Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej na ten temat. Zamknij

Czym jest SII?

Czat inwestorski: Podsumowanie rocznych wyników (2016) Grupy Orange Polska oraz perspektywy rozwoju w 2017 roku

© ninog - Fotolia.com

 

Czat inwestorski

Temat czatu:

Podsumowanie rocznych wyników (2016) Grupy Orange Polska oraz perspektywy rozwoju w 2017 roku

7 marca
godzina 10:00

Orange

 

Na pytania internautów odpowiedział Maciej Nowohoński, CFO

 

Maciej Nowohoński, CFO Grupy Orange Polska

Maciej Nowohoński, CFO

 

Pan Maciej Nowohoński, ur. 1973, jest Członkiem Zarządu Orange Polska ds. Finansów od marca 2014 roku. Z Orange Polska związany jest od 2003 roku – pełnił różne funkcje o rosnącym zakresie odpowiedzialności w obszarze finansów, w tym w szczególności funkcję Kontrolera Grupy Orange Polska w latach 2006-2014. W latach 2010-2011 Maciej zajmował także stanowisko Członka Zarządu w spółce Emitel natomiast w latach 2011-2013 był Członkiem Zarządu ds. Finansów w spółce PTK Centertel. Maciej Nowohoński zasiada też w radach nadzorczych wybranych spółek Grupy Orange Polska. Przed dołączeniem do zespołu Orange pracował między innymi w Arthur Andersen i Andersen Business Consulting. Jest absolwentem kierunku Handel Zagraniczny Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz szkoły biznesu Hogeschool van Arnhem en Nijmegen w Holandii.

Najważniejsze informacje o Spółce:

Orange Polska S.A. jest wiodącym dostawcą usług telekomunikacyjnych w Polsce. Działa we wszystkich segmentach rynku telekomunikacyjnego. Świadczy usługi komórkowe, głosowe oraz internetowe w tym oparte na najnowszej technologii szybkiego mobilnego internetu LTE. Dostarcza również usługi stacjonarne, w tym głosowe, internetowe i telewizyjne. Działalność Orange Polska S.A. podlega regulacji i kontroli Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Orange Polska S.A. jest spółką o znaczącej pozycji rynkowej na określonych rynkach. Celem Orange Polska S.A. jest osiągnięcie silnej, wiodącej pozycji we wszystkich podstawowych segmentach działalności. Źródłem sukcesu będzie bogata oferta nowoczesnych usług, prężne i aktywne struktury sprzedażowe oraz wysoka jakość obsługi klienta, wzmocnione przez rozbudowaną infrastrukturę i zmotywowaną kadrę pracowników. Koordynacja wysiłków w ramach zwartego i efektywnego modelu biznesowego pozwoli na zapewnienie trwałego zwrotu akcjonariuszom.

 


Zapis czatu inwestorskiego


 

Moderator: Zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Grupą Orange, który odbędzie się 7 marca (wtorek) o godz. 10:00. Na pytania inwestorów będzie odpowiadał Maciej Nowohoński, CFO Grupy Orange Polska. Zapraszamy do zadawania pytań już dziś w opcji off-line.

 

Moderator: Witam serdecznie. Nazywam się Maciej Nowohoński. Jestem członkiem zarządu do spraw finansowych w Orange Polska. Zachęcam do zadawania pytań.

 

Filip: Kiedy spodziewacie się zahamowania spadku zysków? Na 2017 rok prognozowana EBITDA znowu jest mniejsza.

 

Maciej Nowohoński: Raczej dopiero po roku 2018. Obecnie pracujemy nad aktualizacją średnioterminowych planów finansowych. Więcej informacji podamy po wynikach 1 półrocza, w lipcu.

 

Filip: Czy usługi stacjonarne mają jeszcze jakąś przyszłość w dobie wszechogarniającej mobilności i pracy zdalnej?

 

Maciej Nowohoński: Usługi stacjonarne możemy podzielić na te „tradycyjne” i „nowoczesne”. Tradycyjne – czyli stacjonarny głos i internet w technologii ADSL – te usługi ewidentnie odchodzą. Natomiast uważamy że szybki internet światłowodowy ma świetlaną przyszłość. Sieci mobilne docelowo nie będą w stanie samodzielnie udźwignąć ruchu w sieci.

 

Fundamentalista: Jakie są najważniejsze dla spółki inwestycje na 2017 rok?

 

Maciej Nowohoński: Dwa filary inwestycji to: sieć światłowodowa i sieć mobilna. Wszystkie pozostałe obszary są mocno optymalizowane. W 2017 nakłady inwestycyjne mają wynieść około 2mld, trzeci rok z rzędu, natomiast w ramach tego ciągle rośnie udział inwestycji w światłowód.

 

mmmaslov: Na jak długo została podjęta decyzja o wstrzymaniu dywidendy?

 

Maciej Nowohoński: Spółka podjęła o decyzje o przeznaczeniu wszystkich dostępnych zasobów na rozwój sieci światłowodowej w Polsce. W roku 2017 zamierzamy podłączyć co najmniej milion gospodarstw domowych do internetu o prędkości nawet 600 mb na sekundę. Na te podłączenia wydane zostanie około 800 m pln, znacząco więcej niż w roku 2016 (około 530 m pln). W związku z ta decyzja inwestycyjna Zarząd zarekomenduje na najbliższym Walnym niewypłacanie dywidendy za rok 2016 w roku 2017. Decyzje o dywidendzie w kolejnych latach będą podejmowane w dotychczasowym trybie, czyli co roku po zamknięciu wyników za 4 kwartał. Należy zaznaczyć, ze inwestycyjny program światłowodowy jest długoterminowy.

 

Fundamentalista: Co ma być motorem napędowym dla wyników w kolejnych latach?

 

Maciej Nowohoński: Motorem dla wyników ma być w dalszym ciągu biznes mobilny, liczymy tutaj na lepsze trendy. Oraz transformacje w biznesie stacjonarnym, czyli stopniowe zastępowanie usług tradycyjnych przez nowoczesne, czyli internet światłowodowy

 

Fundamentalista: Z czego będą pochodzić środki na inwestycje?

 

Maciej Nowohoński: Środki na inwestycji mają pochodzić głównie z gotówki generowanej przez działalność operacyjną.

 

Analityk: Jakie są cele spółki związane z pozyskiwaniem nowych klientów w 2017 roku?

 

Maciej Nowohoński: Z reguły nie podajemy celów w zakresie klientów. Kluczowym parametrem są klienci internetu światłowodowego i tutaj spodziewamy się co najmniej podwojenia bazy.

 

Analityk: Jakie są cele spółki związane z pozyskiwaniem nowych klientów w 2017 roku?

 

Maciej Nowohoński: Z reguły nie podajemy celów w zakresie klientów. Na pewno celem na 2017 rok jest zatrzymanie utraty klientów internetu stacjonarnego. Kluczowym parametrem tutaj będzie wzrost bazy klientów internetu światłowodowego. W 2017 spodziewamy się co najmniej podwojenia tej bazy, która na koniec 2016 wyniosła 88tys.

 

Wicher: Jak Orange zamierza przeciwstawić się silnej konkurencji w telefonii komórkowej, przede wszystkim ze strony Play?

 

Maciej Nowohoński: w 4 kwartale 2016 roku po raz pierwszy od wielu lat przyłączenia abonamentowe netto Orange Polska były wyższe od Playa. To potwierdza słuszność wszystkich działań, które dotychczas uruchomiliśmy. Chce zaznaczyć, ze Orange jest skoncentrowany na rozwoju oferty łączonej (konwergentnej), gdzie w pakiecie klient za bardzo dobra cenę dostaje najwyższej jakości telewizje, szybki internet, uslugi mobilne i urządzenia do tych usług. Play na dziś nie jest w stanie dostarczyć takich pakietów. To jest trwała przewaga konkurencyjna Orange nad graczami wyłącznie mobilnymi.

 

Analityk: Jakie działania podejmuje spółka aby zahamować i w efekcie odwrócić negatywne tendencje w wynikach?

 

Maciej Nowohoński: Główny nasz problem to jest biznes stacjonarny, gdzie czujemy dużą presję na usługi schyłkowe, czyli głos stacjonarny oraz wolny internet ADSL. Dla nas kluczowe jest odwrócenie negatywnych tendencji w przychodach w czym kluczową rolę ma pełnić internet światłowodowy. Po stronie kosztowej podejmujemy również mnóstwo inicjatyw. Mocno optymalizujemy zatrudnienie. Rocznie generujemy oszczędności kosztowe ok.200-300mln zł.

 

Albert N: Ile wyniosła liczba przyłączeń do Internetu stacjonarnego w 2016 roku? Czy inwestycje w światłowody przełożyły się na lepsze wyniki?

 

Maciej Nowohoński: W roku 2016 netto straciliśmy ok 70tys klientów internetu stacjonarnego. Jednak była to dużo mniejsza utrata niż w roku 2015 (136tys). Głównie z powodu inwestycji w światłowody gdzie pozyskaliśmy ok 70tys klientów. Światłowód ma się w przyszłości przełożyć na dużo lepsze wyniki. Ma być jednym z motorów polepszenia. Stąd tak duże inwestycje w tę sieć.

 

informatyk: Jakich aktywów dotyczą dokonane odpisy na kwotę prawie 1,8 mld zł?

 

Maciej Nowohoński: Spółka systematycznie śledzi trendy na rynku telekomunikacyjnym w Polsce. Poziom konkurencji na tym rynku jest bardzo wysoki i taki pozostanie przez dłuższy czas. Monetyzacja inwestycji spółki następuje, niemniej jest wolniejsza niż wcześniej zakładaliśmy. Na rynku usług stacjonarnych tradycyjna technologia ADSL traci swoja przewagę wobec nowoczesnych technologii światłowodowych i LTE. Dodatkowo na rynku prepaid po rejestracji kart istnieje duża niepewność co do dalszych kierunków rozwoju tego rynku. Te wszystkie zjawiska wpłynęły na decyzje Zarządu o dokonaniu odpisów. Wartość odpisu pomniejszyła w bilansie tzw goodwill.

 

homm@poczta.o2.pl: Jakie są główne przyczyny spadku zysków spółki?

 

Maciej Nowohoński: Przyczyny leżą po stronie przychodów które są pod presją główne z powodu cały czas dużej presji na usługi tradycyjne, czyli stacjonarny głos i usługi hurtowe. Ponadto oczywiście polski rynek jest bardzo konkurencyjny co też ma negatywne przełożenie na wyniki w biznesie mobilnym i stacjonarnym

 

Finansista: W czym Pana zdaniem można upatrywać poprawy jeśli chodzi o sytuację fundamentalną spółki?

 

Maciej Nowohoński: Dwa kluczowe czynniki przyszłej poprawy sytuacji fundamentalnej to: monetyzacja dużych inwestycji w sieć światłowodową oraz poziom konkurencji na rynku mobilnym i stacjonarnym. W tym momencie pracujemy nad szeregiem inicjatyw które mają wspomóc poprawę. Więcej informacji postaramy się ujawnić z wynikami półrocza w lipcu.

 

MMacro: Jak obecnie wygląda sieć światłowodów w Polsce? Jak to wygląda w przypadku Orange? Jaki procent klientów korzysta obecnie z takiego szybkiego internetu i jakie są prognozy na najbliższe lata?

 

Maciej Nowohoński: Sieć światłowodowa Orange dociera obecnie do ok. 1.5m gospodarstw domowych i daje nam to pierwsze miejsce w Polsce. Zdecydowana większość sieci szybkiego internetu to technologie kablowe a nie światłowód do domu. Na początku lutego liczba naszych klientów światłowodowych przekroczyła 100tys. W tym roku chcemy co najmniej podwoić bazę klientów która na koniec 2016 wyniosła 88tys. Nie podajemy prognoz na kolejne lata. Spodziewamy się że w długim terminie nasycenie naszej sieci klientami powinno wynieść ponad 25%

 

inżynier: Jak oceniacie zakończony proces rejestracji numerów na kartę? Ilu nowych klientów spółka pozyskała z tego tytułu?

 

Maciej Nowohoński: Rynek prepaid w roku 2016 doświadczył prawdziwej rewolucji. Obecnie klient ma nieco bardziej "pod górkę": kartę trzeba nie tylko kupić ale tez zarejestrować w wybranym punkcie operatora. To wpłynęło na poziom aktywacji, które są w prepaidzie dokonywane w OPL i na całym rynku. Wielu klientów dotychczas prepaidowych przy okazji rejestracji kart przeniosło usługi na oferty abonamentowe. Orange Polska zarejestrowała ponad 97% wszystkich aktywnych klientów prepaid. To jest bardzo duży sukces. Klienci którzy ssie zarejestrowali korzystają z bardzo atrakcyjnej oferty darmowych GB przez miesiąc. Rynek prepaid nabiera obecnie nowej dynamiki w ramach nowych reguł porejestracyjnych. Dziś jest jeszcze za wcześnie, ażeby powiedzieć jaka ta dynamika będzie. Jest sporo niepewności. Kolejne miesiące rozwieją te niepewności.

 

Daniel: Z czego wynika spadek wskaźnika ARPU we wszystkich segmentach przychodowych?

 

Maciej Nowohoński: Jeśli chodzi o internet stacjonarny to jest głównie kwestia konkurencji i małej konkurencyjności naszej sieci, co chcemy odwrócić przez inwestycje w światłowód. ARPU z telefonii tradycyjnej spada głównie pod wpływem spadającego ruchu. ARPU komórkowe spada pod wpływem wielu czynników, z których część ma charakter rozwadniający. Np. bardzo duża popularność ofert rodzinnych, w których dajemy klientom kilka kart SIM. Przychód z gospodarstwa domowego jest wyższy ale ARPU na kartę SIM jest niższe, rozwodnione. Innym przykładem to większa popularność ofert bez telefonów. Oczywiście ARPU obniża się również pod wpływem dużej konkurencji.

 

Rafał Stonsiek: Jak krótko podsumowałby Pan sytuację konkurencyjną na rynku? Konkurencja jest bardzo duża, ale niektóre podmioty z dostępnych danych zaliczyły udany rok.

 

Maciej Nowohoński: Krótko: konkurencja jest cały czas bardzo duża natomiast jest nieco spokojniej niż kilka lat temu kiedy byliśmy świadkami wojen cenowych. Teraz "boksowanie się" na ceny pojedynczych usług jest trochę zastępowane przez konkurencję jeśli chodzi o atrakcyjne pakiety usług, jakość sieci i obsługi klienta. Dla nas 2016 rok był zgodny z oczekiwaniami, dowieźliśmy zakładane cele.

 

mistrz: Czy Pana zdaniem obecna cena rynkowa odzwierciedla wartość firmy?

 

Maciej Nowohoński: Monady krótko i treściwie odpowiedzieć, ze walor notowany na giełdzie ma zawsze wycenę adekwatna do wartości firmy. Niemniej, faktem jest również, ze wielu inwestorów jest dziś skoncentrowanych na krótkoterminowych zyskach, na przykład w postaci dywidendy. Brak dywidendy jest odzwierciedlany w wycenie. Dla inwestorów długoterminowych spółka tak intensywnie inwestująca w technologie przyszłości (swiatlowod, LTE) jest bardzo atrakcyjnym podmiotem. Orange Polska jest obecnie skoncentrowana na realizacji takiej właśnie strategii. Jesteśmy na początku cyklu inwestycyjnego, którego pierwsze efekty już widać (ponad 100 tysięcy klientów na światłowodzie, najszybszy w Polsce internet mobilny). Naszym głównym zadaniem jest teraz jeszcze szybsza komercjalizacja naszych produktów, która powinna zaowocować poprawieniem trendów w rentowności w średnim terminie.

 

Oranż: Jakie czynniki mają wpływ na to, że kurs akcji Orange jest teraz tak nisko?

 

Maciej Nowohoński: Kurs akcji odzwierciedla głównie czynniki krótkoterminowe które są niekorzystne, takie jak spadającą EBITDA, wysokie nakłady inwestycyjne i brak dywidendy. Oraz niepewność kiedy trendy się polepszą. Spółka jest w trakcie dużego cyklu inwestycyjnego z myślą o długoterminowym odwróceniu negatywnych tendencji. Pierwsze efekty widać: liczba klientów światłowodu przekroczyła 100tys, najszybszy w Polsce internet mobilny.

 

Trump: Dlaczego Orange wycofał się z częstotliwości 450 MHz. Jaki to ma/będzie miało wpływ na działalność spółki?

 

Maciej Nowohoński: Zakup każdego aktywa jest oceniany w Spółce pod względem strategicznym i finansowym. W przypadku częstotliwości 450 MHz doszliśmy do wniosku, ze zaproponowana cena może nie zostać pokryta korzyściami z obecnych i przyszłych źródeł wykorzystania tego pasma w Orange Polska. Nie wykluczamy natomiast swojego udziału w kolejnych przetargach lub aukcjach tego pasma, ponieważ z zasady wiemy jak moglibyśmy je wykorzystać, o ile cena odzwierciedliłaby korzyści z takiego wykorzystania. Spółka obecnie intensywnie przygotowuje się do migracji stosunkowo nielicznych klientów na usłudze internet CDMA na inne technologie. Spodziewany efekt na wyniki Spółki nie jest istotny.

 

ŻelazneZasady: Jak Pana zdaniem będzie dalej rozwijał się rynek usług mobilnych? Jak wysoka jest granica dalszego konkurowania ceną pod względem utrzymania rentowności biznesu?

 

Maciej Nowohoński: Ceny usług mobilnych w Polsce są już bardzo niskie i wydaje się że nie ma pola do kolejnych obniżek. Widać to po cenach pojedynczych usług które już nie ulegają zmianie. Obecnie konkurencja dotyczy głównie rodzinnych pakietów usług, po to, żeby sięgnąć po jak najwięcej budżetów gospodarstw domowych. Orange ma tutaj unikalną propozycję będąc jednym w pełni konwergentnym operatorem oferującym usługi mobilne i stacjonarne.

