Drogi Użytkowniku, przez dalsze aktywne korzystanie z naszego Serwisu (scrollowanie, zamknięcie komunikatu, kliknięcie na elementy na stronie poza komunikatem) bez zmian ustawień w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystasz tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze Ciebie z serwisów internetowych Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach analitycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Jeżeli nie wyrażasz zgody na używanie przez nas cookies powinieneś zablokować ich zapisywanie na swoim urządzeniu zmieniając ustawienia swojej przeglądarki lub opuścić tę stronę. Aby uzyskać więcej informacji na temat plików cookies i przetwarzania danych osobowych, zapoznaj się z naszą polityką prywatności i zasadami dotyczącymi plików cookies. Zamknij

Czym jest SII?

Czat inwestorski: Podsumowanie wyników półrocznych Grupy Ambra

 

Czat inwestorski

Temat czatu:

Podsumowanie wyników półrocznych Grupy Ambra

28 lutego

godzina 14:30

AMBRA

 

Na pytania inwestorów odpowiedzieli:

 

Robert Ogór, Prezes ZarząduRobert Ogór, Prezes Zarządu

W Zarządzie AMBRA S.A. od 2003 r., funkcję Prezesa Zarządu pełni od 2008 r. Absolwent Wydziału Filozofii Uniwersytetu w Heidelbergu. W latach 1994 – 2004 pracował jako doradca i członek grupy zarządczej do spraw inwestycji kapitałowych i rynków zagranicznych Schloss Wachenheim AG – większościowego akcjonariusza AMBRA S.A. Pełni również szereg funkcji nadzorczych w spółkach zależnych AMBRA S.A.

 

 

 

 

 

 

 

Piotr Kaźmierczak – Wiceprezes Zarządu, Dyrektor FinansowyPiotr Kaźmierczak, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Finansowy

Związany z AMBRA S.A. od 2005 r. W Zarządzie AMBRA S.A. od 2008 r., pełni funkcję Wiceprezesa od 2014 r. Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Studiował również zarządzanie na Uniwersytecie w Würzburgu. Ukończył studia podyplomowe ACCA w zakresie rachunkowości i finansów. W latach 1998 – 2005 pracował w KPMG Polska Audyt Sp. z o.o. w Warszawie oraz w KPMG DTG AG w Düsseldorfie. Pełni również funkcje nadzorcze w spółkach zależnych AMBRA S.A.

 

 

 

 

 

 

 


Zapis czatu inwestorskiego


 

Moderator: Zapraszamy do udziału w czacie inwestorskim z Grupą AMBRA, który odbędzie się 28 lutego (wtorek) o godz. 14:30. Na pytania inwestorów będzie odpowiadał Robert Ogór, Prezes Zarządu Grupy AMBRA oraz Piotr Kaźmierczak – Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Finansowy. Zapraszamy do zadawania pytań już dziś w opcji off-line.

 

Moderator: Witamy serdecznie na kolejnym czacie z Zarządem i zapraszamy do zadawania pytań!

 

Moderator: Pod ikonką Pliki do pobrania znajduje się prezentacja wyników półrocznych Grupy AMBRA.

 

Witek: Jakie są główne determinanty tak dobrych wyników w I półroczu roku obrotowego?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Bardzo dobre wyniki rynkowe zostały osiągnięte na rynku win stołowych w Polsce, gdzie rośliśmy powyżej rynku. Sprzedaż rosła szybko zarówno w segmencie mainstream – wino FRESCO – jak i premium w sieci sklepów CENTRUM WINA i w sprzedaży do gastronomii. Wzrost na rynku rumuńskim generowała głównie marka ZAREA – wina musujące i brandy.

 

arek: Ambra odnotowała najwyższy wzrost organiczny w historii. Czyli szykuje się rekordowa dywidenda?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Zakładamy dalszy wzrost dywidendy.

 

Fachowiec: Spółka zwiększyła sprzedaż w ujęciu „butelek” o 4,6%, a przychody zwiększyły się o 11%. Które marki licząc „w butelkach” sprzedawały się najlepiej?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Liderzy sprzedaży wolumenowej to wiodace marki w swoich segmentach rynku: FRESCO, DORATO, CYDR LUBELSKI, CIN&CIN, ZAREA.

 

Technicznie: Super wyniki, ale kurs akcji prawie stoi w miejscu po publikacji. Dlaczego?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Kurs akcji AMBRA wzrósł o 17% od poczatku stycznia. Zakładamy zatem, że inwestorzy oczekiwali dobrych wyników i kupowali akcje już przed ogłoszeniem wyników. Zgodnie z oczekiwaniami dobre nastroje konsumenckie przełożyły się na sprzedaż AMBRY.

 

Fundamentalista: Cały czas utrzymuje się bardzo dobra sprzedaż na rynku rumuńskim. Z czego to wynika i ile jeszcze może potrwać?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Gospodarka rumuńska z niskiej bazy pokazuje za ostatnie lata dobre wzrosty PKB, rośnie również konsumpcja, w tym alkoholi i win. Oczekujemy kontynuacji wzrostów od strony otoczenia rynkowego. Dynamika organicznego wzrostu naszej sprzedaży z uwagi na osiągniętą już wysoką pozycje rynkową - jesteśmy liderem w kilku kategoriach - może się z czasem wypłaszczać. Oczekujemy jednak nadal wzrostowej tendencji sprzedaży i wyników.

 

malcolm: Witam, w tym kwartale cydr miał osiągnąć rentowność czy tak też się stało?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Zgodnie z zapowiedziami oczekujemy osiągnięcie rentowności w całym roku finansowym 2016/2017. Akurat drugi kwartał roku finansowego nie jest sezonem na cydr i nie miał on istotnego wpływu na rentowność cydru.

 

Cydrownik: Czy Spółka planuje nowe inwestycje?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Planujemy inwestycje na poziomie zbliżonym do lat ubiegłych w celu zwiększania jakości i wydajności produkcji win. Zamierzamy unowocześniać maszyny i urządzenia produkcyjne. Nie planujemy jednak jednorazowych zwiększonych inwestycji związanych z wejściem w nowe segmenty rynku.

 

Sommelier: Jakie wina mają największy potencjał wzrostowy w Polsce? I czy są to wina typowe dla tej części świata czy trendy ogólnoświatowe?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Nadal wśród polskich konsumentów wyższy niż średnia światowa udział zajmują wina półsłodkie i słodkie. Ich konsumpcja nawet w ostatnim okresie relatywnie wzrosła. Dominuje również zakup wina bardziej impulsowy, kierowany potrzebą chwili niż zaopatrywanie się na zapas. Podobnie mniejszą rolę odgrywa wino w połączeniu z posiłkami. Poza tym polski konsument cechuje się dużą otwartością na nowości. W sumie daje to dobry potencjał zarówno dla innowacji jak i organicznego wzrostu kategorii.

 

Sommelier: Jakie wina mają największy potencjał wzrostowy w Polsce? I czy są to wina typowe dla tej części świata czy trendy ogólnoświatowe?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Nadal wśród polskich konsumentów wyższy niż średnia światowa udział zajmują wina półsłodkie i słodkie. Ich konsumpcja nawet w ostatnim okresie relatywnie wzrosła. Dominuje również zakup wina bardziej impulsowy, kierowany potrzebą chwili niż zaopatrywanie się na zapas. Podobnie mniejszą rolę odgrywa wino w połączeniu z posiłkami. Poza tym polski konsument cechuje się dużą otwartością na nowości. W sumie daje to dobry potencjał zarówno dla innowacji jak i organicznego wzrostu kategorii.

 

Inwestor: Czy AMBRA planuje wprowadzenie nowych produktów? A jeśli tak, to na jakich nowości możemy się spodziewać w tym roku?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Wśród nowych propozycji koncentrować się będziemy w tym roku na rozwoju dystrybucji i promocji Cydru Lubelskiego Niefiltrowanego, brandy Pliska w małych pojemnościach oraz na jeszcze większym wypromowaniu Fresco Frizzante (lekko musujące wino stołowe) w okresie wiosenno-letnim.

 

malcolm: Dlaczego zarząd podchodzi z taką ostrożnością do przyszłości. W tamtym kwartale było powiedziane ze takie dobre wyniki są pochodną kupowania przez kontrahentów na zapas przed wzrostem cen. Mogło to sugerować gorsze wyniki ambra w tym kwartale. Tymczasem ten kwartał okazał się dużo lepszy r/r i znowu jest bardzo ostrożne podejście tzn powiedziane jest ze spodziewają się Państwo wyhamowania dynamiki?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Obserwujemy korzystne trendy konsumenckie wzrostu konsumpcji win, a takze wzrostu wartości zakupów. Segment premium, na którym działa CENTRUM WINA rośnie ponad dynamikę rynku. Bardzo dobrze rośnie rynek rumuński. Jednak z drugiej strony obserwujemy konsolidację rynku po stronie odbiorców, co może powodować wahania dynamiki sprzedaży. Jest to jedno z ryzyk działalności na tym rynku i nie możemy pomijać go w komunikacji z inwestorami.

 

Winiacz: Jak AMBRA chce przekonać Polaków do picia wina?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Na szczęście Polaków do picia wina przekonywać nie trzeba. Jego konsumpcja rośnie nieprzerwanie od ponad 25 lat, a nadal niski poziom spożycia na głowę pozwala na stabilną prognozę wzrostu rynku na kolejne lata. Jesteśmy liderem rynku we wszystkich znaczących segmentach, co pozwoli nam skorzystać z potencjału wzrostu niezależnie od jego struktury i scenariusza.

 

Mirek: Czy odczuwają Państwo presję na wzrost wynagrodzeń? Dużo się o tym mówi w ostatnim czasie.

 

Zarząd Grupy AMBRA: Wzrostowi konsumpcji towarzyszy wzrost wynagrodzeń (i odwrotnie), dlatego wzrost wynagrodzeń nie musi być czynnikiem negatywnym dla naszej spółki. Oczekujemy zwiększenia dynamiki wynagrodzeń w kolejnych okresach. Dlatego realizujemy program optymalizacji kosztów w innych obszarach i zwiększamy wydajność pracy. W ten sposób chcemy zachować tempo wzrostu kosztów operacyjnych poniżej tempa wzrostu sprzedaży.

 

Franek: Czy myślą Państwo o wyjściu na nowy rynek zagraniczny? Czy któryś Państwo obecnie obserwują?

 

Zarząd Grupy AMBRA: W krótkiej perspektywie będziemy koncentrować się na wykorzystaniu nadal znaczących potencjałów rozwoju na naszych 4 główych rynkach: polskim, czeskim, słowackim i rumuńskim.

 

Mecenas: Jakie nakłady inwestycyjne poniosła spółka na Cydr Lubelski i jakie są planowane na II połowę roku obrotowego?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Cydr Lubelski korzysta z zaplecza produkcyjnego do produkcji win. Daje to z jednej strony przewagi jakościowe nad konkurencją, bo produkujemy ze świeżego soku, co doceniają konsumenci Cydru Lubelskiego, z drugiej strony mamy synergie produkcyjne - większość inwestycji dedykowana jest do szerokiego asortymentu, a nie tylko jednej marce. Główne inwestycje związane z Cydrem Lubelskim to koszty wprowadzenia na rynek i wsparcie marketingowe, a nie inwestycje produkcyjne.

 

bartlomiej: Jakie wymieniliby Panowie główne czynniki ryzyka dla Ambry?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Powtórzymy za raportem rocznym: zmiany konsumpcji wina, kursy walutowe, konsolidacja rynku, ryzyka podatkowe i prawne.

 

Witosław Tania: Jakie są Państwa zdaniem dalsze perspektywy rozwoju rynku Cydru Lubelskiego? Produkt nie okazał się chyba aż takim sukcesem jak początkowo się spodziewano.

 

Zarząd Grupy AMBRA: Konsumpcja cydru w roku 2016 spadła i rynek dzisiaj osiągnął wartość ok. 100 mln zł rocznie. Nasza strategia przewiduje skorygowany ostrożnościowo scenariusz oparty na stabilnym rynku. Już w roku 2016 skoncentrowaliśmy się na powiększaniu przewag marki, zwłaszcza w jakości produktu bardziej niż na budowaniu kategorii. Dzięki temu udało się nawet zwiększyć udział Cydru Lubelskiego, który nadal przekracza 50% rynku. Zwiększenie przewagi nad konkurencją oraz poprawa rentowności poprzez wprowadzenie cydrów wyższej jakości przy jednoczesnej optymalizacji wydatków marketingowych to kierunek naszych działań w najbliższym okresie i średnim terminie.

 

koneser: Czy spółka zamierza kontynuować zmniejszanie zadłużenia oprocentowanego? Czy docelowo spółka zamierza finansować się jedynie kapitałem własnym?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Zmniejszanie poziomu zadłużenia będzie kontynuowane, ale prawdopodbnie wolniej niż dotychczas, jednocześnie chcemy zwiększać wypłaty dywidendy. Za wcześnie jest mówić o finansowaniu jedynie kapitałem własnym.

 

Łukasz Ś.: Spółka jest bogata w gotówkę, dzięki Państwa staraniom prawie niezadłużona, ma know-how i regularne wysokie przepływy pieniężne. Czy rozważacie Państwo inwestycje w sąsiednie rynki bułgarski i węgierski?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Nie zamierzamy rozszerzać działalności na nowe rynki. Koncentrujemy się na rynkach, na których jesteśmy, bo w ten sposób najlepiej zwiększać zyski i rentowność.

 

Winiarz: Co Polacy będą pić w najbliższym sezonie letnim? Cydr, prosecco a może nowe drinki?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Widzimy pogłębiający się trend w kierunku alkoholi lekkich i orzeźwiających, który obejmuje również wina oraz wina musujące. Spodziewamy się w najbliższym sezonie letnim dalszego wzrostu win musujących, win białych oraz różowych.

 

Strateg: Jakie jest zapotrzebowanie spółki na kapitał?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Nasze zapotrzebowanie na kapitał pracujący to średniorocznie około 90 mln zł. Na chwilę obecną jest ono finansowane w około 50% kredytem i 50% długiem.

 

Fundamentalista: Jaki CAPEX jest planowany na II połowę roku obrotowego i czego ma dotyczyć?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Tak jak pisaliśmy - głównie modernizacja zakładów produkcyjnych. W I półroczu wydaliśmy 6 mln zł. Wydatki w II półroczu będą większe - w granicach 7-9 mln zł.

 

amator: W którym kierunku spółka zamierza dalej się rozwijać?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Od kilku lat koncentrujemy nasze działania prorozwojowe wokół własnych innowacji i budowaniu dynamiki organicznego wzrostu wybierając te obszary rynku, które oferują zdrowe marże i są segmentami postrzeganej wysokiej wartości: wina, cydr, brandy, wina musujące czy tzw. rynek fine wines. To samo dotyczy wyboru kanałów dystrybucji: raczej inwestycje w rozwój dystrybucji Centrum Wina niż ekspansywna polityka współpracy z dyskontami. W połączeniu z pozytywną prognozą wzrostu rynkowego strategia taka powinna zapewnić rosnące przychody i zyski przy silnych przepływach pieniężnych i rosnących dywidendach.

 

Sokół: Czy przychody uzyskiwane z tytułu współpracy z lotem stanowią istotną cześć łącznych przychodów grupy?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Nie ujawniamy informacji dotyczących kontraktów z poszczególnymi klientami. Jest to tajemnica handlowa naszej spółki.

