Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej na ten temat. Zamknij

Czym jest SII?

Wywiad z Lechem Przemienieckim, Prezesem Zarządu TXM S.A.

Wywiad z Lechem Przemienieckim, Prezesem Zarządu TXM S.A.

 

SII: Grupa TXM jest właścicielem TXM textilmarket, sieci odzieżowej sklepów dyskontowych. Co charakteryzuje i wyróżnia Spółkę na tle branży odzieżowej?

 

Lech Przemieniecki, Prezes Zarządu TXM S.A.Lech Przemieniecki: Aktualnie sieć liczy ponad 380 placówek, z czego 350 w kraju, a pozostałe na rynku rumuńskim, czeskim i słowackim. Posiadamy unikalny model biznesowy zapewniający osiąganie wysokiej efektywności działania. TXM korzysta m.in. z zakupu gotowych produktów bez wcześniejszego zamawiania, co powoduje skrócenie cyklu logistycznego oraz zmniejszenia ryzyka nadmiernych zapasów. Na bieżąco dostosowujemy ofertę w sklepach do aktualnych potrzeb klientów. Oferta odzieżowa odpowiada aktualnym trendom, lecz jest dostępna w cenie znacznie niższej niż w sieciach modowych. Dodatkowo w marketach TXM część oferty stanowią produkty wysokiej jakości w bardzo konkurencyjnych cenach. Rozwój sieci jest realizowany przy niskich nakładach inwestycyjnych. Zapewnia to relatywnie krótki zwrot z inwestycji.

 

Czy dyskontowe sklepy odzieżowe cieszą się w Polsce dużą popularnością? Czy w kolejnych latach można spodziewać się dalszego zwiększenia zainteresowania klientów?


Klienci bardzo chętnie robią zakupy w sklepach dyskontowych. Same sieci dyskontowe też ewoluują i stają się coraz bardziej atrakcyjne pod względem wystroju i oferty. Od wielu lat handel w sieciach dyskontowych rośnie szybciej niż cały rynek. Według firmy badawczej PMR w ciągu najbliższych pięciu lat krajowy rynek dyskontów odzieżowych podwoi swoją wartość, czyli w tym okresie ten segment rynku będzie osiągał blisko 20% średniorocznego tempa wzrostu. Koniunktura w tym zakresie z pewnością sprzyja TXM.

 

Poza rynkiem polskim TXM działa również w Rumunii, Czechach i na Słowacji. Czy mógłby Pan krótko opisać te rynki? Który z nich Spółka uważa za najbardziej perspektywiczny?

 

Najatrakcyjniejszym dla nas jest rynek rumuński, gdzie ekspansja powinna być najszybsza. W 2018 r. zakładamy, że nasza zagraniczna sieć będzie liczyła blisko 94 sklepów, z czego większość będzie działało właśnie w Rumunii, a pozostałe w Czechach i na Słowacji.

 

Jakie są najważniejsze czynniki, które wpływają na osiągane przez Spółkę wyniki finansowe?

 

Jesteśmy jedną z nielicznych spółek w branży, która może się pochwalić jednoczesnym wzrostem marży w ujęciu rok do roku oraz wzrostem sprzedaży z metra kwadratowego powierzchni handlowej. Wynika to z odpowiedniego kształtowania struktury oferty, mixu produktowego (zwiększania udziału artykułów dla domu w całej ofercie), a także rosnącej sprzedaży w naszych nowoczesnych, nowo-otwieranych sklepach w dużym 350-metrowym formacie.

 

Wiele sklepów funkcjonuje w modelu ajencyjnym. Czy mógłby Pan wyjaśnić na czym polega ten model i jakie korzyści daje on Spółce?


Rzeczywiście większa część sklepów funkcjonuje w modelu ajencyjnym. Same placówki pozostają własnością TXM, natomiast zarządzanie nimi powierzone jest ajentom, którzy otrzymują miesięczny ryczałt na utrzymanie sklepu i załogi. Taki model zapewnia wyższą efektywność sprzedaży, niższy koszt dla Grupy i przejrzyste zasady premiowania.

 

Na przestrzeni kilku ostatnich lat TXM istotnie zwiększył przychody jednak zyski wyhamowały, a w okresie I-III kw. 2016 roku widać istotne pogorszenie zysku EBITDA oraz zysku netto. Czym jest to spowodowane i czy w kolejnych okresach ta tendencja będzie utrzymana?


Jest to konsekwencja zwiększonych inwestycji w budowę potencjału sprzedażowego. Prowadzimy ekspansję zagraniczną, w tym gównie na rynku rumuńskim, cały czas otwieramy sklepy na rynku krajowym, a także inwestujemy w rozwój kanału e-commerce. Jednakże wzrost tych kosztów ma charakter jednorazowy, a efekty tych działań będą pozytywnie wpływały na wyniki przyszłych okresów. Zakładamy, że dynamika wzrostu kosztów w kolejnych okresach powinna być mniejsza.


TXM jest w trakcie przeprowadzania oferty publicznej, w ramach której chce pozyskać około 23 mln zł netto. Na co mają zostać przeznaczone te środki, które projekty mają największy priorytet?


Naszym celem jest zdobycie jednej z wiodących pozycji w sektorze odzieżowych sklepów dyskontowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Dlatego wszystkie pozyskane środki zamierzamy wykorzystać na zwiększenie skali działania. Pieniądze przeznaczymy na rozwój sieci sklepów stacjonarnych w kraju, ekspansję zagraniczną, dynamiczny rozwój kanału e-commerce. We wszystkich tych kanałach dystrybucji widzimy duży potencjał wzrostu. Środki potrzebne będą nam również na dostosowanie zaplecza logistycznego do rozwoju sieci sprzedaży.

 


Jakie są główne założenia strategii Spółki?


W ramach sieci krajowej do roku 2018 planujemy osiągnięcie poziomu ok. 382 sklepów, o łącznej powierzchni sprzedaży ok. 98 tys. m2. Z kolei na rynkach zagranicznych w 2018 r. sieć powinna liczyć ok. 94 sklepów, z czego większość w Rumunii, a pozostałe na Słowacji i w Czechach. Na wszystkich rynkach wdrażany jest nowy, większy format sklepów, których średnia powierzchnia liczy ok. 350 m2. Jest to odpowiedź na zmieniające się oczekiwania klientów, którzy preferują robienie zakupów w większych placówkach oferujących szerszy asortyment towarów. Z kolei w ramach rozwoju kanału e-commerce w planie jest uruchomienie sprzedaży online we wszystkich krajach, w których będą sklepy stacjonarne.


TXM zamierza regularnie dzielić się zyskiem z akcjonariuszami. Jaka jest polityka dywidendowa Spółki? Jak długo Spółka będzie potrzebowała zgody PKO BP na wypłatę dywidendy powyżej 50% zysku netto?


Ostateczna decyzja odnośnie wypłaty dywidendy oczywiście należy do walnego zgromadzenia. Oceniając jednak zdolność grupy do bieżącego generowania gotówki będziemy chcieli utrzymać politykę dzielenia się zyskiem z akcjonariuszami na co najmniej historycznym poziomie.

 

Jakie są Pana zdaniem najważniejsze argumenty przemawiające za inwestycją w TXM?


TXM posiada efektywny model biznesu. Działamy na atrakcyjnym wzrostowym rynku, gdzie utrzymujemy wiodącą pozycję. Prowadzimy także ekspansję zagraniczną. Zarządzamy jedynym w Polsce sklepem internetowym o charakterze dyskontowym z odzieżą. Naszym celem jest rozszerzenie sprzedaży online na wszystkie rynki, gdzie posiadamy sklepy tradycyjne. Mamy jednocześnie wyraźny potencjał wzrostu zarówno po stronie marży jak i sprzedaży. Nie mam wątpliwości, że stanowimy bardzo interesującą ofertę dla inwestorów i będziemy hitem sprzedażowym.

 

Przeczytaj również Pigułę informacyjną autorstwa analityków SII 

 

Wszystkich zainteresowanych spółką TXM inwestorów zapraszamy także do udziału w czacie inwestorskim z Prezesem Zarządu TXM S.A., Lechem Przemienieckim, który odbędzie się 12 grudnia o godzinie 10:00.

 

Weź udział w czacie

 

 

Zobacz również:

09.11.2017, Aktualności

Agnieszka Gontarek Człowiekiem Corporate Governance 2017

09.11.2017, Aktualności

Agnieszka Gontarek Człowiekiem Corporate Governance 2017

Człowiekiem Corporate Governance 2017 została Agnieszka Gontarek – Prezes Zarządu BONDSpot SA, która swoją pracą zawodową przyczyniła się do budowy i rozwoju ładu korporacyjnego w Polsce.

Zobacz więcej

17.11.2017, Newsroom

Grupa Azoty osiągnęła w III kw. historyczny zysk EBITDA na poziomie 255 mln zł

17.11.2017, Newsroom

Grupa Azoty osiągnęła w III kw. historyczny zysk EBITDA na poziomie 255 mln zł

Spółka pochwaliła się poprawą wyników finansowych w III kw. 2017 roku. Na poziomie zysku EBITDA wszystkie segmenty działalności wykazały dodatnią kontrybucję.

Zobacz więcej

Wspieramy inwestorów

Wywiad z Lechem Przemienieckim, Prezesem Zarządu TXM S.A.