 

Trump: Czy Orange będzie brał udział w aukcji częstotliwości 700 MHz? Ile może to kosztować?

 

Maciej Nowohoński: Według naszej oceny Orange Polska dysponuje na dziś wystarczającym zasobem pasma dla usług LTE. Cały rynek wyłożył w zeszłym roku ponad 9 miliardów złotych na pasma 800 i 2600 MHz. Teraz w kolejnych latach należy je efektywnie udostępnić naszym klientom i zmonetyzowac je. Nie spodziewamy się udostepnienia pasma 700 MHz w przeciągu 2/3 najbliższych lat. To pasmo jest na dziś wykorzystywane do innych celów a inne dostępne dla LTE są w naszej ocenie na dziś wystarczające.

 

CharLee: Jakie główne czynniki będą wpływały na wyniki w 2017 roku?

 

Maciej Nowohoński: Tendencje w biznesie stacjonarnym nie powinny ulec dużej zmianie: negatywnie będzie oddziaływać na nas dalszy spadek w usługach tradycyjnych. Liczymy na stopniowe odwracanie negatywnych tendencji w internecie stacjonarnym pod wpływem inwestycji w światłowody. W części mobilnej nowym czynnikiem który będzie oddziaływał negatywnie będą nowe regulacje w zakresie roamingu, co przełoży się również na słabszą rentowność. Poziom generowanej gotówki będzie odzwierciedlał spadek EBITDA, wysoki nakłady inwestycyjne i większe zapotrzebowanie na kapitał obrotowy.

 

Co z dywidendą?: Co z dywidendą?

 

Maciej Nowohoński: Na to pytanie już wcześniej udzielona została odpowiedź

 

Smutny akcjonariusz: Jak Państwo oceniacie obecną cenę rynkową i ceny z najnowszych rekomendacji (np. 4,6 zł PKO BP). Czy taka jest teraz fair value spółki?

 

Maciej Nowohoński: Odsyłam uprzejmie do odpowiedzi na jedno z wcześniej zadanych pytań. Nie odnosimy się do poszczególnych rekomendacji analityków.

 

reaktent: Jaka jest pozycja Orange Polska na rynku usług mobilnych?

 

Maciej Nowohoński: Według naszych szacunków Orange jest numerem 1 na rynku mobilnym zarówno w zakresie liczby klientów jak i generowanych przychodów. Nasza sieć internetu mobilnego wg speedtest.pl była najszybszą siecią w Polsce w roku 2016.

 

Karolina Wójciów: W jakim kierunku spółka zamierza się dalej rozwijać?

 

Maciej Nowohoński: Strategia Orange Polska w swoich zrębach pozostaje niezmienna: koncentrujemy sie na dostarczaniu najwyższej jakości usług internetu, telewizji i komunikacji głosowej dzięki światłowodom i LTE. Inwestycje kierowane są właśnie w te obszary. Obecnie przyspieszamy komercjalizacje naszych ofert dzięki Orange LOVE. Pracujemy nad uproszczeniem ofert oraz polepszeniem ich zawartości. Nasza oferta telewizyjna jest obecnie best in class. Dla naszych klientów upraszczamy nasza organizacje, działanie i procesy oraz rozwijajmy nowe kanały online do kontaktu.

 

Moderator: Bardzo dziękujemy za udział w czacie i zadane pytania. W przypadku kolejnych pytań zachęcam do kontaktu z działem relacji inwestorskich. Maciej Nowohoński

Zobacz również:

09.11.2017, Aktualności

Agnieszka Gontarek Człowiekiem Corporate Governance 2017

09.11.2017, Aktualności

Agnieszka Gontarek Człowiekiem Corporate Governance 2017

Człowiekiem Corporate Governance 2017 została Agnieszka Gontarek – Prezes Zarządu BONDSpot SA, która swoją pracą zawodową przyczyniła się do budowy i rozwoju ładu korporacyjnego w Polsce.

Zobacz więcej

24.11.2017, Newsroom

Oferta IPO CwMedia S.A. (właściciel serwisu CDA.pl) – piguła informacyjna

24.11.2017, Newsroom

Oferta IPO CwMedia S.A. (właściciel serwisu CDA.pl) – piguła informacyjna

Ruszyły zapisy na akcje właściciela popularnego serwisu internetowego CDA.pl. Inwestorzy indywidualni będą mogli zapisywać się na akcje do 5 grudnia 2017 roku.

Zobacz więcej

Czat inwestorski: Podsumowanie rocznych wyników (2016) Grupy Orange Polska oraz perspektywy rozwoju w 2017 roku