 

student: Czy planowane są obecnie otwarcia nowych punktów Centrum Wina? Ile na koniec roku spółka posiadała otwartych sklepów?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Na koniec roku 2016 posiadaliśmy 24 sklepy Centrum Wina. Najbliższe otwarcie planowane jest wraz z otwarciem Galerii Północnej na warszawskiej Białołęce.

 

Winiacz: A jak polski rynek wina i cydru będzie się zmieniał w pespektywie kolejnych 5/10 lat?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Zakładamy dalszy wzrost konsumpcji win stołowych powyżej 5%, a także wzrost cydru w dłuższej perspektywie.

 

Technicznie: Czy planują Państwo dalsze poszerzanie oferty produktowej? Wydaje mi się, że w ofercie pojawiły się na przykład nowe produkty spod marki Cydru Lubelskiego.

 

Zarząd Grupy AMBRA: Oferta Cydru Lubelskiego poszerzona została o Cydr Lubelski Niefiltrowany, Cydr Lubelski Antonówka, Perry Lubelski Gruszka. W okresie zimowym wprowadziliśmy również Cydr Lubelski Miodowy Mocny o zawartości 7,5% alk.

 

Marcel: Jak długo jeszcze spółka może rozwijać się wyłącznie organicznie?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Rynek wina daje perspektywy długoterminowego wzrostu. Konsumpcja w Polsce rośnie nieprzerwanie od wielu lat i cały czas jest wielokrotnie niższa niż w innych krajach europejskich, również w naszym regionie. Daje to podstawy do stabilnego wzrostu organicznego również w następnych latach. Nie wykluczamy akwizycji, ale strategię wzrostu opieramy na wzroście organicznym.

 

Zainteresowany: Dobry produkt to jedno, równie ważna jest praca działu sprzedaży, czy w związku z tym planujecie jakieś ruchy w tym obszarze np wzrost zatrudnienia PH?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Nie planujemy zwiększenia zatrudnienia w działach sprzedaży. Nieustająco wdrażamy rozwiązania zwiększające efektywność sprzedażową oraz kosztową procesu dystrybucji, promocji i sprzedaży naszych marek.

 

Makler: Jakie trendy na rynku spółka odnotowała w I półroczu i czy będą one kontynuowane w przyszłości?

 

Zarząd Grupy AMBRA: Rynek wina rósł o 5%, wina stołowe i musujące szybciej - o 7-8%. Zakładamy kontynuację pozytywnych trendów. W ostatnim roku liderem wzrostu były super- i hiper- markety oraz sklepy małoformatowe, a nie dyskonty jak w latach ubiegłych.

 

Łukasz Ś.: Co do podchodzenia z ostrożnością do przyszłości- po tym można poznać dobre przedsiębiorstwo: ostrożność z przewidywaniami, potem organiczna praca- i efekty wyższe od oczekiwań. Jako drobny akcjonariusz- dziękuję! :]

 

Zarząd Grupy AMBRA: Dziękujemy za słowa uznania oraz Państwa zainteresowanie spółką i uczestnictwo w spotkaniu! Zapraszamy po wynikach za III kwartał. Serdecznie pozdrawiamy!

 

Zobacz również:

19.06.2018, Aktualności

Okres próbny w Legimi tylko dla członków SII wydłużony do miesiąca

19.06.2018, Aktualności

Okres próbny w Legimi tylko dla członków SII wydłużony do miesiąca

Dla członków Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych udało się nam uzyskać wydłużony okres próbny w Legimi.

Zobacz więcej

13.07.2018, Newsroom

Czy duże ambicje Brand24 zostaną wkrótce zrealizowane?

13.07.2018, Newsroom

Czy duże ambicje Brand24 zostaną wkrótce zrealizowane?

Dynamiczny rozwój to priorytet zarządu notowanej na NewConnect od stycznia bieżącego roku spółki Brand24.

Zobacz więcej

Czat inwestorski: Podsumowanie wyników półrocznych Grupy Ambra
Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie