Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej na ten temat. Zamknij

Czym jest SII?

Oferta IPO Dino Polska S.A. – piguła informacyjna

Źródło: grupadino.pl

Grupa Dino jest jedną z najszybciej rozwijających się sieci supermarketów proximity w Polsce (to jest średniopowierzchniowych sklepów w lokalizacjach dogodnych dla klientów, najczęściej blisko miejsc zamieszkania lub o dużym natężeniu ruchu). Na koniec 2016 roku spółka posiadała 628 sklepów o łącznej powierzchni 238 tys. mkw.

 

W 2015 roku Grupa Dino zdobyła pozycję drugiej zarówno pod względem liczby sklepów, jak i pod względem wielkości przychodów ze sprzedaży sieci supermarketów proximity według Raportu Rolanda Bergera. Sklepy spółki cechuje jednolity format, większość z nich ma powierzchnię sali sprzedaży około 400 m kw. i jest zlokalizowana przede wszystkim w mniejszych miejscowościach, małych i średnich miastach oraz na peryferiach dużych miast. Spółka podjęła decyzję dotyczącą nabywania nieruchomości, na których zlokalizowane są jej sklepy, między innymi w celu zapewnienia stałego, szybkiego, organicznego wzrostu liczby sklepów, jednolitego formatu, a także zwiększania efektywności kosztowej. Spółka pochwaliła się, że w ciągu 10 lat nie musiała zamknąć żadnego z wybudowanych przez siebie sklepu, a w latach 2014-2016 nie został zamknięty żaden sklep Grupy Dino z wyjątkiem pięciu sklepów wynajmowanych przez Grupę, z których cztery zostały relokowane do nowo otwartych sklepów własnych w tej samej lokalizacji oraz sklepów PIK.

 

Dino Polska – liczba i powierzchnia sklepów
Liczba sklepów Dino Polska
Źródło: Dino Polska S.A.

 

Szymon Piduch, Prezes Zarządu Dino Polska S.A., ocenił, że potencjał polskiego rynku pozwala na funkcjonowanie co najmniej 2 700 sklepów Dino. Do końca 2020 roku spółka planuje przekroczyć liczbę 1 200 sklepów.

 

Grupa Dino oferuje swoim klientom około 5 tys. wybranych pozycji asortymentowych (SKU), z czego około 500 pozycji SKU identyfikuje jako kluczowe produkty dla klientów i stara się je sprzedawać po cenach średnio na tym samym poziomie co w największych sieciach dyskontowych. Sklepy Grupy wyróżniają się od dyskontów stoiskami mięsnymi z obsługą, do których towar dostarczany jest z zakładu mięsnego Agro-Rydzyna, będącego w 100% własnością Grupy Dino. Posiadanie zakładu mięsnego umożliwia Grupie bezpośrednią kontrolę nad jakością i świeżością mięsa, drobiu i wędlin, które zdaniem Zarządu są istotnym wyróżnikiem oferty sklepów Grupy Dino w porównaniu z konkurencją i wpływają na decyzje wielu klientów co do wyboru sklepu Grupy Dino jako miejsca na codzienne zakupy. W 2016 roku mięso, drób i wędliny odpowiadały za 16% przychodów ze sprzedaży Grupy Dino.

 

Segment supermarketów proximity jest najszybciej rozwijającym się pod względem liczby sklepów segmentem rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce. W latach 2013-2015 segment ten odnotował średnioroczne tempo wzrostu w wysokości 13,2%. Oczekuje się, że segment ten będzie najszybciej rozwijającym się segmentem, w latach 2015-2020 pod względem średniego  tempa wzrostu liczby sklepów na poziomie około 10,7%. W latach 2010-2015 rynek handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce rósł średniorocznie o 3,4%. Segment handlu tradycyjnego zmniejszał się średnio o 7,7% rocznie, podczas gdy segment handlu nowoczesnego zwiększył swój udział w rynku o 15 p.p. Oczekuje się zwiększania całościowej sprzedaży na rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce w tempie 3,7% średniorocznie do roku 2020.

Wyniki finansowe

Wybrane dane finansowe (tys. zł)

2016 rok*

2015 rok

2014 rok

Przychody ze sprzedaży

3 369 517

2 589 576

2 107 984

Wynik brutto na sprzedaży

770 512

584 866

463 904

Wynik operacyjny

215 589

160 054

105 787

Wynik brutto

186 455

135 231

79 293

Wynik netto

151 210

122 172

66 137

*Dane za 2016 rok nie zostały skorygowane o jednorazowe zdarzenia związane z IPO, to jest koszty Oferty oraz koszty programu motywacyjnego związanego z Ofertą w łącznej wysokości 7,5 mln zł

Źródło: Dino Polska S.A.

 

Grupa Dino w ciągu ostatnich dwóch lat dynamicznie zwiększyła generowane przychody i zyski. Spółka utrzymała wysokie, dwucyfrowe tempo wzrostu. Przychody na koniec 2016 roku wyniosły 3,37 mld zł i były o 30,1% większe niż przed rokiem, a rok wcześniej wzrosły o 22,8%. Spółce udało się poprawić sprzedaż like-for-like (w sklepach porównywalnych), która to w 2016 roku zwiększyła się o 11,3% wobec 5,1% w 2015 roku i 4,2% w 2014 roku.

 

Równie dynamicznie rosły zyski, przy czym spółce udało się poprawić generowane marże już na poziomie zysku brutto ze sprzedaży. Marża na pierwszym poziomie wyniosła w 2016 roku 22,9% wobec 22,6% w 2015 roku i 22% w 2014 roku. Szybsze tempo wzrostu przychodów niż kosztów własnych sprzedaży spółka tłumaczy silniejszą pozycją przetargową wobec dostawców, dzięki czemu uzyskiwała lepsze warunki dostawy w zakresie cen i warunków płatności.

Akcjonariat i struktura oferty publicznej

W ofercie publicznej sprzedającym jest Polish Sigma Group S.à r.l. z siedzibą w Luksemburgu, który posiada akcje stanowiące 49% kapitału zakładowego spółki, uprawniające do takiej samej ilości głosów na walnym zgromadzeniu, to jest 48 040 000 akcji. Podmiot ten oferuje na sprzedaż wszystkie posiadane akcje. Dino Polska nie otrzyma żadnej części wpływów ze sprzedaży akcji w IPO. Drugim akcjonariuszem jest założyciel spółki, Pan Tomasz Biernacki, który posiada pozostały pakiet 51% akcji. Nie zamierza on uczestniczyć w Ofercie i nie zamierza nabywać akcji oferowanych.

 

Do inwestorów indywidualnych skierowane jest około 5% łącznej liczby akcji oferowanych. Procentowo liczba wydaje się relatywnie mała, jednak nominalnie może robić niemałe wrażenie. Cena maksymalna została ustalona na 33,5 zł. Przy takiej cenie wartość pakietu akcji sprzedawanych wynosi ponad 1,6 mld zł, a więc do inwestorów indywidualnych może trafić łącznie pakiet o wartości nawet 80,5 mln zł (dla porównania wartość całej oferty publicznej wybranych debiutantów z 2016 roku na podstawie danych GPW to: Artifex Mundi – 99,4 mln zł, Auto Partner – 85,4 mln zł, Archicom – 72,2 mln zł, PlayWay – 62,4 mln zł, PBKM – 56,4 mln zł, a największy debiut Celon Pharma – 244,95 mln zł, a następnie XTB – 189 mln zł). Wycena całego Dino Polska przy cenie 33,5 zł to z kolei ponad 3,28 mld zł.

Harmonogram oferty publicznej

20 marca – 4 kwietnia 2017 roku

Budowa księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych

22 marca – 3 kwietnia 2017 roku

Przyjmowanie zapisów od inwestorów indywidualnych

4 kwietnia 2017 roku

Publikacja informacji o ostatecznej cenie i liczbie oferowanych akcji

5 – 7 kwietnia 2017 roku

Przyjmowanie zapisów od Inwestorów Instytucjonalnych i Inwestorów Transzy Menedżerskiej

do 12 kwietnia 2017 roku

Przydział akcji oferowanych

około 21 kwietnia 2017 roku

Zakładany pierwszy dzień notowania na GPW

Źródło: Dino Polska S.A.

 

Z pełną treścią prospektu emisyjnego Dino Polska S.A. można zapoznać się w tym miejscu.

 

 

Źródło: Dino Polska S.A.

Zobacz również:

28.06.2017, Aktualności

Walka o „dobry” Forex – relacja z debaty o roli i znaczeniu rynku OTC w Polsce podczas konferencji WallStreet

28.06.2017, Aktualności

Walka o „dobry” Forex – relacja z debaty o roli i znaczeniu rynku OTC w Polsce podczas konferencji WallStreet

Drugiego dnia Konferencji WallStreet 21 w Karpaczu odbył się panel dyskusyjny „Potrzeby Polski a silny krajowy rynek finansowy. Rola i znaczenie rynku OTC w kształtowaniu komplementarności inwestycyjnej”.

Zobacz więcej

27.06.2017, Newsroom

CI Games rezygnuje z produkcji gier najwyższej klasy AAA

27.06.2017, Newsroom

CI Games rezygnuje z produkcji gier najwyższej klasy AAA

Spółka opublikowała strategię na lata 2017-2019, która zakłada koncentrację na mniejszych i tańszych produkcjach. Poczynając od 2018 roku CI Games chce wydawać jedną grę rocznie.

Zobacz więcej

Oferta IPO Dino Polska S.A. – piguła informacyjna