Chat with us, powered by LiveChat

PZU zaktualizował strategię do 2020 roku. Cele są bardzo ambitne

Skomentuj artykuł
© ronstik – fotolia.com

We wtorek po zakończeniu giełdowej sesji Grupa PZU przedstawiła aktualizację wieloletniego planu rozwoju i funkcjonowania firmy. Cele zawarte w dokumencie "Nowe PZU - więcej niż ubezpieczenia. Aktualizacja i operacjonalizacja Strategii Grupy PZU na lata 2017 - 2020" uznać można za bardzo ambitne.

 

W zaktualizowanej strategii Grupy PZU przedstawiono między innymi jej nową misję: "pomagamy klientom dbać o ich przyszłość". Realizacja powyższej misji ma polegać na budowaniu długotrwałych relacji z klientami, trwającymi nie kilka miesięcy, ale wiele kolejnych lat. Ambicją Grupy PZU jest przy tym towarzyszenie klientom, aby ułatwić im dokonywanie właściwych wyborów, które pomogą zabezpieczyć ich życie, zdrowie, majątek, oszczędności i finanse.

 

Chcemy odróżnić się od klasycznego modelu relacji klientów z ubezpieczycielem, w którym jedyny kontakt z firmą po zakupie polisy mają oni dopiero po zaistnieniu szkody. Chcemy zrobić znacznie więcej i efektywnie pomagać w rozwiązywaniu ich problemów w wielu obszarach, i na każdym etapie życia. W sercu tej zmiany jest nowe podejście PZU właśnie do budowania relacji z klientem – napisał w opublikowanym dokumencie Paweł Surówka, Prezes Zarządu PZU.

 

Zamiarem jest zjednoczenie wszystkich obszarów firmy wokół klienta, tak aby móc kompleksowo odpowiedzieć na jego potrzeby. Grupa PZU chce kłaść szczególny nacisk na analizę posiadanych informacji, które chce lepiej zrozumieć i wykorzystać. Równocześnie wiele uwagi będzie poświęcane obszarowi sztucznej inteligencji i pracy na największej w Polsce bazie danych o klientach, którą dysponuje Grupa PZU. Stopniowo zmieniać ma się przy tym model funkcjonowania firmy z modelu ubezpieczyciela (wycena i transfer ryzyka) na model firmy usługowej, specjalizującej się w wykorzystaniu danych (doradztwo i usługi w zakresie zarządzania ryzykiem i dbałość o przyszłość klientów). Wśród innych inicjatyw, które znalazły się w nowej strategii Grupy PZU wymienić można także radykalne uproszczenie oferty produktowej i uniwersalizacja sieci sprzedaży, inwestycja w integrację baz danych, cross-selling oraz program lojalnościowy i odmłodzenie bazy klientów. Ponadto planowane jest zacieśnienie współpracy z bankami Alior i Pekao SA, dzięki czemu ma być możliwe tworzenie kompleksowych rozwiązań finansowych odpowiadających na potrzeby klientów indywidualnych oraz małych i średnich firm.

 

W przedstawionym dokumencie wymieniono także szereg celów finansowych PZU na 2020 rok. Wskaźnik rentowności kapitału własnego (ROE) przypisany jednostce dominującej ma znaleźć się powyżej poziomu 22% wobec 14,9% w 2016 roku. Wskaźnik wypłacalności Solvency II ma utrzymać się powyżej poziomu 200% (247% w 2016 roku), a średnia liczba produktów na klienta ma wzrosnąć z 1,5 w 2016 roku do 2 w 2020 roku. Jednocześnie w segmencie inwestycji zamiarem jest uzyskanie 65 mld zł aktywów klientów zewnętrznych pod zarządzaniem (27 mld zł w 2016 roku) i wyniku netto z zarządzania aktywami zewnętrznymi na poziomie 200 mln zł (83,4 mln zł w 2016 roku). Ponadto w segmencie bankowym aktywa mają przekroczyć wartość 300 mld zł (61 mld zł w 2016 roku), a wynik netto tego segmentu przypisany Grupie PZU ma wynieść powyżej 900 mln zł (181 mln zł w 2016 roku). W segmencie zdrowie planowane jest natomiast osiągnięcie 1 mld zł przychodów (363,8 mln zł w 2016 roku) przy marży EBITDA (bez kosztów transakcyjnych z tytułu fuzji i przejęć) na poziomie 12% (7,2% w 2016 roku).

 

Jak również poinformowano, konsekwentnie ma być realizowana polityka kapitałowa i dywidendowa uchwalona w 2016 roku, zgodnie z którą minimalny poziom wypłaty dywidendy z zysku skonsolidowanego to 50%, a wskaźnik dźwigni finansowej Grupy PZU ma być utrzymany na poziomie nie wyższym niż 35%. Założeniem jest także brak emisji akcji przez spółkę w najbliższych latach.

 

W ramach tych inicjatyw wiele zmieni się w PZU. Uwolnimy w pełni potencjał, który tkwi w strukturach największego gracza na rynku. Chcemy, by inwestorzy cenili nas za dyscyplinę i przewidywalność w dzieleniu się zyskami, ale także dostrzegli element wzrostowy, który płynie ze wszystkich tu wymienionych inicjatyw. Niemniej jednak w tej strategii są obszary, które przy wszelkiej odnowie - technologicznej, procesowej i operacyjnej - nie ulegną zmianie. To przede wszystkim fakt, iż PZU pozostanie jedną z najbardziej stabilnych i rentownych grup finansowych na świecie. Stabilność, zdefiniowana jako zachowanie wskaźnika wypłacalności Solvency II zawsze powyżej 200%, rentowność, określona powyżej 22%, obietnica podzielenia się zyskiem, który nie jest niezbędny, aby sfinansować nasz dynamiczny wzrost - to wszystko wartości, które chcemy zachować. Są one gwarantem tego, że nasze hasło reklamowe pozostanie aktualne nie tylko wobec klientów i kontrahentów, ale również naszych inwestorów – dodał Paweł Surówka, Prezes Zarządu PZU.

 

W środę na pierwszej giełdowej sesji po publikacji nowej strategii Grupy PZU, notowania akcji ubezpieczyciela od rana nieznacznie rosną. Około godziny 11 ich kurs kształtował się na poziomie 44,85 zł w porównaniu do wtorkowej ceny zamknięcia ustalonej na poziomie 44,59 zł, co oznaczało wzrost o około 0,6%.

 

PZU – wykres kursu akcji
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl.

 

Przy okazji zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Tomaszem Kulikiem, Członkiem Zarządu PZU SA i PZU Życie SA oraz Dyrektorem Finansowy w Grupie Kapitałowej PZU, w czasie którego będzie można zadawać pytania między innymi na temat opublikowanej właśnie strategii Grupy PZU. Czat odbędzie się w czwartek, 11 stycznia, o godz. 13:30 na stronie internetowej Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych.

 

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie