Miniony kwartał Inter Cars nie może zaliczyć do udanych. W IV kw. 2015 roku spółka odnotowała istotny spadek zysków, a wyniki okazały się mocno odbiegać od oczekiwań rynkowych. W efekcie przecena walorów spółki przekracza 10%. Poniżej w tabeli prezentujemy wybrane pozycje wynikowe za ostatni kwartał.
Wybrane pozycje wynikowe (tys. zł) |
IV kw. 2015 r. |
IV kw. 2014 r. |
Przychody |
1 356 168 |
1 107 614 |
Zysk brutto ze sprzedaży |
362 619 |
329 710 |
Wynik operacyjny |
15 653 |
48 206 |
Wynik EBITDA |
28 312 |
59 261 |
Wynik brutto |
9 328 |
40 401 |
Wynik netto |
9 107 |
35 805 |
Źródło: Inter Cars S.A.
W IV kw. 2015 roku Inter Cars poprawił przychody o 22,4% rok do roku, które wyniosły 1,36 mld zł. Spółce nie udało się utrzymać marży zysku brutto na sprzedaży, która w tym okresie spadła z 29,8% do 26,7%. Na dalszych pozycjach wynikowych widać znaczne pogorszenie, przekraczające 50% rdr. Wynik operacyjny spadł o 67,5%, do 15,7 mln zł, wynik EBITDA o 52,2%, do 28,3 mln zł, a zys netto o 74,6%, do 9,1 mln zł. Zaraportowane wyniki okazały się słabsze od konsensusu publikowanego przez PAP, rozminęły się one z oczekiwaniami analityków o 76,5% na wyniku operacyjnym, 64,7% na wyniku EBITDA i 82,4% na pozycji wyniku netto.
W ujęciu rocznym spółka wypracowała 4,8 mld zł przychodów (+21,1% rdr), 204,6 mln zł wyniku operacyjnego (-9,9% rdr), 256,2 mln zł EBITDA (-5% rdr) i 157,4 mln zł zysku netto (-11,4% rdr). Marża brutto na sprzedaży spadła z 30,6% do 29,5%, co spółka tłumaczyła w raporcie znaczącymi wzrostami sprzedaży w segmencie samochodów ciężarowych i towarów niskomarżowych, przede wszystkim opony. Wyniki zostały obciążone istotnym wzrostem kosztów wynikających ze zwiększenia nakładów na marketing, wsparcie sprzedaży oraz logistykę. W późniejszej części raportu wytłumaczono, że wzrost kosztów odbył się bez znaczących podwyżek cen sprzedaży, co sprzyja strategii zwiększania udziałów rynkowych ze względu na rozdrobnienie rynku, na którym konkurencja odbywa się wyłącznie ceną. Dodano, że wzrost sprzedaży przerósł oczekiwania, co pociągnęło za sobą znaczący wzrost kosztów sprzedaży, w tym logistyki, marketingu i IT. Spółka pracuje nad zmianami w logistyce, dążącymi do obniżenia kosztów. Dotyczą one między innymi prac nad zakończeniem Europejskiego Centrum Logistycznego w Zakroczymiu, planowanym na 2016/2017 rok, czy zwiększeniu mocy operacyjnych w innych placówkach.
Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu wyniosły w 2015 roku 685,7 mln zł (+25,5% rdr), a koszty usługi dystrybucyjnej 508,3 mln zł (+18,5% rdr).
„Nasza strategia wzrostu organicznego opartego o szeroką ofertę produktów, sprawną logistykę oraz rozbudowaną sieć fili sprawdza się na wszystkich rynkach Europy środkowo-centralnej, czego wyrazem są dynamiczne wzrosty spółek dystrybucyjnych Grupy, które średnio w 2015 roku uzyskały 38% dynamiki sprzedaży oraz wysoka dynamika sprzedaży w kraju na poziomie 15%. Naszym celem jest szybkie umocnienie obecnej pozycji na każdym z rynków poprzez wprowadzenie nowych produktów, rozbudowę logistyki oraz otwarcie nowych filii. Wierzymy, że docelowo nasze działania przełożą się na wzrost rentowności Grupy na wszystkich rynkach” – napisano w raporcie.
Po publikacji wyników przecena akcji sięga 11,3%, a wolumen osiąga jedną z największych wartości w historii notowań (od 2004 roku). Patrząc na wykres w szerszej perspektywie kurs akcji znajduje się w okolicach historycznych maksimów, gdzie od blisko roku porusza się bokiem w obszarze 220 zł – 270 zł. Kierunek wybicia z kanału bocznego może okazać się decydujący.
Źródło: stooq.pl |
Źródło: Inter Cars S.A.