Chat with us, powered by LiveChat

Czat inwestorski: Strategia Banku Millennium 2020

Temat czatu: Strategia Banku Millennium 2020

Data: czwartek, 4 stycznia, godz. 11:00

 

Bank Millennium

 

Przypomnienie: Dodaj ten czat do swojego kalendarza 

 

Na pytania inwestorów odpowiedzieli:

 

Iwona Jarzębska

Dyrektor Departamentu Public Relations

Rzecznik Prasowy

Artur Kulesza

Dyrektor Departamentu Relacji z Inwestorami

   

Bank Millennium

Bank Millennium, 7 bank pod względem aktywów, obsługuje wszystkie segmenty rynku poprzez sieć 359 oddziałów, posiada ponad 2 mln klientów, z czego milion to klienci bankowości elektronicznej, korzystający z nowoczesnych rozwiązań. Bank konsekwentnie plasuje się w czołówce badań i rankingów oceniających poziom jakości obsługi i zadowolenia klienta.

 

Zysk netto w 2016 roku przekroczył 700 mln zł, a po 3 kwartale 2017 wyniósł 502 mln zł i na bazie porównywalnej wzrósł o 32% rocznie. Jest to zasługa silnego wzrostu podstawowych dochodów, odsetkowych i prowizyjnych, które przy stabilnych kosztach umożliwiły spadek wskaźnika koszt/dochód do poziomu jednego z najniższych wśród banków w Polsce: 46%.

 

Bank cieszy się jednym z najniższych wskaźników kredytów zagrożonych (4,6%) oraz utrzymuje komfortowy poziom płynności (kredyty/depozyty 83%), a także konsekwentnie poprawia wskaźniki kapitałowe. Współczynnik wypłacalności na 30 września 2017 wynosił 20,5%.

 

Bank Millennium jest obecny na Giełdzie Papierów Wartościowych od 1992 r. i był pierwszym bankiem notowanym na warszawskim parkiecie. W ubiegłym roku Bank obchodził 25-lecie swojej obecności na GPW. Na dzień 27.12.2017 roku kurs akcji Banku wynosił 8,89 zł. W ujęciu rocznym kurs akcji Banku wzrósł o 75,3%. W tym samym czasie  indeks WIG Banki wzrósł o 36,8%.

 

W wyniku realizacji poprzedniej strategii (na lata 2015-2017) Bank osiągnął jej najważniejsze cele, takie jak liczba klientów, udział w rynku depozytów detalicznych oraz relacja koszty/dochody. W dniu 30 października 2017 r. Bank zaproponował główne kierunki i cele nowej strategii na lata 2018-2020:

  1. Wzrost przychodów z działalności podstawowej o ok. 30% (ponad 2017 rok)
  2. Dwucyfrowy wzrost wolumenów w wybranych, kluczowych obszarach
  3. Podwojenie tempa pozyskiwania aktywnych klientów
  4. Utrzymanie wskaźnika NPS w pierwszej trójce wiodących banków w Polsce
  5. Wskaźnik koszty/dochody na poziomie 40%
  6. Koszt ryzyka zgodny z historycznymi trendami
  7. Zysk netto w wys. 1 mld złotych w 2020 roku *)
  8. Wskaźnik ROE w pierwszej trójce wiodących banków w Polsce *)

*) z wyłączeniem nadzwyczajnych zdarzeń prawnych, regulacyjnych i podatkowych

 


Zapis czatu inwestorskiego


 

Moderator: Serdecznie zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Bankiem Millennium. Na pytania inwestorów odpowiedzą: Iwona Jarzębska, Dyrektor Departamentu Public Relations oraz Artur Kulesza, Dyrektor Departamentu Relacji z Inwestorami. Czat odbędzie się 4 stycznia (czwartek) o godzinie 11:00. Zapraszamy do zadawania pytań off-line już teraz!

 

Moderator: Witamy Państwa na czacie o strategii Banku Millennium. Po udanym zakończeniu 2017 roku dla inwestorów, szczególnie naszego banku, zachęcamy do dyskusji na temat przyszłości i naszej nowej strategii do roku 2020. Zapraszamy do zadawania pytań.

 

Oskar: Jak oceniają Państwo realizację poprzedniej strategii?

 

Bank Millennium: W 2017 roku Bank Millennium wykazał znaczną poprawę rentowności biznesowej oraz zrealizował najważniejsze cele swojej średnioterminowej strategii na lata 2015-2017 takie jak przekroczenie liczby 1,6 miliona aktywnych klientów, prawie 6% udział w rynku depozytów klientów detalicznych oraz wskaźnik koszty/dochody na poziomie 46%.

 

Oskar: Jakie było największe osiągnięcie Banku w realizacji poprzedniej strategii?

 

Bank Millennium: Największym według nas osiągnięciem było zwiększenie ilości aktywnych klientów o ponad 300 tysięcy w trzyletnim okresie. Co dało Bankowi wiodącą pozycję na rynku, zwłaszcza mierząc wzrost do istniejącej bazy (ponad 10% wzrostu rocznie).

 

Majch: Bank Millennium niedawno informował o zatwierdzeniu trzeciego programu emisji bankowych papierów wartościowych. Ile ma być takich programów i o jakiej wartości?

 

Bank Millennium: Program ten oznacza, ze możemy emitować bankowe papiery w wielu seriach, do 2023 roku na łączną kwotę 1.5 mld zł. Przypomnę też, że czynny jest też program emisji obligacji (nie BPW) na kwotę 2 mld zł do 2020 roku.

 

Wojtek: Co to oznacza, że agencja Moody’s zmieniła rating depozytów Banku Millennium do \"Baa3/Prime-3\" z \"Ba1/Not Prime\"? Co to oznacza, że indywidualny BCA wzrósł do \"ba2\" z \"ba3\"?

 

Bank Millennium: Moodys podniósł nasz rating z najwyższego poziomu nieinwestycyjnego do poziomu inwestycyjnego (odpowiednik BBB- w innych agencjach). Rating indywidualny jest częścią składową podstawowego ratingu depozytowego i nie jest powszechnie stosowany

 

Karol: Czy będzie dywidenda za 2017 rok? A jeśli nie, to od kiedy?

 

Bank Millennium: Polityka dywidendowa Bank zakłada wypłatę dywidendy na poziomie 35%-50% zysku netto, przy założeniu, że spełnione zostaną zalecenia Komisji Nadzoru Finansowego w zakresie wypłaty dywidendy. Po ogłoszeniu przez KNF w dniu 24 listopada 2017 r. stanowiska w sprawie wypłaty dywidendy Bank z wyników za 2017 rok Bank raczej nie wypłaci dywidendy. Oficjalne stanowisko Zarząd poda w odpowiednim czasie. Robimy wszystko, by móc wypłacić dywidendę z zysku za rok 2018. Np. przeprowadziliśmy emisję długu podporządkowanego T2 na 700 mln PLN.

 

ber.mok@poczta.onet.pl: Kiedy oczekują Państwo podwyżki stóp procentowych? Jaka Państwa zdaniem będzie to podwyżka? Jaki miałoby to wpływ na wyniki Banku Millennium?

 

Bank Millennium: nasza oficjalna prognoza zakłada jedną podwyżkę o 0.25% w 2 połowie tego roku. Wzrost stóp korzystnie wpływa na wynik Banku poprzez wzrost marży odsetkowej

 

PC: Ilu klientów zamierzają Państwo pozyskać w 2018 roku?

 

Bank Millennium: Zgodnie z przyjętą strategią zamierzamy podwoić tempo akwizycji klientów, czyli około 600 tys nowych klientów do 2020 roku.

 

taktyk: Jaki wpływ na działalność banku mają nowe regulacje PSD2 i Mifid2?

 

Bank Millennium: Większe z dwóch podanych znaczenie ma dyrektywa PSD2 wprowadzająca zasady otwartej bankowości. Stwarza ona możliwość konkurowania z bankami i między nimi. Dla nas, jako banku o wysokim poziomie technologii, daje to okazja do pozyskania nowych klientów. Wdrożenie MiFID2 jest nie do końca wyjaśnione, ale bank i nasz dom maklerski są już przygotowani.

 

Technicznie: „Bank Millennium ma udział w kredytach konsumpcyjnych poniżej \"naturalnego\" poziomu” – to znaczy na jakim poziomie? I do jakiego poziomu bank Millennium chce ten udział zwiększyć?

 

Bank Millennium: Obecnie bank ma udział w tych kredytach na poziomie ok 4% (przy 6% w depozytach). Strategia zakłada ich wzrost o ponad 40% do 2020 co powinno przełożyć sie na wzrost udziału w rynku.

 

Kai: Jaka obecnie część kredytów w Millennium to kredyty „frankowe”?

 

Bank Millennium: na koniec września stanowiły one 32% portfela. Na koniec roku udział ten z pewnością spadł (m.in z powodu spadku kursu franka)

 

fundamentalista: Ryzyko uchwalenia przez rząd skrajnie niekorzystnej dla banków ustawy przynoszącej ulgę kredytobiorcom w walutach obcych mocno w ostatnich miesiącach się zmniejszyło. Z drugiej strony coraz więcej można czytać o korzystnych wyrokach sądów dla frankowiczów. A jak ta kwestia wygląda u was? Czy są pozwy, np. stwierdzające nieważność umów kredytów indeksowanych? Czy jest ich dużo i jak rozstrzygają to sądy?

 

Bank Millennium: Spójrzmy na fakty: Do tej pory zapadło 8 wyroków prawomocnych (w kwestiach indeksacyjnych) i wszystkie na naszą korzyść. Niestety niektóre kancelarie i media eksponują najczęściej pojedyncze przypadki wygranych klientów w pierwszej instancji.

 

PC: Czy można poznać trochę więcej szczegółów na temat projektu banku hipotecznego?

 

Bank Millennium: Projekt jest we wczesnej fazie przygotowań, więc nie ma jeszcze konkretów do zakomunikowania.

 

pyka: Bank Millennium zakłada znaczący wzrost w produktach inwestycyjnych. W jaki sposób ten cel ma zostać osiągnięty?

 

Bank Millennium: Mamy zamiar pozyskać nowych klientów (ok 45 tys do 2020) między innymi wykorzystując nowe technologie, jak sztuczna inteligencja i automatyzacja. N.p. Bank już teraz wdrożył czatbota pierwszej generacji. Badamy platformy robo-doradcze pod kątem rozbudowy nowej platformy dla produktów inwestycyjnych.

 

UkrytyInwestor: W jaki sposób definiują Państwo klientów masowych i zamożnych? Jaki jest próg dla klientów zamożnych?

 

Bank Millennium: Do tej pory braliśmy głównie kryterium dochodowe (100 tys aktywów lub 10tys miesięcznie dochodu). Obecnie będziemy korzystać z segmentacji behawioralnej opartej na zachowaniach i potrzebach klientów, by odpowiedzieć na nie w sposób jeszcze pełniejszy i lepszy niż dotychczas.

 

IT: Czy planują Państwo wreszcie zmienić wygląd platformy Domu Maklerskiego Millennium? Bankowość internetowa Millennium wygląda nowocześnie, ale biznes brokerski pozostał chyba w XX wieku?

 

Bank Millennium: Przyjmujemy z pokorą tę uwagę i postaramy się wejść tez tutaj szybko w XXI wiek :-)

 

Pektrym: Na czym dokładnie polegać ma automatyzacja w Banku Millenium?

 

Bank Millennium: W kontakcie z klientem podaliśmy przykład w strategii dla produktów inwestycyjnych. Oczywiście będziemy automatyzować nie tylko procesy sprzedażowe (np analiza Big data, elementy sztucznej inteligencji) ale również procesy back-officowe, co powinno przynieść jeszcze lepszą efektywność kosztową (spadek wskaźnika Koszty/dochody).

 

Tyrka: Czy planowana jest redukcja zatrudnienia w banku?

 

Bank Millennium: W związku z automatyzacją back-office może wystąpić spadek w tym obszarze. Jednocześnie zamierzamy szybko rosnąć w zakresie nowego biznesu, więc łączny poziom zatrudnienia powinien być zachowany, szczególnie, że nie przewidujemy większych zmian w liczbie oddziałów.

 

Wik: Z czego wynikał wzrost kosztów osobowych po trzech kwartałach 2017 roku?

 

Bank Millennium: Banki, tak jak i inne sektory odczuwają presję płacową. Poza tym bank nasz dba o utrzymanie i pozyskanie utalentowanych pracowników kluczowych do realizacji strategii. Poza tym wyniki w zeszłym roku były rekordowe.

 

Zlecenik: Rezerwy na utratę wartości mocno wzrosły w pierwszych trzech kwartałach 2017 roku w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Czy jest to trwały trend?

 

Bank Millennium: Wzrost wynikał z rekordowo niskich rezerw w segmencie korporacji w 2016 roku, widocznych w całym sektorze. Rok 2017 to powrót do "normalnych" rezerw i nie przewidujemy dalszych wzrostów, szczególnie w relacji do kredytów.

 

rekin: Koszt ryzyka w banku Millennium ma być zgodny z historycznymi trendami. Czyli jaki?

 

Bank Millennium: Bank nasz w ostatnich latach miał wyjątkowo stabilny poziom kosztu ryzyka, między 49 a 61 bps (do kredytów netto). Zamierzamy utrzymać tę przewidywalność i poziom kosztu ryzyka, szczególnie w poszczególnych segmentach. Nastąpi za to pewna zmiana struktury portfela, która może przynieść stopniowy wzrost tego kosztu w dalszej przyszłości.

 

kula: Kurs franka coraz niżej. Jaki to ma wpływ na wyniki banku i jaki przewidujecie średni kurs CHF w 2018 roku?

 

Bank Millennium: Bezpośredniego wpływu nie ma, choć poprawia strukturę bilansu (np płynnościową) oraz poprawia sytuację naszych kredytobiorców walutowych. Nie podejmujemy się prognozy ale liczymy na utrzymanie korzystnego trendu.

 

nieekonomiczny: Założeniem jest mieć wskaźnik ROE w pierwszej trójce banków w Polsce. A bez odnoszenia się do konkurencji to jak ten wskaźnik w banku Millenium ma się kształtować?

 

Bank Millennium: Specjalnie nie podaliśmy wartości bezwzględnej wskaźnika, tylko kwotę zysku netto w 2020 (1 mld zł) z powodu takiego, że nie mamy pełnej kontroli nad wielkością kapitałów. Ona zależeć będzie od polityki dywidendowej, o której już wspominaliśmy. Niezależnie od niej, ROE powróci do poziomu dwucyfrowego.

 

Kombo: Co w strategii banku oznacza „Oportunistyczne podejście do opcji wzrostu nieorganicznego”?

 

Bank Millennium: Głównym kierunkiem strategii jest oczywiście wzrost organiczny, w którym pokazaliśmy niemałe sukcesy dotychczas. Zapis ten oznacza, że nie wykluczamy przyjrzenia się możliwościom rozwoju przez akwizycje, ale musiałyby one dać lepszy zwrot dla akcjonariuszy niż podstawowa strategia.

 

Beata: Czy uwzględniają Państwo czynniki ESG w swojej strategii?

 

Bank Millennium: Tak, w Banku czynniki ESG i działania na rzecz społeczeństwa i środowiska są integralną częścią strategii i wspierają realizację celów biznesowych. Zgodnie z wytycznymi strategii 2020, bank koncentruje się na trzech grupach interesariuszy: klientach, pracownikach i społecznościach lokalnych.

 

Beata: Jakie działania CSR będą podejmowane przez Bank Millennium?

 

Bank Millennium: Nasze działania komunikujemy od 2006. Jesteśmy w indeksie Respect GPW a także w 2017 otrzymaliśmy od Euromoney tytuł za najlepsze działania społeczne w Europie środkowo-wschodniej. Więcej o tych działaniach piszemy w raportach CSR dostępnych na stronie banku

 

inwestor2: Jakie nowości technologiczne przewidują Państwo w nadchodzącym czasie?

 

Bank Millennium: Tak jak pisaliśmy wcześniej, chcemy dopasowywać się do potrzeb klienta wykorzystując np Big Data, sztuczną inteligencję oraz platformy cyfrowe. Dalsza cyfryzacja jest nieunikniona, w tym personalizacja, co w praktyce oznacza, że będziemy się starali oferować klientom produkty, które będą odpowiedzią na ich realne potrzeby we właściwym miejscu i czasie. Będziemy się również koncentrować na robotyce. Przyszłość w bankowości to również blockchain. Planujemy także dalszy rozwój naszej platformy zakupowej i aplikacji mobilnej goodie.

 

inwestor2: Jak zamierzają Państwo w najbliższych latach sprostać coraz większym wymaganiom klientów?

 

Bank Millennium: Jesteśmy gotowi na wyzwania. Jesteśmy najbardziej klientocentrycznym bankiem który nieustannie się rozwija – będziemy najbardziej spersonalizowanym bankiem na skalę masową. Rośniemy najszybciej w zakresie pozyskiwania klientów z główną relacją. Ponadto w nowej strategii wprowadzimy cztery nowe motory wzrostu (Inwestycje, Kredyty konsumpcyjne, Mikro Biznes, SME i Korporacje) Jesteśmy liderem bankowości cyfrowej, oferując unikatowe połączenie szerokiego zakresu i wysokiej jakości usług. Wykorzystamy tę przewagę budując nowe platformy i umacniając się jako bank pierwszego wyboru.

 

Moderator: Dziękujemy serdecznie wszystkim uczestnikom dzisiejszego czatu. Zdążyliśmy odpowiedzieć na wszystkie Państwa pytania, ale zapraszamy do kontaktu w dowolnym momencie. Życzymy udanego Nowego Roku, też w zakresie inwestycji (nie gorszego niż miniony :-). Iwona i Artur

Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Zwiększenie konkurencyjności działalności Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych poprzez wdrożenie oprogramowania do obsługi subskrypcji" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sfinansowano w ramach reakcji Unii na pandemię COVID-19. Więcej informacji o projekcie