Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies. Zamknij

Czym jest SII?

Rozwój segmentu gier free-to-play obciąża wyniki Artifex Mundi

© liuzishan - Fotolia.com

Rozwijany segment gier free-to-play ciąży na wynikach Artifex Mundi, choć w przypadku tej spółki ważna jest również polityka rachunkowości i sposób rozliczania kosztów nowych gier. Jednocześnie niewielką poprawę pokazał segment gier premium.

 

Wybrane dane finansowe (tys. zł)

I półrocze 2017 roku

I półrocze 2016 roku

Zmiana

Przychody ze sprzedaży

10 768

10 606

1,5%

Wynik brutto ze sprzedaży

4 575

6 291

-27,3%

Wynik operacyjny

2 979

4 335

-31,3%

Wynik brutto

3 318

4 283

-22,5%

Wynik netto

2 758

3 331

-17,2%

Źródło: Artifex Mundi S.A.

 

Artifex Mundi nie rozpoznaje w kosztach bieżących kosztów związanych z pracami nad nowy grami. Koszty te są przenoszone na bilans spółki i znajdują się pod aktywem „Aktywowane koszty gier komputerowych”. Dopiero po premierze koszty są przenoszone z bilansu do rachunku zysków i strat (w segmencie premium rozliczane są z przychodami w stosunku 1:1, a w przypadku free-to-play amortyzacją liniową). Na razie żadna gra free-to-play nie miała premiery jednak dwie gry segmentu są rozwijane we współpracy z zewnętrznym wydawcą i spółka, na potrzeby księgowe, uznała je za produkty gotowe (Nightmares from the Deep, Kate Malone). W efekcie rozlicza koszty produkcji na etapie soft-launch, które generują zaledwie symboliczne przychody.

 

Segment gier free-to-play wygenerował w I półroczu 2017 roku 163,8 tys. zł przychodów. Strata operacyjna tego segmentu sięgnęła natomiast 1,4 mln zł. W I półroczu 2016 roku spółka nie odnotowała żadnych przychodów ani zysków/strat z tego segmentu. Z kolei segment gier premium odnotował 10,6 mln zł przychodów (+0,1% rdr) i zysk operacyjny na poziomie 4,4 mln zł (+2,1% rdr).

 

Na poziomie całej spółki zysk operacyjny wyniósł 3 mln zł i był mniejszy o 31,3% niż przed rokiem. Dynamika spadku zysku netto była nieco mniejsza dzięki 0,48 mln zł zysku z wyceny kontraktów forward zabezpieczających przychody w dolarze amerykańskim.  Ostatecznie spółka zamknęła półrocze z zyskiem netto na poziomie 2,8 mln zł.

 

We wspomnianych wcześniej aktywowanych kosztach gier komputerowych w bilansie spółka wykazała 20,6 mln zł po stronie gier free-to-play, z tego 7,8 mln zł dotyczy dwóch gier zaliczanych już do gotowych (opis pod tabelką z wybranymi danymi finansowymi). Jest to istotny wzrost wobec 14,6 mln zł na koniec czerwca 2016 roku. Łącznie ta pozycja bilansowa wyniosła 28,3 mln zł wobec 24 mln zł przed rokiem.

 

W I półroczu Artifex Mundi wydał 8 gier premium z gatunku HOPA (Hidden Object Puzzle Adventure). Ponadto, wiele produkcji miało premiery na nowych urządzeniach: konsolach PS4 i Xbox One. Na koniec I półrocza bieżącego roku spółka posiadała portfolio 52 tytułów. Spółka pracuje również nad grami innego typu niż HOPA – obecnie kontynuowane są prace nad 6 prototypami gier. Pierwsze z opracowywanych gier mogą trafić do sprzedaży w I półroczu 2018 roku. Poniżej w tabeli prezentujemy plany wydawnicze spółki odnośnie gier z segmentu free-to-play.

 

Nazwa gry

Uwagi

Nightmares from the Deep®: A Hidden Object Adventure

Soft-launch gry miał miejsce 31 sierpnia 2016 roku. Mając na uwadze obecny poziom zaawansowania projektu, hard-launch gry może nastąpić najwcześniej w I połowie 2018 roku.

Bladebound

Soft-launch gry miał miejsce w grudniu 2015 roku. Zgodnie z harmonogramem projektu hard-launch gry powinien nastąpić najpóźniej w IV kw. 2017 roku.

Cute Dragons

 Soft-launch gry nastąpił w październiku 2016 roku. W I półroczu 2017 roku prowadzone były prace m.in. nad zmianą formuły gry w celu większego zaangażowania graczy w rozgrywkę. Obecnie prowadzone są analizy potencjału i perspektyw gry, w oparciu o które Spółka podejmie decyzję w sprawie kontynuacji prac w ramach projektu i kierunków jego rozwoju.

Kate Malone: Hidden Object Detective

Soft-launch gry nastąpił w styczniu 2017 r oku. W I półroczu 2017 r. kontynuowano prace nad modyfikacją wybranych elementów gry zgodnie ze wskazówkami wydawcy, w tym zmian mających na celu podniesienie poziomu wskaźników monetyzacji gry. W ocenie Zarządu Spółki, pomimo zauważalnej poprawy kluczowych wskaźników w ostatnich miesiącach, hard-launch gry nastąpi najwcześniej w I połowie 2018 roku.

Tiny Dragons

 Gra została udostępniona graczom w formule softlaunch w sierpniu 2017 roku. Mając na uwadze obecny poziom zaawansowania projektu, hard-launch gry może nastąpić nie wcześniej niż w I połowie 2018 roku.

Spellblade: Match-3 Puzzle RPG

 Soft-launch gry miał miejsce 26 czerwca 2017 roku. Obecnie, w oparciu o zebrane opinie graczy jak i podstawowe wskaźniki projektu, prowadzone są analizy potencjału i perspektyw gry, w oparciu o które Spółka podejmie decyzję ws. kontynuacji prac w ramach projektu i kierunków jego rozwoju.

Rabbits Inc.

Soft-launch wczesnej, mocno ograniczonej wersji gry, miał miejsce 7 lipca 2017 roku. Obecnie, w oparciu o opinie graczy jak i podstawowe wskaźniki projektu, prowadzone są analizy potencjału i perspektyw gry, w oparciu o które Spółka podejmie decyzję ws. kontynuacji prac w ramach projektu i kierunków jego rozwoju.

Źródło: Artifex Mundi S.A.

 

Kurs akcji Artifex Mundi dalej poszukuje dna. Podczas dzisiejszej sesji, to jest 18 września 2017 roku, cena spadała nawet o 11,4%, jednak do godziny 16:00 zniżki stopniały do około 4,1%.

 

Artifex Mundi – wykres kursu akcji
Artifex Mundi - Analiza techniczna
Źródło: opracowanie własne na podstawie wykresu wygenerowanego w serwisie Stooq.pl.

 

 

Źródło: Artifex Mundi S.A.

Zobacz również:

15.11.2018, Aktualności

PKN Orlen uruchamia program „Orlen w portfelu” i chce premiować długoterminowych akcjonariuszy

15.11.2018, Aktualności

PKN Orlen uruchamia program „Orlen w portfelu” i chce premiować długoterminowych akcjonariuszy

PKN Orlen ogłosił start programu „Orlen w portfelu”. To pierwszy w Polsce zakrojony na szeroką skalę i co ważne na długi termin klub akcjonariusza spółki publicznej.

Zobacz więcej

15.11.2018, Newsroom

Czat inwestorski Inno-Gene. „To pierwszy taki projekt w tej części Europy”

15.11.2018, Newsroom

Czat inwestorski Inno-Gene. „To pierwszy taki projekt w tej części Europy”

Oprócz kwestii GMP, prezes Jacek Wojciechowicz odpowiadał na pytania dotyczące innych projektów, a także mówił o planach firmy na kolejny rok.

Zobacz więcej

Rozwój segmentu gier free-to-play obciąża wyniki Artifex Mundi
Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie