Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej na ten temat. Zamknij

Czym jest SII?

Rozwój segmentu gier free-to-play obciąża wyniki Artifex Mundi

© liuzishan - Fotolia.com

Rozwijany segment gier free-to-play ciąży na wynikach Artifex Mundi, choć w przypadku tej spółki ważna jest również polityka rachunkowości i sposób rozliczania kosztów nowych gier. Jednocześnie niewielką poprawę pokazał segment gier premium.

 

Wybrane dane finansowe (tys. zł)

I półrocze 2017 roku

I półrocze 2016 roku

Zmiana

Przychody ze sprzedaży

10 768

10 606

1,5%

Wynik brutto ze sprzedaży

4 575

6 291

-27,3%

Wynik operacyjny

2 979

4 335

-31,3%

Wynik brutto

3 318

4 283

-22,5%

Wynik netto

2 758

3 331

-17,2%

Źródło: Artifex Mundi S.A.

 

Artifex Mundi nie rozpoznaje w kosztach bieżących kosztów związanych z pracami nad nowy grami. Koszty te są przenoszone na bilans spółki i znajdują się pod aktywem „Aktywowane koszty gier komputerowych”. Dopiero po premierze koszty są przenoszone z bilansu do rachunku zysków i strat (w segmencie premium rozliczane są z przychodami w stosunku 1:1, a w przypadku free-to-play amortyzacją liniową). Na razie żadna gra free-to-play nie miała premiery jednak dwie gry segmentu są rozwijane we współpracy z zewnętrznym wydawcą i spółka, na potrzeby księgowe, uznała je za produkty gotowe (Nightmares from the Deep, Kate Malone). W efekcie rozlicza koszty produkcji na etapie soft-launch, które generują zaledwie symboliczne przychody.

 

Segment gier free-to-play wygenerował w I półroczu 2017 roku 163,8 tys. zł przychodów. Strata operacyjna tego segmentu sięgnęła natomiast 1,4 mln zł. W I półroczu 2016 roku spółka nie odnotowała żadnych przychodów ani zysków/strat z tego segmentu. Z kolei segment gier premium odnotował 10,6 mln zł przychodów (+0,1% rdr) i zysk operacyjny na poziomie 4,4 mln zł (+2,1% rdr).

 

Na poziomie całej spółki zysk operacyjny wyniósł 3 mln zł i był mniejszy o 31,3% niż przed rokiem. Dynamika spadku zysku netto była nieco mniejsza dzięki 0,48 mln zł zysku z wyceny kontraktów forward zabezpieczających przychody w dolarze amerykańskim.  Ostatecznie spółka zamknęła półrocze z zyskiem netto na poziomie 2,8 mln zł.

 

We wspomnianych wcześniej aktywowanych kosztach gier komputerowych w bilansie spółka wykazała 20,6 mln zł po stronie gier free-to-play, z tego 7,8 mln zł dotyczy dwóch gier zaliczanych już do gotowych (opis pod tabelką z wybranymi danymi finansowymi). Jest to istotny wzrost wobec 14,6 mln zł na koniec czerwca 2016 roku. Łącznie ta pozycja bilansowa wyniosła 28,3 mln zł wobec 24 mln zł przed rokiem.

 

W I półroczu Artifex Mundi wydał 8 gier premium z gatunku HOPA (Hidden Object Puzzle Adventure). Ponadto, wiele produkcji miało premiery na nowych urządzeniach: konsolach PS4 i Xbox One. Na koniec I półrocza bieżącego roku spółka posiadała portfolio 52 tytułów. Spółka pracuje również nad grami innego typu niż HOPA – obecnie kontynuowane są prace nad 6 prototypami gier. Pierwsze z opracowywanych gier mogą trafić do sprzedaży w I półroczu 2018 roku. Poniżej w tabeli prezentujemy plany wydawnicze spółki odnośnie gier z segmentu free-to-play.

 

Nazwa gry

Uwagi

Nightmares from the Deep®: A Hidden Object Adventure

Soft-launch gry miał miejsce 31 sierpnia 2016 roku. Mając na uwadze obecny poziom zaawansowania projektu, hard-launch gry może nastąpić najwcześniej w I połowie 2018 roku.

Bladebound

Soft-launch gry miał miejsce w grudniu 2015 roku. Zgodnie z harmonogramem projektu hard-launch gry powinien nastąpić najpóźniej w IV kw. 2017 roku.

Cute Dragons

 Soft-launch gry nastąpił w październiku 2016 roku. W I półroczu 2017 roku prowadzone były prace m.in. nad zmianą formuły gry w celu większego zaangażowania graczy w rozgrywkę. Obecnie prowadzone są analizy potencjału i perspektyw gry, w oparciu o które Spółka podejmie decyzję w sprawie kontynuacji prac w ramach projektu i kierunków jego rozwoju.

Kate Malone: Hidden Object Detective

Soft-launch gry nastąpił w styczniu 2017 r oku. W I półroczu 2017 r. kontynuowano prace nad modyfikacją wybranych elementów gry zgodnie ze wskazówkami wydawcy, w tym zmian mających na celu podniesienie poziomu wskaźników monetyzacji gry. W ocenie Zarządu Spółki, pomimo zauważalnej poprawy kluczowych wskaźników w ostatnich miesiącach, hard-launch gry nastąpi najwcześniej w I połowie 2018 roku.

Tiny Dragons

 Gra została udostępniona graczom w formule softlaunch w sierpniu 2017 roku. Mając na uwadze obecny poziom zaawansowania projektu, hard-launch gry może nastąpić nie wcześniej niż w I połowie 2018 roku.

Spellblade: Match-3 Puzzle RPG

 Soft-launch gry miał miejsce 26 czerwca 2017 roku. Obecnie, w oparciu o zebrane opinie graczy jak i podstawowe wskaźniki projektu, prowadzone są analizy potencjału i perspektyw gry, w oparciu o które Spółka podejmie decyzję ws. kontynuacji prac w ramach projektu i kierunków jego rozwoju.

Rabbits Inc.

Soft-launch wczesnej, mocno ograniczonej wersji gry, miał miejsce 7 lipca 2017 roku. Obecnie, w oparciu o opinie graczy jak i podstawowe wskaźniki projektu, prowadzone są analizy potencjału i perspektyw gry, w oparciu o które Spółka podejmie decyzję ws. kontynuacji prac w ramach projektu i kierunków jego rozwoju.

Źródło: Artifex Mundi S.A.

 

Kurs akcji Artifex Mundi dalej poszukuje dna. Podczas dzisiejszej sesji, to jest 18 września 2017 roku, cena spadała nawet o 11,4%, jednak do godziny 16:00 zniżki stopniały do około 4,1%.

 

Artifex Mundi – wykres kursu akcji
Artifex Mundi - Analiza techniczna
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl.

 

 

Źródło: Artifex Mundi S.A.

Zobacz również:

09.11.2017, Aktualności

Agnieszka Gontarek Człowiekiem Corporate Governance 2017

09.11.2017, Aktualności

Agnieszka Gontarek Człowiekiem Corporate Governance 2017

Człowiekiem Corporate Governance 2017 została Agnieszka Gontarek – Prezes Zarządu BONDSpot SA, która swoją pracą zawodową przyczyniła się do budowy i rozwoju ładu korporacyjnego w Polsce.

Zobacz więcej

24.11.2017, Newsroom

Oferta IPO CwMedia S.A. (właściciel serwisu CDA.pl) – piguła informacyjna

24.11.2017, Newsroom

Oferta IPO CwMedia S.A. (właściciel serwisu CDA.pl) – piguła informacyjna

Ruszyły zapisy na akcje właściciela popularnego serwisu internetowego CDA.pl. Inwestorzy indywidualni będą mogli zapisywać się na akcje do 5 grudnia 2017 roku.

Zobacz więcej

Rozwój segmentu gier free-to-play obciąża wyniki Artifex Mundi