Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej na ten temat. Zamknij

Czym jest SII?

Orbis poprawił wskaźniki operacyjne w I kw., na zysku netto ciążą koszty finansowe

© olly - Fotolia.com

Orbis zamknął I kw. 2017 roku ze stratą na poziomie 11,2 mln zł. Rok temu w analogicznym okresie strata była większa i wyniosła 13,4 mln zł. Pomimo poprawy jest to wciąż wynik słabszy niż konsensus PAP, który wskazywał na stratę na poziomie 4,1 mln zł.

 

Przychody Orbisu wyniosły 266 mln zł i były o 1,8% mniejsze od oczekiwań analityków. Zysk EBITDA wyniósł z kolei 38,1 mln zł i był o 4,4% większy od konsensusu. Z kolei strata operacyjna wyniosła 0,4 mln zł wobec oczekiwań straty na poziomie 2,6 mln zł.

 

Wybrane dane finansowe (tys. zł)

I kw. 2017 roku

I kw. 2016 roku

Zmiana

Przychody ze sprzedaży

265 951

247 214

7,6%

EBITDAR*

Marża EBITDAR

56 905

21,4%

51 423

20,8%

10,7%

0,6 p.p.

EBITDA operacyjna**

Marża EBITDA

38 128

14,3%

26 548

10,7%

43,6%

3,6 p.p.

EBIT

-365

-9 192

-

Wynik brutto

-12 157

-15 510

-

Wynik netto

-11 161

-13 444

-

*EBITDAR - wynik operacyjny przed uwzględnieniem kosztów wynajmu nieruchomości, amortyzacji, wpływu zdarzeń jednorazowych, wyniku na działalności finansowej i podatku,

**EBITDA operacyjna – wynik operacyjny przed uwzględnieniem amortyzacji, wpływu zdarzeń jednorazowych, wyniku na działalności finansowej i podatku,

Źródło: Orbis S.A.

 

Pierwszy kwartał roku jest sezonowo najsłabszym okresem dla branży hotelarskiej. Orbis zazwyczaj największą część przychodów osiąga w III kw. roku, a następnym kwartałem pod tym względem jest II kw. roku. Natomiast w I kw. roku uzyskuje najmniejsze przychody.

 

W I kw. 2017 roku Orbis odnotował wzrost poziomu obłożenia hoteli własnych o 3,7 p.p. – frekwencja wyniosła 59,5% wobec 55,8% w I kw. 2016 roku. Średnia cena za pokój (ARR) bez VAT wzrosła z 2014,9 zł do 212,5 zł (+3,7%). Z kolei przychód na jeden dostępny pokój (RevPAR) wzrósł aż o 10,7%, ze 114,3 zł do 126,5 zł. Największy wzrost obłożenia hoteli został odnotowany w Budapeszcie, co wynika z rosnącej popularności tego miasta jako destynacji turystycznej w obliczu niepewnej sytuacji w Europie Zachodniej. Znaczący wzrost odnotowany został również na rynku warszawskim. Najwyższy wzrost średnich cen odnotowano w Warszawie i w Poznaniu. Z kolei największy przyrost wskaźnika RevPAR zanotowano w Warszawie, a jego wysoka dynamika została również odnotowana w Budapeszcie, Pradze i Wilnie.

 

Pozytywna koniunktura gospodarcza w krajach regionu Europy Środkowo-Wschodniej, zwiększony popyt na usługi hotelarskie, jak również liczne oferty promocyjne i elastyczna strategia cenowa dostosowana do aktualnych warunków na poszczególnych rynkach, przyczyniły się do wzrostu frekwencji oraz średniej ceny za pokój, a w efekcie przychodu na jeden dostępny pokój w hotelach Grupy – napisano w raporcie.

 

EBITDAR (wyjaśnienie pod tabelką z wynikami)  wyniosła 56,9 mln zł i była o 10,7% większa niż przed rokiem. Zdecydowanie mocniej wzrosła EBITDA operacyjna, bo aż o 43,6% rok do roku. Wpływ na to miały mniejsze koszty wynajmu, które wyniosły 18,8 mln zł wobec 24,9 mln zł przed rokiem. Był to efekt wykupu pięciu hoteli z leasingu na początku 2017 roku, jak również wzrostu wartości majątku wskutek inwestycji w nowe i już istniejące hotele.

 

Strata operacyjna wyniosła 0,4 mln zł wobec straty na poziomie 9,2 mln zł przed rokiem. W I kw. 2017 roku pozytywnie na wynik operacyjny wpłynęły dodatkowe zyski ze sprzedaży dwóch hoteli marki Mercure (Jelenia Góra i Karpacz Resort) w wysokości 3,9 mln zł. Bez uwzględniania zdarzeń jednorazowych strata operacyjne wyniosła 3,5 mln zł wobec straty 9 mln zł przed rokiem.

 

Na poziomie finansowym koszty niemal się podwoiły – spółka odnotowała 12,2 mln zł kosztów wobec 6,5 mln zł przed rokiem. W istotnym stopniu było to wynikiem ujemnych różnic kursowych, które zwiększyły koszty finansowe o 5 mln zł rok do roku.

 

Prognozy makroekonomiczne są optymistyczne dla branży hotelarskiej w perspektywie kolejnych miesięcy. Ze względu na dobre wyniki osiągnięte w 2016 roku oraz rekordowo wysoki poziom obłożenia (średnia dla całej Grupy wyniosła 72,4%), przewiduje się, że w 2017 roku główną siłą napędową wzrostu będzie cena za pokój – przedstawiono w raporcie.

 

Po publikacji raportu za I kw. 2017 roku kurs akcji Orbisu oscyluje wokół zamknięcia z dnia poprzedniego, będącego jednocześnie historycznym maksimum na wykresie zdyskontowanym o wypłacone dywidendy. Pokonanie szczytu z 2007 roku, które miało miejsce w marcu bieżącego roku, było popytowym sygnałem klasycznej analizy technicznej. Najbliższe wsparcie można wyznaczyć na poziomie 80 zł, a poniżej na linii trendu wzrostowego, która przebiega obecnie w okolicach 72 zł.

 

Orbis - Analiza techniczna
Źródło: stooq.pl

 

 

Źródło: Orbis S.A.

Zobacz również:

13.02.2018, Aktualności

SII Poleca: Świece japońskie i analiza wykresów cenowych – Steve Nison

13.02.2018, Aktualności

SII Poleca: Świece japońskie i analiza wykresów cenowych – Steve Nison

Biblia wykresów świecowych Steve'a Nisona 5 lutego 2018 powróciła na półki księgarni maklerska.pl! Odświeżona, zaktualizowana i w nowej oprawie graficznej, a co najważniejsze – w języku polskim.

Zobacz więcej

19.02.2018, Newsroom

Grupa Master Pharm podwoiła zysk netto w IV kw. 2017 roku

19.02.2018, Newsroom

Grupa Master Pharm podwoiła zysk netto w IV kw. 2017 roku

Zgodnie z opublikowanymi szacunkami wyników grupa osiągnęła w 2017 roku 8,9 mln zł zysku netto. Po przeliczeniu, zysk netto w samym IV kw. wyniósł 5,1 mln zł wobec 2,7 mln zł przed rokiem.

Zobacz więcej

Orbis poprawił wskaźniki operacyjne w I kw., na zysku netto ciążą koszty finansowe