Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej na ten temat. Zamknij

Czym jest SII?

Co mówią nam strategie największych spółek o rynku?

© dimasobko - Fotolia.com

Nie wystarczy być „dużym”, aby stabilnie poprawiać wyniki i udziały w rynku. Wszechobecnie rosnąca konkurencja oraz zmiany makroekonomiczne narzucają gigantom konieczność dostosowania się, aby utrzymać swoją pozycję. Spółki coraz częściej szukają wartości dodanej poza podstawowym biznesem.

 

Rynki ulegają ciągłym zmianom, szczególnie w obecnych czasach szybkiego rozwoju nowych technologii. W efekcie widoczny jest trend malejącej energochłonności gospodarek, które rosną szybciej niż zapotrzebowanie na energię. Przekłada się to na działalność operacyjną spółek z branży. 

 

Udziały ropy naftowej w strukturze nośników energii (%)   Globalny popyt na produkty rafineryjne
Źródło: PKN Orlen S.A.
  Źródło: Lotos S.A.

 

Strategie Lotosu i Orlenu zakładają pewne niekorzystne trendy jeśli chodzi o popyt na ropę naftową. Powyżej przedstawione są grafiki z prezentacji najnowszych strategii spółek. I tak Orlen spodziewa się zmniejszenia udziału ropy w światowej strukturze nośników energii, a Lotos oczekuje wzrostu globalnego popytu do 100,6 mln boe/d do 2021 roku (przekłada się to na średnioroczne tempo wzrostu na poziomie 1%). Jak zatem spółki zamierzają bronić się przed tą niesprzyjającą tendencją? Jednym z rozwiązań są nowe produkty.

 

Lotos – strategia
Lotos - Nowe produkty i usługi
Źródło: Lotos S.A.

 

Lotos ma w zanadrzu kilka pomysłów na poszerzenie oferty produktowej, w tym wejście na nowe rynki i produkcję wysokomarżowych olejów, czy też wykorzystanie rynku mocy i budowę elektrociepłowni na własne potrzeby. Nowe usługi i produkty mają dotyczyć również handlu i rozwoju sieci stacji, między innymi poprzez modernizację infrastruktury wokół stacji (na przykład punkty ładowania pojazdów elektrycznych).

 

PKN Orlen – strategia
PKN Orlen - Nowe produkty i usługi
Źródło: PKN Orlen S.A.

 

Pod względem nowych produktów i usług ciekawie prezentują się założenia strategii Orlenu. Spółka zamierza między innymi wprowadzić platformę e-commerce i usługę click&point. Być może w (nie tak) dalekiej przyszłości powszechne stanie się kupowanie paliwa przez Internet? Orlen zamierza też wprowadzić usługi finansowe. Jest to bardzo szerokie pojęcie i domyślam się, że nie o to chodzi, ale kto wie, czy kiedyś wraz z tankowaniem baku w samochodzie nie będziemy „tankować” swojego konta bankowego kredytem, oczywiście na preferencyjnych warunkach.

 

Nie tylko spółki paliwowe szukają dodatkowych zysków w nowych usługach. Robi to również energetyka, przy czym naprzód wysuwa się tu Energa. Zapowiedziała ona w nowej strategii wprowadzenie aż 96 nowych produktów i usług do 2018 roku. Jednym z programów strategicznych jest rozwój infrastruktury szerokopasmowego dostępu do Internetu. Kto wie, czy niedługo do rachunku za prąd od Energii nie będziemy mogli mieć doliczonej opłaty za Internet (o ile zdecydujemy się na zmianę dostawcy).

 

Energa – strategia
Energa - Strategia
Źródło: Energa SA

 

PGE – strategia
PGE - Strategia
Źródło: PGE S.A.

 

Tauron Polska Energia – strategia
Tauron - Strategia
Źródło: Tauron Polska Energia S.A.

 

Enea – strategia
Enea - Strategia
Źródło: Enea S.A.

 

Największe spółki na polskiej giełdzie wchodzą w nowy etap rozwoju, a wraz z nimi my – konsumenci. Zmiany już się dzieją, i jak to często bywa są wymuszone poprzez zmieniające warunki rynkowe. Wpisują się one natomiast w trend sprzedawania wszystkiego w pakietach – żeby było taniej. I w taki sposób wszyscy mają być zadowoleni – klienci, bo mają taniej w pakiecie, i firmy, które mają bardziej stabilne, ale i większe zyski. Ale skoro firmom rosną zyski, to czy aby na pewno klienci mają taniej, czy może mają więcej niepotrzebnych im usług i produktów, z których nie korzystają?

 

Zobacz również:

09.11.2017, Aktualności

Agnieszka Gontarek Człowiekiem Corporate Governance 2017

09.11.2017, Aktualności

Agnieszka Gontarek Człowiekiem Corporate Governance 2017

Człowiekiem Corporate Governance 2017 została Agnieszka Gontarek – Prezes Zarządu BONDSpot SA, która swoją pracą zawodową przyczyniła się do budowy i rozwoju ładu korporacyjnego w Polsce.

Zobacz więcej

17.11.2017, Newsroom

Grupa Azoty osiągnęła w III kw. historyczny zysk EBITDA na poziomie 255 mln zł

17.11.2017, Newsroom

Grupa Azoty osiągnęła w III kw. historyczny zysk EBITDA na poziomie 255 mln zł

Spółka pochwaliła się poprawą wyników finansowych w III kw. 2017 roku. Na poziomie zysku EBITDA wszystkie segmenty działalności wykazały dodatnią kontrybucję.

Zobacz więcej

Co mówią nam strategie największych spółek o rynku?