Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies. Zamknij

Czym jest SII?

Orange z nową strategią – dywidenda najwcześniej w 2020 roku

© astrosystem – fotolia.pl

Wielkie nadzieje wiązano z zapowiadaną publikacją strategii Orange Polska. Operator stawia sobie poprzeczkę dość wysoko – zakłada zdecydowany wzrost bazy klientów – ale o dywidendzie w przyszłym roku ani słowa.

 

Najważniejsze założenia finansowe nowej strategii:

  • przychody: stabilizacja w 2019 roku oraz ich wzrost w kolejnych latach,
  • EBITDA: stabilizacja w 2018 roku oraz jej wzrost w kolejnych latach,
  • CAPEX: 6-6,4 mld zł (w latach 2018-2020),
  • dywidenda: możliwa dopiero w 2020 roku z zysku za rok 2019.

Focus na klienta

Na rynku masowym operator pragnie powiększyć liczbę klientów wybierających usługi pakietowe o 1-1,5 mln do końca 2020 roku, podczas gdy stan na koniec czerwca 2017 roku, to 858 tys. osób. W tym okresie zapowiada się nawet sześciokrotny wzrost klientów usług światłowodowych oraz zwiększenie bazy klientów usług TV o dodatkowe 0,3-0,6 mln do poziomu 1,092-1,392 mln. Dodatkowo w planach pojawił się aż 20-krotny wzrost przychodów (wobec końca 2016 roku) z obszarów dodatkowych, takich jak finanse, energia, smart care oraz sprzedaż sprzętu.

 

Z kolei na rynku biznesowym operator stawia na internet w technologii FTTH (światłowody) – do 2020 roku ponad 40% firm ma mieć do niego dostęp, wobec 12% z końca pierwszego półrocza 2017 roku. Poza tym udział klientów wybierających rozwiązania pakietowe w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw powinien zostać zwiększony do 55%, w porównaniu do 24% końca czerwca tego roku, a liczba klientów komórkowych usług głosowych ma wzrosnąć o dodatkowe 0,6 mln zł. Plan zakłada także podwojenie przychodów z sektora ITC, z poziomu około 350 mln zł w ubiegłym roku. Orange Polska stawia na jakość i wartość, tym samym dąży do zdobycia pierwszego miejsca w rankingu NPS (Net Promoter Score) na krajowym rynku.

Cele są ambitne, droga do ich zdobycia wyboista

Wśród sposobów na realizację zakładanych celów pojawiły się pomysły odnośnie zmniejszenia kosztów, w tym dalsza optymalizacja liczebności załogi. Przypomnijmy, że liczba pracowników od końca 2012 roku do końca 2016 roku zmniejszyła się już o 29%. Zakłada się obniżenie bazowych kosztów pośrednich o 12-15% w porównaniu z poziomem z 2016 roku. Dodatkowo operator stawia na rozwój obszarów komplementarnych do usług telekomunikacyjnych. Uaktualniona strategia zakłada także objęcie siecią światłowodową ponad 5 mln gospodarstw domowych, na co zostaną przeznaczone nakłady w wysokości ok. 2,8 mld zł. Całkowite nakłady inwestycyjne przez najbliższe trzy lata mają zamknąć się w kwocie 6 do 6,4 mld zł – od 2 do 2,2 mld zł w 2018 i 2019 roku oraz pozostałe 2 mld zł w roku 2020. Dzięki takim rozwiązaniom w 2018 roku wartość EBITDA ma się ustabilizować, a w roku kolejnym stabilizacja powinna objąć także obszar przychodów ze sprzedaży.

 

Źródło: Orange Polska S.A.

 

Potwierdzono również cele na bieżący rok – operator zaplanował wartość skorygowanej EBITDA w przedziale 2,8-3,0 mld zł, a wskaźnik zadłużenia netto do wspomnianej wcześniej pozycji na poziomie nie wyższym niż 2,6. 

 

Pozytywne wyniki realizacji planu działań przedstawionego w lutym 2016 roku dowodzą, że jesteśmy na właściwej drodze do przywrócenia wzrostu. Wraz z przyjęciem Orange.one przechodzimy do następnego etapu realizacji tej strategii, który określiłbym jako nadanie jej nowej dynamiki. Chcemy nie tylko przywrócić wzrost, ale ukształtować model biznesowy, który pomoże w budowaniu wartości w dłuższym okresie – zapowiada w raporcie prezes zarządu, Jean-François Fallacher.

Nie oczekuj dywidendy

W opublikowanej strategii najwyraźniej zabrakło miejsca na wzmiankę o dywidendzie. Przypomnijmy, że Walne Zgromadzenie, które odbyło się w kwietniu podjęło decyzję o niewypłacaniu dywidendy w 2017 roku. I nie zapowiada się na to, by w kolejnym roku nastąpiła w tej kwestii jakaś zmiana. Członek zarządu do spraw finansowych, Maciej Nowohoński, poinformował na konferencji prasowej, że jest miejsce na jej wypłatę, ale najwcześniej… w 2020 roku, z zysku za rok poprzedni. Podkreślił jednak, że nie jest to zobowiązanie, stąd nie należy tego brać za pewnik.

Marchewka zamiast kija dla pracowników

A właściwie dla zarządu i kluczowej kadry kierowniczej. W opublikowanym tego samego dnia programie motywacyjnym poinformowano, że każda z osób nim objętych może zakupić za symboliczną złotówkę akcje fantomowe. Instrumenty te zostaną odkupione przez operatora po średnim kursie akcji Orange Polska w pierwszym kwartale 2021 roku, o ile zostaną spełnione warunki określone w regulaminie – kurs będzie nie niższy od średniej arytmetycznej kursów zamknięcia akcji spółki w III kwartale 2017 roku. Na ten moment średnia ta wynosi 5,51 zł, co oznacza, że za zainwestowaną złotówkę uczestnicy programu otrzymaliby ponad 5-krotnie więcej.

 

Publikacja nowej strategii spowodowała wyprzedaż walorów Orange Polska. Wczoraj, po jej zaprezentowaniu, kurs akcji spadł z poziomu 6,06 zł (godzina 13:00), do kwoty 5,62 zł na zamknięciu sesji giełdowej. To negatywna zmiana o blisko 7,3% w ciągu czterech godzin! Dzisiejsza sesja to stabilizacja kursu, choć przewagę nadal mają niedźwiedzie. Na godzinę 14:00 inwestorzy byli skłonni płacić za jeden walor spółki 5,58 zł. Tym samym kurs akcji powrócił do ważnego wsparcia na poziomie 5,55 zł.

 

Orange Polska – analiza techniczna
Źródło: stooq.pl

 

Źródło: Orange Polska S.A.

Zobacz również:

18.09.2018, Aktualności

SII Poleca: Strategie Akcyjne Praktycznie – szkolenie Pawła Szczepanika

18.09.2018, Aktualności

SII Poleca: Strategie Akcyjne Praktycznie – szkolenie Pawła Szczepanika

Tylko do piątku, 21 września 2018 r. trwać będą zapisy na premierową edycję szkolenia on-line Strategie Akcyjne Praktycznie, autorstwa Pawła Szczepanika.

Zobacz więcej

Orange z nową strategią – dywidenda najwcześniej w 2020 roku
Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie