Ta strona używa plików cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Więcej na ten temat. Zamknij

Czym jest SII?

Słabe wyniki finansowe PKP Cargo już w cenach

© TTstudio - Fotolia.com

PKP Cargo w opublikowanych wynikach finansowych grupy kapitałowej za I półrocze 2016 roku wykazała znaczne pogorszenie wyniku finansowego. Głównym powodem był wzrost kosztów oraz dokonane odpisy aktualizujące.

 

Wybrane pozycje wynikowe (w tys. zł)

I półrocze 2016 roku

I półrocze 2015 roku

Przychody ze sprzedaży

2 123 009

2 070 173

Zysk operacyjny

- 194 143

180 835

Zysk brutto

-229 285

169 197

Zysk netto

-194 589

162 520

Źródło: PKP Cargo S.A.

 

Przychody ze sprzedaży w pierwszych sześciu miesiącach tego roku wzrosły nieznacznie do poziomu 2,12 mld zł. W samym II kwartale spadły jednak do 1,09 mld zł z 1,17 mld zł rok wcześniej. Łączny przewieziony ładunek przez PKP Cargo w I półroczu 2016 roku wyniósł 52,2 mln ton, a więc podobnie jak w tym samym okresie 2015 roku. Wynik na poziomie operacyjnym był ujemny i wyniósł -194,1 mln zł na tle zysku operacyjnego 180,8 mln zł rdr. Tendencja wyniku finansowego netto wyglądał podobnie – strata netto w I półroczu 2016 r. wyniosłą 194,6 mln zł wobec 162,5 zysku netto w 2015 roku. Patrząc na rachunek zysków i strat PKP Cargo widać dwie główne przyczyny znacznego pogorszenia wyników. Po pierwsze odpisy dokonane na kwotę 98 mln zł, która składa się na 35 mln zł z tytułu trwałej utraty wartości aktywów AWT oraz 63 mln zł odpisów na należności. Po drugie wzrost kosztów. Największy wzrost wartości porównując I półrocze 2016 do 2015 roku widać po usługach obcych (wzrost do 774,1 mln zł z 607,5 mln zł) i kosztach świadczeń pracowniczych (753,0 mln zł wobec 695,1 mln zł).

 

W raporcie spółka zaznaczyła, że przejęta niedawno czeska firma AWT przeżywa ciężkie chwile po utracie głównego klienta, jakim był wydobywca węgla OKD (ogłosił upadłość w maju tego roku). Przed AWT stoi teraz konieczność poszukiwania nowych kontraktów, by uzupełnić portfel zamówień. Jak na razie inwestorzy mają prawo wnioskować, że przejęcie AWT przez PKP Cargo nie było najlepszym posunięciem, gdyż dokonano go przed upadłością największego kontrahenta. PKP Cargo nie udało się również kontynuować restrukturyzacji kosztów pracowniczych. Po serii zwolnień grupowych udało się co prawda zmniejszyć liczbę zatrudnionych, ale silne związki zawodowe przeforsowały duże podwyżki dla pozostałych pracowników.

 

Patrząc na bilans spółki widoczny jest wzrost zadłużenia kredytowego. Suma kredytów i pożyczek wynosiła na koniec czerwca 2016 roku około 933 mln zł wobec 724 mln zł rok wcześniej. W tym czasie stan środków pieniężnych wynosił odpowiednio 157 i 221 mln zł. Może martwić spadający wskaźnik płynności bieżącej, który wynosi obecnie 0,79 wobec 1,01 rok wcześniej. Jednak siłą bilansu pozostaje wysoki udział kapitału własnego – 3 184 mln zł na tle 5 970 mln zł sumy bilansowej, oraz wysoka wartość rzeczowych aktywów trwałych – 4 727 mln zł.

 

Po publikacji raportu finansowego inwestorzy nie przystąpili do wyprzedaży akcji, co oznacza, że rynek mógł już wycenić wcześniej spadek wyniku finansowego. Z punktu analizy technicznej kurs znajduje się w korekcie wzrostów, które miały miejsce w ostatnich trzech miesiącach. Najbliższe wsparcie można wyznaczyć na poziomie w okolicach 35,90 zł, a niewiele poniżej na krótkoterminowej linii trendu wzrostowego, która przebiega obecnie w okolicach 34,30 zł. Do kontynuacji wzrostów konieczne będzie wybicie powyżej oporu na poziomie 45,50 zł. 

 

PKP Cargo - Analiza techniczna
Źródło: Stooq.pl

 

 

Źródło: PKP Cargo S.A.

Zobacz również:

18.04.2018, Aktualności

Podmiot powołany przez SII będzie wydawać rekomendacje inwestycyjne!

18.04.2018, Aktualności

Podmiot powołany przez SII będzie wydawać rekomendacje inwestycyjne!

Zadaniem nowego podmiotu – Domu Analiz SII – będzie dostarczanie pokrycia analitycznego emitentów, którzy do tej pory nie cieszyli się dużym zainteresowaniem instytucji finansowych.

Zobacz więcej

Słabe wyniki finansowe PKP Cargo już w cenach
Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych

Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych realizuje projekt "Przygotowanie Długoterminowej Strategii Biznesowej przez Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2014-2020.

Więcej informacji o projekcie