznym okresie rok wcześniej. Daje to dynamikę wzrostu w wysokości 26%. Pierwszy kwartał odznaczył się przyrostem sprzedaży zagranicznej (+41%) oraz krajowej (+21%).

 

W porównaniu całego 2017 i 2016 roku przyrost przychodów był jeszcze większy od kwartalnego i wyniósł 29,8%. Wzrost przychodów ze sprzedaży w 2017 roku spowodowany był przede wszystkim zwiększeniem skali działalności Grupy, poprzez m.in. rozwój sieci dystrybucji poprzez otwieranie nowych filii i lepszego pokrycia geograficznego polskiego rynku. Kolejnymi czynnikami pozytywnie wpływającymi na wielkość przychodów były: poszerzanie gamy produktowej, lepsze dopasowanie asortymentu do potrzeb klientów z różnych segmentów cenowych, systematyczna optymalizacja i poprawa obsługi klientów oraz ogólny wzrost rynku w Polsce (o ok. 7-8% rdr).

 

Struktura geograficzna przychodów ze sprzedaży Auto Partnera
Źródło: opracowanie własne na podstawie Auto Partner SA

 

W 2017 roku wzrosła wartość udziałów sprzedaży zagranicznej w przychodach Auto Partnera. Poza Polską największy przychód generowały rynki z Europy Środkowo – Wschodniej.


Zysk brutto ze sprzedaży w I kwartale 2018 wyniósł 67,3 mln zł (+20,4% rdr), co przełożyło się na marżę na poziomie 26,5%. Zysk operacyjny w tym okresie osiągnął wartość 19 mln zł (+15,7% rdr), a marża operacyjna 7,5%. Natomiast zysk netto wyniósł 12,9 mln zł (+19,5% rdr), co z kolei przełożyło się na marżę na poziomie 5,1%.


W ujęciu rocznym zysk brutto ze sprzedaży wzrósł o 33,6% rdr (marża brutto na sprzedaży 26,5%), zysk operacyjny o 25,3% rdr (marża operacyjna 4,8%), natomiast zysk netto o 1,1% rdr (marża netto 3,8%).


Przedstawiciele Auto Partnera argumentowali niską dynamikę zysku netto w 2017 roku słabymi wynikami uzyskanymi w czwartym kwartale, które zostały obniżone przez jednorazowe koszty związane m.in. z kosztami zabezpieczeń walutowych, ekspansją w nowych sektorach rynku oraz sezonowymi wyprzedażami. Z wypowiedzi członków zarządu Auto Partner wynika, że po oczyszczeniu o wpływ zabezpieczeń walutowych wynik netto grupy wzrósłby w 2017 roku o ponad 30% rdr.

 

W tym roku chcemy popracować nad rentownością i w większym stopniu zadowolić naszych inwestorów. Naszym oczkiem w głowie będzie automatyzacja i narzędzia informatyczne, które pomogą nam usprawnić działalność – powiedział podczas konferencji wynikowej prezes Aleksander Górecki.

 

Przy analizie rentowności Grupy warto zwrócić uwagę na spółkę, która powstała w maju 2017 roku w Czechach. W pierwszym kwartale 2018 roku odnotowała ona 466 tys. straty operacyjnej. Auto Partner liczy na osiągnięcie rentowności w spółce w okresie kilku miesięcy. 

 

Plany rozwoju

Zgodnie z raportem, wzrost wyników spowodowany był przede wszystkim rozwojem Grupy i sprzyjającym otoczeniem. W 2017 roku Auto Partner otworzył 9 nowych oddziałów, które przyczyniły się do lepszego pokrycia geograficznego głównie krajowego rynku. Duży wpływ na wyniki miała również zmiana regulacji z listopada 2017 roku dotycząca usuwania wad w samochodach przed wizytą w stacji diagnostycznej. Auto Partner pozytywnie patrzy w przyszłość, duże nadzieje wiąże z programem 500+ i wzrostem wynagrodzeń Polaków, które mają skłaniać do zakupu kolejnych pojazdów. W 2018 roku grupa liczy na kilkuprocentowy wzrost całego rynku części samochodowych w Polsce. W 2018 roku spółka planuje otworzyć 5-6 filii. Argumentem potwierdzającym stabilny rozwój Grupy jest miesięczny przyrost przychodów ze sprzedaży. W każdym miesiącu dynamika przychodów ze sprzedaży osiągnęła dwucyfrową wartość (w niektórych miesiącach nawet do 40%). 

 

Miesięczne przychody ze sprzedaży Auto Partnera (tys. zł)
Źródło: opracowanie własne na podstawie Auto Partner SA

 

Auto Partner w ostatnim czasie wprowadził do oferty opony i felgi. Ich dystrybucja realizowana jest poprzez model dropshipping polegający na przeniesieniu procesu wysyłki na dostawców. Spółka planuje rozszerzać linie produktowe opierającą się na tym modelu.


Działając w ten sposób nie obciążamy magazynu oraz nie angażujemy kapitału. Będziemy obserwować produkty oferowane w tym modelu i jeżeli uznamy, że ta działalność idzie dobrze to być może zdecydujemy się wziąć część asortymentu na własny magazyn – powiedział Piotr Janta, członek zarządu i dyrektor sprzedaży Auto Partner w wywiadzie dla PAP.

 

Grupa podjęła decyzję o rozbudowie magazynu w Bieruniu o 11 tys. m kw. do 41 tys. m kw. Inwestycja ma trwać do lutego 2019 roku. Auto Partner chce również rozwinąć centra dystrybucyjne m.in. w Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy oraz Gdańsku, by móc lepiej zaopatrywać lokalne filie.


W naszej ocenie w obsłudze klientów najważniejsza jest dostępność produktów i czas jej dostawy. Cena oczywiście nie jest bez znaczenia, ale nie uważamy, żeby była podstawowym czynnikiem dla naszym partnerów – skomentował Janta.

 

Auto Partner – wykres kursu akcji
Źródło: Stooq.pl

 

 

Źródło: Auto Partner SA, PAP Biznes.

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie