Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej na ten temat. Zamknij

Czym jest SII?

Koncentracja na wysokomarżowych produktach, czyli o nowej strategii ABC Daty – Wywiad z Iloną Weiss, Prezes Zarządu ABC Data S.A.

Adrian Mackiewicz, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych: ABC Data może zaliczyć I półrocze 2017 roku do udanych. Pomimo spadku przychodów, spółka pochwaliła się rekordową marżą brutto na sprzedaży w wysokości 6,3%. Czy widzi Pani przestrzeń do dalszej poprawy w tym obszarze?

 

Ilona Weiss, Prezes Zarządu ABC Data S.A.: Uważam, że naszym dużym sukcesem jest już przekroczenie progu 6% marży ze sprzedaży, kiedy rynkowo kształtuje się ona przeciętnie na poziomie około 4%. Dalsze zwiększanie, a nawet już utrzymanie takiego wyniku, jest dużym wyzwaniem. Niemniej nasza strategia konsekwentnej rezygnacji z najmniej rentownych transakcji i linii produktowych pozwala nam systematycznie zwiększać poziom marż. W I kwartale 2017 roku wyniosła ona 5,9%, a już w drugim 6,7%. Dla porównania w analogicznych okresach 2016 roku marża wyniosła odpowiednio 5,4% i 4,9%. Zmiana jest więc widoczna. Dodatkowo, dzięki przejęciu spółki S4E, znacznie rozbudowaliśmy obszar VAD, który pozwala na uzyskanie nawet dwucyfrowego poziomu marż. Dzięki temu w I półroczu 2017 wypracowaliśmy rekordową marżę, a to nie jest jeszcze nasze ostatnie słowo.

 

Jak ocenia Pani działalność przejętej rok temu spółki S4E? W I półroczu bieżącego roku pokazała ona przychody zbliżone do zeszłorocznych (43,2 mln zł), podczas gdy strata netto wyniosła 1,3 mln zł wobec zysku 0,2 mln zł przed rokiem.

 

S4E dynamicznie się rozwija. W I półroczu tego roku spółka podpisała szereg istotnych kontraktów, ponadto systematycznie rozbudowuje swoją ofertę o nowe rozwiązania m.in. z zakresu bezpieczeństwa IT, czy dla centrów danych. Pamiętajmy też, że ze względu na wyspecjalizowany charakter S4E i działalność prowadzoną w znacznej mierze w modelu projektowym, pełne przełożenie wyników tej spółki na performance Grupy ABC Data uzyskamy dopiero w IV kwartale 2017 roku. Przejęcie S4E S.A. miało na celu istotne wzmocnienie obszaru dystrybucji z wartością dodaną i to osiągnęliśmy. Wybraliśmy jednego z wiodących dostawców w Polsce, posiadającego szerokie, zaawansowane kompetencje w tym obszarze. Dowiedliśmy, że połączenie działalności broadline oraz VAD jest nie tylko możliwe, lecz także, jeżeli jest odpowiednio przeprowadzone, skutkuje rozbudowaniem oferty o kluczowe kompetencje biznesowe.

 


 

Ten artykuł pochodzi z Akcjonariusza 4/2017

 

 


 

W ostatnich kwartałach ABC Data była kojarzona z marką Xiaomi, której była wyłącznym dystrybutorem w Polsce. Spółka chwaliła się bardzo dynamicznym wzrostem sprzedaży smartfonów tej marki i nie wyklucza poszerzenia oferty o inne grupy produktowe. Jakie są plany na dalszy rozwój sprzedaży produktów Xiaomi?

 

W Polsce koncentrujemy się na rozbudowywaniu kanału sprzedaży produktów Xiaomi. Urządzenia tej marki są już szeroko dostępne w sieciach retailowych, ale również u jednego z największych graczy na krajowym rynku telekomunikacyjnym – sieci Play. Obecnie jednym z naszych priorytetów jest poszerzenie oferty w kanale operatorskim. Uruchomiliśmy też pierwszy stacjonarny punkt sprzedaży produktów Xiaomi – Mi Zone. To doskonałe miejsce, w którym można zapoznać się ze sprzętem chińskiego producenta oraz skorzystać ze wsparcia doświadczonych konsultantów. W planach mamy również otwarcie kolejnych takich punktów, nie tylko w Warszawie, ale również w innych miastach.

Po ogromnym sukcesie sprzedaży w Polsce, wprowadziliśmy produkty Xiaomi na Litwę. Nawiązaliśmy współpracę z wiodącym skandynawskim operatorem telekomunikacyjnym, siecią Telia, która odpowiada za 40% sprzedaży smartfonów w tym kraju. Zaledwie po 2 miesiącach marka Xiaomi objęła 4,5% udział na rynku litewskim. Jednocześnie rozpoczęliśmy budowę kanału na Łotwie i w Estonii. Planujemy również wprowadzenie marki Xiaomi na kolejne rynki w Europie Centralnej i Wschodniej. W pierwszej kolejności koncentrujemy się na takich krajach jak Czechy, Słowacja czy Rumunia.

 

Na rynku polskim pojawił się nowy dystrybutor Xiaomi – Ingram Micro Poland, a z doniesień Pulsu Biznesu wynika, że prawdopodobne jest pojawienie się trzeciego. Jaki może to mieć wpływ na działalność ABC Daty i uzyskiwane marże na produktach marki Xiaomi?

 

Przy rosnącym popycie na produkty marki Xiaomi naturalnym ruchem biznesowym jest nawiązanie współpracy z kolejnym dystrybutorem. W mojej ocenie nie wpłynie to na działalność ABC Data. Koncentrujemy się na dalszej rozbudowie kanału sprzedaży Xiaomi w Polsce oraz w regionie CEE i odnosimy w tym duże sukcesy. Tylko w drugim kwartale 2017 roku osiągnęliśmy 140% wzrost sprzedaży urządzeń Xiaomi względem pierwszego kwartału. Ponadto wprowadziliśmy produkty tej marki na rynki bałtyckie i pracujemy nad uruchomieniem dystrybucji również w kolejnych krajach. Korzystamy przy tym z naszej przewagi konkurencyjnej – jako jedyni jesteśmy bezpośrednio obecni w ośmiu krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Dodatkowo na naszą korzyść przemawia fakt, że to ABC Data została pierwszym oficjalnym przedstawicielem Xiaomi w Unii Europejskiej. Po roku owocnej współpracy mamy już wypracowane sprawdzone rozwiązania, które pozwalają nam rozwijać sprzedaż produktów Xiaomi w optymalny sposób, zarówno w Polsce, jak i w regionie CEE. Dlatego nie obawiamy się konkurencji i skupiamy się na tym, w czym jesteśmy najlepsi.

 

A co z przyszłością sprzedaży? Do tej pory w oficjalnych kanałach nie mieliście jednak konkurencji?

 

Już nie raz udowodniliśmy, że można być wiodącym dostawcą sprzętu danej marki nawet, jeśli ma ona kilku dystrybutorów. Najlepszym przykładem mogą być Dell EMC czy Cisco, gdzie ABC Data utrzymuje dominujący udział w rynku. Konsekwentnie rozbudowujemy kanały sprzedaży w regionie CEE, czemu sprzyja również rosnąca popularność produktów marki Xiaomi. W kolejnych miesiącach spodziewamy się kontynuacji trendu wzrostowego w zakresie sprzedaży. Dodatkowo pracujemy również nad poszerzeniem portfolio produktów marki Xiaomi, które mamy w ofercie. Perspektywy dalszego rozwoju są bardzo obiecujące.

 

W I półroczu 2017 roku ABC Data wypracowała 4,8 mln zł zysku netto i podtrzymała prognozę na 2017 rok, która zakłada osiągnięcie 27,7 mln zł zysku netto. Czy po I półroczu postrzega Pani tę prognozę jako trudną do zrealizowania?

Wyniki wypracowane przez ABC Data w pierwszej połowie roku są zgodne z naszymi założeniami, które były również podstawą do opublikowanej prognozy. Jak już wspominałam, branżę dystrybucji IT charakteryzuje sezonowość sprzedaży. Biorąc pod uwagę naszą podstawową działalność, czyli sprzedaż produktów w modelu broadline, wzmożony popyt wyraźnie widać w ostatnim kwartale roku. Trzeci i czwarty kwartał są najkorzystniejsze pod względem osiąganych wyników również w jednym z kluczowych dla ABC Data obszarów – dystrybucji z wartością dodaną. Wiąże się to z charakterystycznym rodzajem działalności VAD, prowadzonej w znacznej mierze w modelu projektowym, w którym większość realizowanych inicjatyw finalizowana jest właśnie pod koniec roku. Na chwilę obecną wszystko przebiega zgodnie z naszymi założeniami i nic nie wskazuje na to, że sytuacja mogłaby ulec zmianie.

 

Jak na przestrzeni ostatnich kwartałów zmieniły się warunki panujące w branży dystrybutorów IT? Pod koniec sierpnia miało miejsce spotkanie przedstawicieli branży i ubezpieczycieli z wiceministrem finansów oraz między innymi szefem Krajowej Administracji Skarbowej. Jaka jest Pani ocena wniosków płynących z tego spotkania? Czy można spodziewać się poprawy sentymentu do branży?

 

Już od pewnego czasu widzimy, że stosunek instytucji finansowych do naszej branży ulega stopniowej poprawie. Również ze strony Ministerstwa Finansów otrzymaliśmy sygnał o pozytywnej zmianie w postrzeganiu branży IT. Jesteśmy aktywnym członkiem ZIPSEE Cyfrowa Polska, który reprezentuje nasza branżę w dialogu z Ministerstwem Finansów, m.in. w zakresie zdefiniowania pojęcia „należyta staranność”. Jako doświadczony praktyk rynku chętnie dzielimy się wypracowanymi przez nas rozwiązaniami, które, zdaniem niezależnych ekspertów, należą do najlepszych w branży. Działania ABC Data na tym polu dostrzegają też instytucje finansowe, co przekłada się bezpośrednio na zaufanie do naszej firmy, a pośrednio również do całej branży IT.

 

A jak wygląda sytuacja branży od strony produktowej? Które grupy produktów sprzedają się najlepiej, które złapały zadyszkę i jakie są perspektywy na przyszłość? Czy Internet Rzeczy może być kolejnym produktem napędzającym wyniki finansowe dystrybutorów?

 

W przypadku ABC Data już od dłuższego czasu najlepiej sprzedają się komponenty, ale także komputery i urządzenia peryferyjne. W efekcie dynamicznego rozwoju obszaru mobile w ABC Data rośnie również sprzedaż w grupie smartfonów. Widoczny jest utrzymujący się od dłuższego czasu trend wzrostowy u naszych kluczowych producentów – Huawei oraz Xiaomi. Z kwartału na kwartał zwiększają się też przychody ze sprzedaży produktów Apple, wypracowane przez naszą spółkę zależną iSource. W I półroczu 2017 roku były one o 12% wyższe niż w analogicznym okresie 2016 roku. Widoczne jest również powszechne wykorzystanie Internetu Rzeczy, co przekłada się m.in. na duże zainteresowanie ze strony konsumentów urządzeniami wearables. Popytem cieszą się zarówno popularne gadżety, jak i produkty z najwyższej półki. Jest to niezwykle przyszłościowy obszar, ale, moim zdaniem, przynajmniej w najbliższych miesiącach, nie będzie motorem napędowym wyników dystrybutorów.

 

ABC Data jest aktywna w e-commerce. Jakimi działaniami w tym obszarze może pochwalić się spółka w 2017 roku?

 

Ten rok jest dla ABC Data wyjątkowo intensywny pod względem rozwoju obszaru e-commerce. Z sukcesem zakończyliśmy wiele zapowiadanych inicjatyw. W czerwcu uruchomiliśmy nową platformę ABC Data Cloud przeznaczoną do sprzedaży zaawansowanych usług IT w modelu cloud. Umożliwia ona globalnym i lokalnym dostawcom oferowanie ich rozwiązań w formie usług w chmurze w modelach IaaS, PaaS, SaaS czy DRaaS. Dzięki niej zarejestrowani w naszym systemie resellerzy otrzymują dostęp do szerokiej i zróżnicowanej oferty m.in. wirtualnych serwerów, dysków sieciowych, systemów do archiwizacji i backupu danych, analiz czy planowania. Poprzez ABC Data Cloud resellerzy mogą proponować swoim klientom końcowym pakiety złożone z ofert różnych dostawców. Dodatkowo, korzystanie z platformy pozwala na uproszczenie i uelastycznienie biznesu, oferując wygodne sposoby płatności, m.in. w postaci abonamentów.

 

Ponadto, zaprezentowaliśmy aplikację mobilną do systemu InterLink, czyli m-InterLink. Jest to darmowe, zaawansowane narzędzie informatyczne działające na smartfonach i tabletach pracujących w oparciu o systemy operacyjne Android oraz iOS. Wszystkie dane wyświetlane w aplikacji są synchronizowane z platformą transakcyjną ABC Data. Dzięki temu zakupy i zamówienia rozpoczęte w aplikacji mobilnej można dokończyć w InterLinku i na odwrót. Z kolei specjalnie dla resellerów zainteresowanych prowadzeniem własnego sklepu internetowego przygotowaliśmy nową odsłonę programu Reseller Web. Narzędzie oparte zostało o zaawansowany technologicznie silnik e-sklepu. Program pozwala na szybkie i bezproblemowe tworzenie oraz konfigurowanie otwartego sklepu online, w pełni zintegrowanego z systemami ABC Data.

 

Inwestycje w e-commerce i chmurę nie stanowią jednak rewolucji, a raczej naturalną ewolucję naszego dotychczasowego modelu biznesowego.

 

Na moment obecny wszystko jest na dobrej drodze, aby spółka wypłaciła zapowiadaną zaliczkę na poczet dywidendy. Czy można oczekiwać, że ABC Data wypłaci dywidendę z zysku za 2017 rok?

 

Wszystko na to wskazuje. Już w I półroczu 2017 roku wypracowaliśmy jednostkowy zysk netto na poziomie ponad 22 mln PLN, dzięki czemu przed czasem spełniliśmy warunek finansowy zapowiadanej zaliczki na poczet dywidendy za 2017 rok. Czekamy wciąż na spełnienie warunku formalnego, związanego z rejestracją niezbędnych zmian w Statucie ABC Data w KRS.

 

Na koniec krótkie podsumowanie: co będzie motorem napędowym ABC Data w kolejnych kwartałach?

 

Już od pewnego czasu koncentrujemy się na usługach z wartością dodaną, obszarze mobile, VAD oraz e-commerce, szczególnie w zakresie m-commerce. To w nich upatrujemy największe szanse biznesowe oraz możliwość sukcesywnego rozwoju ABC Data. Konsekwentnie wychodzimy poza tradycyjną dystrybucję, skutecznie rozbudowując wachlarz posiadanych usług specjalistycznych. To one są dziś kluczem zarówno do budowy mocnej pozycji rynkowej, jak i generowania wyższych marż. Jednak równolegle z bieżącą działalnością i rozwojem poszczególnych inicjatyw biznesowych nieustannie analizujemy otoczenie rynkowe. Dzięki temu skutecznie zwiększamy nasze przewagi konkurencyjne, utrzymując pozycję wiodącego dostawcy sprzętu i usług IT oraz elektroniki użytkowej w regionie CEE.

Zobacz również:

09.11.2017, Aktualności

Agnieszka Gontarek Człowiekiem Corporate Governance 2017

09.11.2017, Aktualności

Agnieszka Gontarek Człowiekiem Corporate Governance 2017

Człowiekiem Corporate Governance 2017 została Agnieszka Gontarek – Prezes Zarządu BONDSpot SA, która swoją pracą zawodową przyczyniła się do budowy i rozwoju ładu korporacyjnego w Polsce.

Zobacz więcej

24.11.2017, Newsroom

Oferta IPO CwMedia S.A. (właściciel serwisu CDA.pl) – piguła informacyjna

24.11.2017, Newsroom

Oferta IPO CwMedia S.A. (właściciel serwisu CDA.pl) – piguła informacyjna

Ruszyły zapisy na akcje właściciela popularnego serwisu internetowego CDA.pl. Inwestorzy indywidualni będą mogli zapisywać się na akcje do 5 grudnia 2017 roku.

Zobacz więcej

Koncentracja na wysokomarżowych produktach, czyli o nowej strategii ABC Daty – Wywiad z Iloną Weiss, Prezes Zarządu ABC Data S.A.